Teste ny induktionskogeplade for fejl?

Nogen der ved om man kan teste en ny induktionskogeplade for elektriske fejl?

Problemet er at vi har fået helt nyt køkken.
Vi har fået en af de store induktionskogeplader fra Voss med 6 kogesteder.
Der er lavet en ny gruppe på eltavlen, hvor kun kogepladen er tilsluttet.

Vi oplever meget tit at HFI relæet slår fra. Ikke nødvendigvis når kogepladen bruges, men tit om aftenen når der ikke er meget strømforbrug.

Vi har i de sidste 14 dage haft slukket for gruppen med kogepladen og HFI relæet har ikke slået fra.

Jeg har haft en elektriker til at måle på gruppen, og han siger at der ikke er noget nævneværdig støj på gruppen der gør at den skulle slå relæet.

Vores eneste forhåbning er nu at kogepladen er defekt.

Konen klager også over at når der laves pandekager, så er varmen uens. Også på en helt nyindkøbt pande.

Nogen med erfaringer indenfor dette?
Nogen der ved om man kan teste en ny... Vis hele indlægget
23 svar
 Følg tråden
Der er 10 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
man kan jo ikke måle så meget på et HPFI. Man kan måle om det slår fra som det skal, og det er sådan set det.

Hvis der slet ikke har været fejl i den tid gruppen til kogepladen har været slukket, er det jo oplagt at det er der et sted fejlen ligger. Men prøv alligevel en 14 dage mere. og hvis din elektriker har haft megget kablet igennem, kan vi jo udelukke at fejlen ligger der. Men er du sikker på at der ikke sidder andet på den gruppe end kogepladen? Bare fordi der kun sidder 1 kabel til gruppen kan der jo godt være nogle samledåser et sted der fordeler til noget andet. Hvis ikke dette er tilfældet ville jeg (om end det er lidt besværligt) tage kogepladen over til nabo, mor eller en ven og prøve at lave mad på den der et par gange. Sker det samme så der, ja så er sagen jo opklaret.

Dog kunne det være en god ide at ringe til voss og spørger om de kender til fejl på denne kogeplade. Hav model navn, og serie nummer klar når du ringer.
Man kan godt måle hpfi relæet ud, også om det slår fra ved for lille(eller stor) fejlstrøm, det måler også tiden, inden det slår fra.
Det kræver et specielt test instrument, men mon ikke alle elektrikere har sådan et?
Det kunne se sådan her ud.

Metrel Eurotest 61557
Ja det er en lidt speget sag den her…

Det er kun kogepladen der er sat til denne gruppe, da den er helt ny og der er trukket helt nyt kabel hen til kogepladen.

Dermed ikke sagt at der kan være fejl på enten gruppen eller medningen.

Men jeg vil alligevel prøve at se om der er forskelle hvis jeg slukker alt udelys der tændes pr. sensor.
Kan opdatere med at det ikke hjalp at slukke vores lampe med sensor…

Endnu mere mærkelig er at det næsten sker på samme tid hver aften.

Både i går og i dag er strømmen gået præcis 22.30. På samme tid som gadebelysningen tændes.

Jeg må sige at det er overgår min forstand…
Har du selv noget der køre på ur styring? det kunne være varmestyring mv.
Ellers må du jo slukke gruppen til kogepladen, når i ikke bruger den, og se hvad der sker i løbet af en uges tid.
Annonce
Har intet med urstyring i huset.

De 14 dage vi var på ferie havde vi en logerende, og i de 14 dage var gruppen slukket og relæet slog ikke fra.
Hej.
Nu siger du det flere gange er sket kl 22.30, så ku det være interessant at overvåge forsyningsspændingen omkring dette tidspunkt.
Relæet kan jo godt slå ud i tordenvejr, uden der er fejl i installationen.

mvh

 varmetossen

Så må du fejlmelde kogepladen til leverandøren, det lyder jo ret sikkert, at det er den der er galt med.(eller kablet fra gruppen ud til komfuret)

Vi havde problemer med vores induktionsplade (Simens) jeg fejlmeldte den direkte til Simens, som kom ret hurtigt og skiftede et print,(den slog ikke hpfi relæet, men kunne ikke altid tændes og faldt ud)

Tjek at kogepladen er monteret efter fabrikantens anvisninger, med udluftning, og hvis der er ovn lige under, skal der sikkert være særligt afskærmning.
Ellers er det ikke sikkert du er dækket af garantien.

Er det præcis når gadebelysningen tændes?

Det kunne i så fald tyde på at spændingen til dit hus svinger meget, når gadebelysningen tænder. Det kunne så igen få alle dine elektriske apparater med switch mode forsyninger (incl kogeplade) til at kappe hpfi, når de skal op igen. I det firma, hvor jeg arbejder, er vi altid nødt til at koble en del pc'er fra, hvis strømmen har været afbrudt, da hpfi ellers slår fra med det samme ved opstart. Kunne måske være det samme her.

Nuvel, hvis du er sikker på at det sker synkront med gadebelysningen, så har din elektriker noget at gå efter. Så kan han sammen med forsyningsselskabet finde en løsning på problemet.
Skrevet af jenshøj på 20 jul 2013 17:40
Er det præcis når gadebelysningen tændes?

Det kunne i så fald tyde på at spændingen til dit hus svinger meget, når gadebelysningen tænder. Det kunne så igen få alle dine elektriske apparater med switch mode forsyninger (incl kogeplade) til at kappe hpfi, når de skal op igen. I det firma, hvor jeg arbejder, er vi altid nødt til at koble en del pc'er fra, hvis strømmen har været afbrudt, da hpfi ellers slår fra med det samme ved opstart. Kunne måske være det samme her.

Nuvel, hvis du er sikker på at det sker synkront med gadebelysningen, så har din elektriker noget at gå efter. Så kan han sammen med forsyningsselskabet finde en løsning på problemet.

Jeg er 99% sikker på at det sker synkromt med gadebelysningen, men vil tjekke op på det.

Tit og ofte kan vi ikke tænde hpfi relæet med det samme og skal slå både gruppen med komfur og vaskemaskine fra før den vil slå til igen.

Kan jeg selv tjekke strømmen fra forsyningen eller skal der prof folk til det?
Der er yderligere 3 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis