Græsplæne omlægges til bed

Jeg har ca 3000m2 fin flad græsplæne jeg gerne vil have omdannet til en skyggefuld have, og ja jeg ved godt det kommer til at tage lang tid. Det er selvføgelig ikke det hele der skal omlægges men lad os bare sige 2000m2, hvordan griber jeg det så smartest an, set i lyset af at hvsi jeg bare fræser det op og planter til, vil de næste 5-7 år vel blive et sandt helvede, hvis man gene vil lave andet om sommeren end at gå og luge ukrudt.
11 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Så må du jo lægge ukrudts dug de steder du ikke vil have en grøn bund. Men det skader altså ikke træer at gro i en græsplæne. Og det behøver jo heller ikke være en fint slået plæne, prøv at se hos Søren Rye, meget af hans jord der er beplantet med birk står som en naturlig græs eng, som han så skære ned en gang eller to om året. Det er så bare en speciel slåmaskine der kun skære græsset af, du skal så selv rive det sammen og eventuelt sælge det til kanin ejere eller hestefolket. Der må så bare ikke være brændnælder og tidsler i.
Det må skam også gerne stå i græs, jeg syntes bare flere steder jeg har læst at græs tager utrolig meget kraft fra fra træer og buske de første år, jeg havde selv tænkt på at tage en 90 l murebajle og skære bunden ud, så kunne jeg sætte den som skabelon der hvor jeg skulle plante en busk, sprøjte i bajlen, lade græsset gå ud og vende jorden, så håbede jeg på at jeg kunne ligge 1 m2 ukrudsdug ud over evt. med noget kompost over fra genbrugspladsen, også have buske og træer stående deri de første 3-4 år, jeg ved godt det vil blive et kæmpe arbejde men det ville jo så kun være en gang. Og jeg er i tvivl om det ville være nemmere en at fræse hele dyngen op, jeg bor med åben mark til alle sider så der er masser af ukrudsfrø i luften
Ideen med at lægge kompost jord oven på ukrudts dugen, duer ikke, der vil netop alle de frø du får blæst ind over din grund virkelig gro op. Så skal du bruge noget grus eller barkflis istedet for, der vil mange af frøene gå til. Du kunne så istedet for at skære bunden ud af en mure balje skære runde stykker af ukrudts dugen og lægge dem om træerne.
tag det et bed af gangen, du kan sagtens grave græsset væk, fjerne rødder fra flerårigt ukrudt, det har vi gjort flere steder, men lodseplads kompost vil jeg ikke bruge, har selv rost det i flere indslag herinde, jeg har bare fået meget mere ukrudt, snerler og værre som jeg ikke havde før. flis eller grus har jeg gode erfaringer med, 7- 10 cm og intet kommer op.

Vær mod andre, som du ønsker, de er mod dig.
Kok og Havenørd.
Jeg har også brugt lossepladskompost før, og bevares ja jeg har også snerler og andet ukrudt men ikke der hvor jeg har dækket af med lossepladskompost, er det fordi frøene flyver fra lossepladskomposten og ud i andet havejord, det ikke dur eller ?
Jeg har aldrig hørt at man kan dække af med grus, hvad snakker vi stabil grus, vasket grus eller ?
Og hvordan bruger I det, er det bare rundt om det man planter eller i hele bedet ?
Annonce
Det er nok et spørgsmål om hvilken lodseplads muld du henter, er det den meget billige ja så er der ukrudts frø i den, men køber du den fine så skulle den også være varme behandlet der dræber frø i mulden.
Okay, så må min være den meget billige for i Horsens er det gratis, jeg var slet ikke klar over at der er nogen steder man betaler for det. Faktisk henter jeg både i Horsens, da det er på vejen til arbejde, og i Hornsyld da det er den lokale genbrugsstation, og det i Hornsyld er da godtnok lidt grovere i det, men jeg døjer da ikke med ukrudt i noget af det. Det i Hornsyld bliver læsset med en miniged og jeg kan da mærke når jeg får sådan en skovlfuld lige fra stakken, at det har da i alt fald været varmt men det er vel den naturlige formuldingsproces, jeg tror da ikke det er varmebehandlet.
Tidligere var den grove også gratis i Sønderborg, men i dag har de sådan en stor silo med det fine, hvor man køre traileren ind under. Stopper 20,00 kr. i en automat og får en halv ton ned i traileren, det der ikke kan være der falder ved siden af og bliver fjernet  med en maskine. Jeg har ikke selv hentet men fået min nabo til at hente for mig, og han fortalte at sådan var det nu.
jeg har før priset det gratis kompost, men minerfaring er at der er frø i komposten som spire 2 år, har brugt det i min urtehave, fy føj alt det ukrudt også vi ikke havde før. Med grus mener jeg perlegrus, som det vi bruger i indkørsler. der kan jo så stadigvæk komme en mælkebøtte, men de er nemme at hive op. ville hellere plante storkenæb eller hosta, høstannemone, de dækker og skygger alt ihjel.

Vær mod andre, som du ønsker, de er mod dig.
Kok og Havenørd.
ville man kunne plante storkenæb høstanemoner eller hosta direkte i en græsplæne, også ville det stadig kvæle alt græs når de blev store nok, for det jeg er ked af er at blodlægge for meget bar jord.
Der er yderligere 1 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis