Hjælp til valg af farve til tag og hus

Min kæreste og jeg overtog tidligere på året en landejendom. Vi er godt i gang med renovering indvendig. Huset er oprindeligt fra 1870'erne og senest totalrenoveret i 1990'erne. Husets udseende er ret specielt, som i kan se på billederne:





Som det ses er nogle tagplader udskiftet og jeg synes derfor taget skal males for at få en pænt udseende. Umiddelbart var min tanke at male taget sort og huset hvidt ved en senere lejlighed. Men efter at have tænkt lidt over det, bliver det måske lidt for 'kedeligt'. Måske tagets farve skal fornyes med en omgang rød tagmaling og huset males hvidt.

Jeg er lidt i tvivl om et godt farvevalg - derfor vil jeg gerne have jeres indspark og kommentarer til mit kommende projekt . Evt. med billedeksempler.

På forhånd tak...
Min kæreste og jeg overtog tidligere på året en... Vis hele indlægget
15 svar
 Følg tråden
Der er 10 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
ErikP: vi er i gang med et ligende projekt. Taget er skiftet til Sorte halvglasseret tagsten, og vi er i fuld gang med at male Stern og vindskeder i Ral 9010, så det matcher vinduerne. Vi har gule mursten nu, men vi regner med at vandskure huset til næste år. :-)

Find Beck & Jørgensen kvalitetsmaling og udstyr til malerarbejdet på http://www.decofarver.dk/ - Dit malerprojekt starter her!

Mange tak for jeres kommentarer. Lige nu er jeg ret overbevist om at huset skal være hvidt med teglrødt tag. Min bedre halvdel er dog ikke helt overbevist (hun vil have sort tag) - så det kræver lidt overtalelse. Jeg vil forsøge at lave farveskiftet i et billedbehandlingsprogram og se om ikke hun så bliver overbevist.

Jeg smider billederne herind af det færdige resultat (når den tid kommer). Hvis mine skitser også bliver fine kan de også komme herind - evt. med afstemningsmulighed inden det praktiske arbejde .
Jeg havde lovet billeder når vi var færdige med maling af hus og tag. Vi er ikke nået til maling af huset endnu (sker i løbet af i år), men taget blev malet i sommeren 2015. Vi er godt tilfredse med resultatet:
Det er blevet rigtig flot med den farve tag - godt arbejde :-)
Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.
Tak for det.

Jeg kan måske lige tilføje at vi selv rensede og malede taget. Taget blev højtryksrenset (asbestfri eternitplader), kanterne malet med pensel og resten malet med stor Wagner Airless-sprøjte med 15 m slange.

Vi brugte tagstige og sikkerhedsline til at komme rundt på taget. Det er besværligt med alle de kviste skal jeg lige hilse og sige. Derudover er det meget hårdt for lægmusklerne at stå på ~45° det meste af en dag. Skal jeg engang gøre det om bliver det fra en lift! . Det tog os vist knap 2 uger med én mand/kvinde på taget "hele tiden" pånær pauser m.m. Fra lift vil jeg anslå at det kan gøres på én uge for én mand. Der går virkelig meget tid med at kravle op og ned af stige, flytte stige, sikkerhedsline og grej, passere kviste, skorstene osv. Uden kvistene kunne det gå endnu hurtigere .

Airless-sprøjten har været virkelig god i denne forbindelse og har sparet enormt meget tid ift. maling uden sprøjte. Maling af fladerne har i alt taget et par dage for 2 lag. Resten af tiden er gået med rensning af hele taget og maling af kanter ved tagrender og skotrender - mest tid på kantmaling.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.
Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også