Hjælp til valg af farve til tag og hus

Min kæreste og jeg overtog tidligere på året en landejendom. Vi er godt i gang med renovering indvendig. Huset er oprindeligt fra 1870'erne og senest totalrenoveret i 1990'erne. Husets udseende er ret specielt, som i kan se på billederne:





Som det ses er nogle tagplader udskiftet og jeg synes derfor taget skal males for at få en pænt udseende. Umiddelbart var min tanke at male taget sort og huset hvidt ved en senere lejlighed. Men efter at have tænkt lidt over det, bliver det måske lidt for 'kedeligt'. Måske tagets farve skal fornyes med en omgang rød tagmaling og huset males hvidt.

Jeg er lidt i tvivl om et godt farvevalg - derfor vil jeg gerne have jeres indspark og kommentarer til mit kommende projekt . Evt. med billedeksempler.

På forhånd tak...
15 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Jeg ville male taget rødt og vente med murene.. men nu kan jeg også godt lide et hus med rødt tag og gule mure :-) det er ellers et flot hus!

Mvh Mærsk

Tak for jeres svar. Det var så to forskellige meninger - måske jeg skal oprette en afstemning om det skal være det ene eller det andet . Som det ses på billederne er der mange trædetaljer - jeg regner med at fjerne nogle af de bølgede detaljer omkring vinduer og verandaen, for at få et mere stilrent look.

Mærsk: Den røde farve som du foreslår til taget - er det en teglrød?

Brian Dennis Jensen: Det hvide omkring kvistene er træværk der er malet hvidt. Jeg ved ikke lige hvorfor, men der kommer (hos mig) ikke store billeder frem når man trykker på dem jeg har lagt ind - det var ellers meningen.
Der fandtes tidligere (måske gør der det stadig) nogle websites hvor man kunne uploade et billede af sit eget hus og så ellers lege med farverne på tag og facade. Det kunne du jo kigge efter.
Mit eget hus er i gule sten med rødt tegltag, men vil gerne have det lavet om til sort tag (udskiftes) og enten hvid eller lysgrå facade, men det er et projekt et stykke ude i fremtiden.

Jeg stemmer for sort tag og lys facade.


Hej.
Tillykke med købet. Det er da et dejligt hus at se på.
Men farverne er noget rod. Jeg ville gå efter væggene først for at få ændret indtrykket og er det nemmeste at gå til.
Det vil stramme op at få taget sort og så er der døre og vinduer tilbage at diskutere om.
Men så er du jo også beskæftiget i noget tid

mvh

 varmetossen

Annonce
Skrevet af AKjeldsen på 18 jul 2013 07:34


Mærsk: Den røde farve som du foreslår til taget - er det en teglrød?

Jeg vil foreslå en oxydrød - den er mørkere end teglrød, der godt kan virke lidt " fiset " lyserød.

I øvrigt kan jeg slet ikke forstå at alt skal være hvidt,sort,alu,rustfrit stål o.s.v. i dag - for sterilt efter min smag

En flot gammel landbrugsbolig som den du har været så heldig at få fingre i skal man være nænsom med.

Jeg synes rød og den gule passer fint - huset kan så godt være hvidt - men for himlens skyld ikke sort tag på så fin en gammel landbrugsejendom.

Her kan du lege lidt med farver :

http://www.isopaint-tagmaling.dk/images/stonecolor/flash/ISO_farver.swf



Hjemmebrygger af specialøl og vin " Bjergbryg

Smag er jo meget forskellig - så det kommer jo nok hovedsageligt an på, hvad du synes er pænt :-)
Hvis det skal være helt anderledes, så vil mit bud ville være sort tag, varme lyse vægge (sandfarvet), hvide vinduer, og en lidt mørk grå/skiffer til det resterende træværk.



Ellers ville jeg nok beholde de nuværende farver, og male vinduerne hvide.
Tak for jeres kommentarer, forslag og billeder... Men det gør stadig ikke valget lettere

Det hører måske med til historien at der er en god historie om selve ejendommen - derfor vil jeg hellere ikke ændre radikalt på udseendet, og derfor hælder jeg måske lidt til rødt tag og hvid facade. Men så er spørgsmålet hvilken rød. Jeg har nogle ekstra tagplader i laden som er rødbrune ifølge teksten på kassen. Men den ligner ret meget denne teglrøde maling: http://www.morsmaling.dk/product.asp?product=8 (Det har selvfølgelig også noget med skærmindstillinger at gøre). Derfor tror jeg at jeg vil holde godt øje med røde tage i nærmeste fremtid og se om jeg kan bestemme mig for en farve.
Teglrød er også fin med gul facade, men mocca brun er faktisk pænere syntes jeg.

Teglrød og hvid facade er jo en klassiker , og ville også passe fint ind på huset her.
Det ville også virke nyere hvis facaden blev lysere, samt vinduerne hvide.
Der er yderligere 5 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.
Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også