Selvbyg af badestige... tips og idéer modtages...

I går hoppede jeg over bord fra "Ofelia" for at teste min selvoppustelige vest. Den virkede fint, men.... det var et helvede at komme op i båden igen, pga. den meget korte badestige, der kun lige når ned under vandkanten.  Nå, men ved at bruge påhængsmotorens ben som støtteplatform for den ene fod, lykkedes det at komme op ved egen hjælp.
Nu skal der så en anden stige på hækken. Jeg vil gerne bygge den selv i træ, og har planer om, at bygge en lang stige, og dele den i 3, og så hængsle den sammen... Den skal kunne udløses fra vandet.
Jeg vil gerne høre lidt om jeres erfaringer med badestiger og evt. have jeres gode ideer, tips og råd til projektet  

" Hvis alt ser ud til at være i orden, så er der noget du har overset "

Med venlig hilsen

Jan

Solus 24 "Ofelia"   ___/)__/)_            www.solussiden.webs.com

16 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Ja det er jo vældigt at du selv vil bygge en af træ, problemet er bare at du så får besvær med at få den til at stå lodret ned i vandet. På min Solus sad der en der ragede en meter ned i vandet, og det var stadig bøvlet at komme op. Så jeg vil mene at den skal rage mindst 1,5 m. ned i vandet for at den bliver rigtig efektiv. Jeg ved der findes en model der virker som en skydestige og at den kan fås i en fornuftig længde.
Er det nødvendigt, at den står helt lodret? Havde tænkt mig noget i denne retning...

Med venlig hilsen

Jan

Nu er jeg godt nok ikke tankelæser, men jeg vidste faktisk godt at det var sådan du ville lave den. Du skal bare tænke på at når den bliver belastet i den vinkel, vil det kræve meget af dit agterspejl end hvis den står lodret ned. Det du også skal tænke på er at Solussen sejler hurtigst når spejlet er ude af vandet, så jo mere du hænger på spejlet jo dybere vil det stikke og så begynder hun at slæbe vandet efter sig.
Hej jbr

Jeg synes at du planlægger en stige, som er meget større end nødvendigt.

HVIS du sørger for, at der er gode håndtag oppe på agterspejlet og evt agterpulpit er solid at holde på, så behøver du ikke en stige, der går så langt ned.
Prøv selv på en af sikkerheds-stigerne i din egen havn - så kan du afprøve hvad der er passende inden du bygger en "fin tung ting"

Jeg vil mene, at du kan nøjes med 2-3 trin under vandet - ½-1 m dybt, NÅR der er solide ting at holde i med hænderne højere oppe.

Dermed kan du nøjes med een del, som trækkes ned i vandet / hænglset eller hvad du nu ønsker. Køb en i rustfrit stål, så den ikke flyder op - det er nemmest og ikke ret dyrt.

Og ellers - det ER vigtigt at man kan komme op, selvom man er træt og kold og har tykt vådt tøj på.

mvh A.

To ulykker kommer sjældent alene.
En halv meter duer overhovedet ikke til noget, og er det den der almindeligvis sidder på en Solus, når den ikke ret meget længere ned.
Jeg er også bange for at hvis du laver en i træ, vil du få problemer når du ligger et sted hvor du har agterenden mod broen, om du så skraber på med den. Den må i hvertfald ikke rage længere ud end din påhængs motor, når den er klappet op.
Du havde muligvis kun badebukser på da du afprøvede vesten, så tænk på hvis du havde haft hele udstyret på, så var du nok ikke lige kommet op i båden igen.
Så vær sød at udføre dine ekvelibristiske numre i en havn næste gang, så du har en chanse for at komme ud af vandet. Jeg skvattede selv i havnen på Samsø da jeg sejlede Solussen hjem fra Hjarbæk, og selv om to voksne mænd stor og forsøgte at hive mig op, måtte de opgive. Det var min lille sport yaght der redede mig op, den kunne jeg lige møve mig op i og der fra og op i båden var et mindre problem. Den kan jeg kun anbefale sejlere at have med på en lang line, den vejer intet i vandet, skøjter som et stykke flamingo hen over vandet når jeg sejlede for sejl. Det gav også en hvis form for sikkerhed, hvis man sejler alene, skulle man skvatte af havde jeg muligheden for at nå jollens line der var 50 m. lang.
Annonce
Jeg læste engang om en "Nyhed" hvor der sad en lang bøjle/trin fast lige over vandlinjen.
Når man så skulle op i båden, vippede man bøjlen ned i vandet..
Det nederste var bøjet så det virkede som et trin og man kunne nu nå nederste trin på badestien
Men jeg kan ikke finde dimsen.

Den er i rustfri stål, og når den ikke er i brug, sidder den fra vandlinje og op af hækken.

Man kan også binde en "rebstige" fast på det nederste trin, så man kan få afsæt til at komme op af vandet og nå det nederste trin.

Gå efter bolden - ikke manden.

Den glade ejer af en "Maxi 77" byggeår 1980 nr. 3012
 Svendborg

Ja det er den model der sidder som standart på en Solus.
Det er jo kun et rustfrit rør der er bukket for enden, med et trin på

Gå efter bolden - ikke manden.

Den glade ejer af en "Maxi 77" byggeår 1980 nr. 3012
 Svendborg

Skrevet af grandoldman på 27 jul 2013 14:53
Det er jo kun et rustfrit rør der er bukket for enden, med et trin på

Der er altså to trin på den der sidder på en Solus, men ja det er kun et bukket rustfrit rør med et par støtteben der skal hvile mod agterspejlet. Det værste er at de sko der sidder på, har en tendens til at falde af, så det kun er en rør stump ind mod glasfiberen.
Jeg ved ikke om konstruktionen bliver for tung i træ. Jeg kunne bare godt tænke mig at lave det selv. Det kan jeg ikke i rustfrit. De stiger jeg har set på, i stål, og som jeg synes passer på båden og til mit behov, ligger på den gale side af 2000 Kr. Så der er også en besparelse ved at lave det selv.
Jeg er enig med Håndværkeren i, at 50 cm under vandet for første trin er for lidt. Jeg vil have den ned i 1 meter, minimum. Og ja, det er fortegnet på min tegning. Det var bare et hurtigt udkast.
Bare lige som beroligende information til Håndværkeren...nu hoppede jeg ikke bare umotiveret over bord fra båden, for at se hvad der så skete  Der lå 3 andre i vandet med veste på og der var én om bord til at hjælpe med tovværk og gummibåd, hvis nødvendigt.
Jeg tænker lidt over det med stigen og vil i mellemtiden bruge min improviserede/modificerede pool-stige, som jeg ikke fik brug for til poolen, da den skulle graves ned. (Sætter nok lige nogle skum rørskåle på buen for at beskytte cockpit-karmen).
Den vil vi bruge resten af sæsonen, når der skal bades fra båden. Godkendt til 110 Kg.... så det går lige
Tak for jeres råd.

Med venlig hilsen

Jan

Der er yderligere 6 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind