Ingen kølevandsstråle fra påhængsmotor

Jeg har købt en båd med påhængsmotor.
Motoren er en 10 år gammel Mariner Four to-takter på 4 hk. Den har kun været i brug nogle få timer. Og ser ud som ny - næsten...
Sidst den var i vandet var for tre år siden. 

Jeg satte skruen i en stor balje vand og trak et par gange i snoren. 
Motoren startede fint og kører tilsyneladende perfekt. 

Men der kommer ingen kølevandsstråle. Jeg har ladet motoren køre et par minutter, men der kommer kun nogle få dråber vand ud af slangen under motoren. 

Sælger er 100% pålidelig og sandfærdig. Han siger at han ALDRIG har haft problemer med den pågældende motor. 

Da den sidst blev brugt, var det i saltvand. Den blev kørt igennem med ferskvand efter brug, og lagt ind i et skur. 

Jeg har aldrig prøvet at skille en påhængsmotor ad, så jeg er lidt usikker på at gå igang med at tage benet af og kigge på impelleren. 

Men mener at impelleren burde være i orden, når den nu virkede sidst den blev brugt. 
Kan der være andet i vejen?

Håber nogen har gode - og gerne billige - idéer til hvordan jeg skal gribe sagen an :-)
18 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Hej og velkommen på siden
Nogle modeller giver kun kølestråle, når termostaten er åben.
Der skal være vand godt over skruen, når du prøver den i baljen.(og skruen må ikke køre rundt)
Det sker også at slangen/dysen til kontrol strålen stopper.
Prøv at følge slangen, og afmonter den inde på blokken, hvis der kommer vand der, skal den rensen.(et stykke ståltråd kan  bruges)

Endelig kan emprelleren i vandpumpen være defekt. (hvis motoren har været startet, uden at stå i vand, brænder den hurtigt af)
Men når motoren er 10 år gammel, vil jeg skifte emprelleren, også selv om den giver vand. Den koster ikke alverden (150-200 kr. vil jeg tro)
Tak for velkomsten! :-)
Iflg. sælgeren har motoren ikke været startet uden at stå i vand.
Og jeg har selv haft vand ca. 2/3 op ad benet.
Jeg har prøvet at føre et stykke ståltråd op i slangen hvorfra kølevandet skulle komme. Det hjalp ikke.
Den pågældende slange kommer ind under motoren, tror ikke jeg tør prøve at skille det hele ad.
Jeg har set på youtube hvordan man skifter emprelleren. Det ser ikke svært ud, men mange kommentarer tyder på at det ikke altid er så let som det ser ud. Og jeg fik at vide af en bekendt, at der er en masse pakninger der også skal skiftes når emprelleren bliver det.
Måske skulle jeg lade en fagmand her i Frederikssund-området kigge på det.
Hvad mon det kan komme til at koste?
Du skriver ikke hvor stor motoren er..

Her i Svendborg koster en service 1200 for en lille motor.. og så kommer imprelleren oven i..

Jeg vil da tro at sådan en impreller der er 10 år gammel også kan blive tør og ødelagt af bare at ligge.

Gå efter bolden - ikke manden.

Den glade ejer af en "Maxi 77" byggeår 1980 nr. 3012
 Svendborg

Motoren er på 4 hk. Jeg tror jeg lade et værkted kigge på den. 
Er der nogen der har gode erfaringer med marineværksteder i Nordsjælland?
- er forøvrigt også meget interesseret i at vide hvilke værksteder jeg absolut skal undgå...
Annonce
Jeg kender ingen bådmekanikkere i din landsdel-

Har du prøvet at tage slangen af, til kontrolstrålen, inde på motorblokken, og renset studsen ind i motoren?
Jeg har prøvet at stikke et stykke ståltråd op i slangen. Men det har ikke hjulpet.
Jeg har manual, men den er ikke meget værd. Og jeg har set på de videoer bobenontot henviser til. Kølevandsstrålen på min motor er desværre kun nogle få dråber der nærmest klemmes ud af slangen.
Sidder der ikke en termostat et sted? Prøv at fjerne den, samle motoren igen og start - så kommer der måske en stråle.

Træd ikke på mine ledninger :o)
Nu er din motor ikke som den på videoerne, måske giver den kun kontrolstråle, når den er varm og termostaten er åben. (sådan er det på min 15 hk Mercury/Mariner)
Der er yderligere 8 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis