Varmepumpe placering

Hej alle

Da jeg ingen erfaring har med placering af en varmepumpe, håber jeg en vil hjælpe med det her.

Har i stuen (markeret med rødt) en brændeovn, og ved ikke om det bliver for meget med en pumpe lige ved siden af. Hvis den skal sætte i stuen, skal den kunne blæse ned i gangen og ind i værelserne. Har varmeflytning der blæser ned på brændeovn, og suger i de andre værelser.

Alternativt skal den hænge i gangen over et kommende skab, og så fordele sig derfra.

Hvad siger dem med lidt erfaring til det?
Hej alle Da jeg ingen erfaring har med... Vis hele indlægget
22 svar
 Følg tråden
Der er 10 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
En varmepumpe indedel (inverteren) skal altid sidde oppe under loftet ca 10cm under loftet....placer den hvor den kan sende den varme luft så langt ud i huset som muligt.
Har selv en luft/luft varmepumpe (bosch) som sidder ca 1.5m fra brændeovnen og det virker fint.........set termostaten på fx. 20 gr. C og så vil inverteren blæse varmen fra brændeovnen ud i huset , når brændeoven brænder ud og bliver kold så tager varmepumpen over og starter udedelen op så det altid er varmt i huset.................

   elektriker fra jævnstrømmens tid
Skrevet af Svend Høst på 27 aug 2013 09:56
En varmepumpe indedel (inverteren) skal altid sidde oppe under loftet ca 10cm under loftet...


Der tager du så fejl.
Det er en typisk fejl af div montører at sætte den under loftet. For det har man jo set andre steder i verden hvor man har brugt systemet længe. Typisk sydpå hvor de kører som aircondition og blæser kold luft (som falder ned af)
Da varm luft stiger op ad vil den optimale udnyttelse opnås ved at sætte den lavt. (det andet virker også - bare ikke lige så godt) 
Arbejder med det til dagligt i et kølefirma som også monterer varmepumper og hvor chefen er energivejleder.



Skrevet af mk.koch på 27 aug 2013 19:00
Der tager du så fejl.
Det er en typisk fejl af div montører at sætte den under loftet. For det har man jo set andre steder i verden hvor man har brugt systemet længe. Typisk sydpå hvor de kører som aircondition og blæser kold luft (som falder ned af)
Da varm luft stiger op ad vil den optimale udnyttelse opnås ved at sætte den lavt. (det andet virker også - bare ikke lige så godt) 
Arbejder med det til dagligt i et kølefirma som også monterer varmepumper og hvor chefen er energivejleder.


Er der ikke nogen "ribbe" som kører op og ned og fordeler luften både oppe og nede i rummet?, nogen kan vist endda køre til siderne også har jeg set et sted..

Kan huske jeg så en reklame for en model, hvor udblæsningen var todelt, så hvis man placerede den ved en trappe, kunne den både blæse varm/kold luft op af trappen, og ned i det lokale den hang i..
Jo i hvert fald dem fra panasonic som vi monterer, kan stilles til at blæse i en bestemt retning eller sættes på "auto" så den selv finder ud af hvordan den bedst fordeler varmen. 
Men det er stadig svært at få varme til at blive nede ved jorden


Annonce
Alså alså ........inverteren SKAL sidde oppe under loftet for at den varme luftstrøm kan komme så langt ud som muligt................alle de vp som jeg har været med til at montere har alle været placeret oppe under loftet...........monteringsmanuel anbefaler min 10 cm fra loft , Bosch salgsmatriale/folder viser 3 kvinder siddende i en sofa hygger sig i varmen fra en inverter som sidder, ja tæt oppe under loftet bag dem..............

   elektriker fra jævnstrømmens tid
Ja de anbefaler MIN 10 cm fra loftet. (ellers kan den jo heller ikke åbnes) 
Men kan godt se at vi nok ikke bliver enige. Men alle de varmepumper jeg har sat op er sat lavt, med mindre de også skal fungere som aircondition, og dem jeg skal montere i morgen bliver også sat sådan.
Det er jo trods alt svært at argumentere imod fysikkens love (og min chef)


Skrevet af mk.koch på 27 aug 2013 19:26
Jo i hvert fald dem fra panasonic som vi monterer, kan stilles til at blæse i en bestemt retning eller sættes på "auto" så den selv finder ud af hvordan den bedst fordeler varmen. 
Men det er stadig svært at få varme til at blive nede ved jorden

Uanset om den sidder oppe under loftet og blæser ned eller nede ved gulvet kan man ikke få varmen til at blive nede ved jorden. vi har radiatore som sidder nede over gulvet, derfor er der stadig varmere oppe under loftet.
Skrevet af Pizzabager på 28 aug 2013 21:36

Uanset om den sidder oppe under loftet og blæser ned eller nede ved gulvet kan man ikke få varmen til at blive nede ved jorden. vi har radiatore som sidder nede over gulvet, derfor er der stadig varmere oppe under loftet.
Ja netop.... Tænk så hvis de havde sat radiatorene oppe under loftet 



Skrevet af mk.koch på 28 aug 2013 22:10


Så havde de nok sat en ventilator på til at blæse varmen ned - ligesom i varmepumper

Hjemmebrygger af specialøl og vin " Bjergbryg

Der er yderligere 2 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis