Ingen kølevandsstråle fra påhængsmotor

Jeg har købt en båd med påhængsmotor.
Motoren er en 10 år gammel Mariner Four to-takter på 4 hk. Den har kun været i brug nogle få timer. Og ser ud som ny - næsten...
Sidst den var i vandet var for tre år siden. 

Jeg satte skruen i en stor balje vand og trak et par gange i snoren. 
Motoren startede fint og kører tilsyneladende perfekt. 

Men der kommer ingen kølevandsstråle. Jeg har ladet motoren køre et par minutter, men der kommer kun nogle få dråber vand ud af slangen under motoren. 

Sælger er 100% pålidelig og sandfærdig. Han siger at han ALDRIG har haft problemer med den pågældende motor. 

Da den sidst blev brugt, var det i saltvand. Den blev kørt igennem med ferskvand efter brug, og lagt ind i et skur. 

Jeg har aldrig prøvet at skille en påhængsmotor ad, så jeg er lidt usikker på at gå igang med at tage benet af og kigge på impelleren. 

Men mener at impelleren burde være i orden, når den nu virkede sidst den blev brugt. 
Kan der være andet i vejen?

Håber nogen har gode - og gerne billige - idéer til hvordan jeg skal gribe sagen an :-)
Jeg har købt en båd med påhængsmotor. Motoren er... Vis hele indlægget
18 svar
 Følg tråden
Der er 10 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
Jeg så en mekaniker lavet et trick med en manglende kølevandsstråle.
Han satte en trykluftspistol til afgangs-tutten til kølevandet og blæste nogen gange ganske kort indtil der begyndte at komme kølevand.

Jeg tror at det virker, fordi han dermed blæser "vingerne" på impelleren ud, så de kan pumpe.
Det kan jo være en god ide til andre.

>>>>>>>>>>>

Efter 10 år skal du under alle omstændigheder skifte impeller.

Det er jo en gummistjerne, som sidder med bøjede flige, klemt ind i et lille rundt kammer, og efter 10 år er der ingen elasitcitet tilbage.

mvh A.

To ulykker kommer sjældent alene.
På mandag når jeg har fri fra arbejde, vil jeg prøve tricket med trykluft.
Og se om jeg kan finde en termostat. :-)
Ja pøj pøj - Men selv om det virker med trykluft, så er det eneste fornuftige, at skifte impellerern.
Når den har stået i 10 år, kan den kun være upålidelig.

mvh A

To ulykker kommer sjældent alene.
Du kan lige så godt få skiftet den impreller.
Kom i tanke om, jeg flere gange har hørt, denne bådmekanikker fra Frederikssund positivt omtalt.
Dog har jeg ingen erfaring med ham selv.

http://
www.stenteq.com/
Ja, nu jeg har kigget på de videoer på youtube, har jeg fået blod på tanden for selv at prøve at skifte impelleren. Hvis det går helt i fisk for mig, må jeg prøve at snakke med Tommy fra Stenteq :-))
Annonce
Skrevet af jegersolen på 01 aug 2013 10:43
Ja, nu jeg har kigget på de videoer på youtube, har jeg fået blod på tanden for selv at prøve at skifte impelleren. Hvis det går helt i fisk for mig, må jeg prøve at snakke med Tommy fra Stenteq :-))

Du kan jo købe emprelleren af ham, så er det nemmere at få hjælp, af ham, hvis du køre fast i udskiftningen.
Go’ ide!!!! :-)
1000 tak for alle de gode input :
Jeg har prøvet de forskellige forslag.
Stikke et stykke ståltråd op gennem kølevands-udstødningen.
Det hjalp ikke.
Kigget efter en termostat.
Det var der ikke.
Kørt trykluft op gennem vandindtaget.
DET hjalp!!!!
NU har jeg kølevandsstråle - og er superglad for min motor.
Og for alle jeres gode råd. TAK!!! :-)
mvh
Lasse
- som alligevel sætter en ny impeller i, når båden skal ind til vinter. For nu ved jeg jo at motoren er i orden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis