Samlinger i loftdåse eller bag afbryder

Jeg skal lave el-installation i et nyt værelse. Der skal laves to lampeudtag og et antal stikkontakter. Jeg har styr på (det meste) grundlæggende men har et par spørgsmål.

Man ser ofte, at strømmen først røres frem til en loftdåse og derfra føres til henholdsvis afbryderen og diverse stikkontakter. Men er det et krav, at det føres sådan. Eller må man lade den først gå til en dåse i væggen med afbryder (rettere to sammenbyggede dåser med afbryder og stikkontakt) og så derfra føre kabler til lampeudtag og stikkontakter?

Og hvis det sidste er tilladt, er der så begrænsninger på, hvor mange kabler der må udgå fra de første dåser? Jeg har behov for kablet fra tavlen, 2 kabler til lampesteder og 1 kabel til andre stikkontakter. Altså at der samles henholdsvis 4 ledere, 4 nullere og 4 jord.

Og sidste spørgsmål: ved brug af forfradåser skal der så være aflastningsringe el andet aflastningsmateriel på kablerne? Det går jeg ud fra, at der skal, men oftest sælges dåserne uden sådanne.
http://www1.lk.dk/servlet/pdfDokumentation?LKnummer=504N2052

Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.
17 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Din elektriker må lave det som han vil. Ofte vil han samle det i loftdåsen, da der er mere plads end i vægdåserne. Kablerne skal aflastes. Hvis han bruger Kennig dåser, følger aflastningerne med.

Jeg ville nok starte med at føre forsyningen frem til en loftsdåse og fordele derfra. Nu er det svært at se, hvordan du kan gøre, fordi du ikke har vist en tegning i dit indlæg. Som jenshøj skriver, vil din elektriker lave installationen, som det skal være.
 Du skal være opmærksom på at når du nu går i gang med installationen, er du selv ansvarlig for dens udførelse. Du skal også lave tegning over det. Ved evt. salg erklærer du også, at der ikke er lavet uautoriserede installationer.

fase
Det kan trækkes ligesom du ønsker det. Det er der ingen krav til. Dog er det en dårlig idé at have mere end 2 kabler i en stikkontakt, eller afbryder. Så skal der laves noget stjerne forbindelse, så gør det oppe i PL dåsen, der er meget mere plads til mufferne og lederne.
Du kan sådan set sagtens have 6 kabler i sådan en PL dåse, men det er lidt nemmere kun at have 2 kabler

Ved brug af forfra dåser skal der anvendes aflastninger. De følger som oftest med, og er nogle små plastik dutter du stikker kablet igennem, som så holder fast på det. og det er jo ikke kun ved forfra dåser du skal aflaste. Alt fast installation skal være forsvarligt fastgjort, og efter reglerne
Tak for de gode og nyttige svar. Det er jo en forholdsvis lille og enkel installation, så jeg tror, jeg nøjes med et lampeudtag i en forfradåse og ikke bruger en PL-dåse. Og så placerer samlingerne (med muffer) i dåserne i væggen med afbryder og stikkontakt.
Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.
Skrevet af P på 05 jul 2013 11:34
Tak for de gode og nyttige svar. Det er jo en forholdsvis lille og enkel installation, så jeg tror, jeg nøjes med et lampeudtag i en forfradåse og ikke bruger en PL-dåse. Og så placerer samlingerne (med muffer) i dåserne i væggen med afbryder og stikkontakt.


Du må ikke benytte forfradåser til lampeudtag - det skal være PL-dåser og dertil Ø80 lampeudtag.

Hjemmebrygger af specialøl og vin " Bjergbryg

Annonce
Hvis lampeudtaget skal sidde i loftet må du ikke bruge en forfradåse til formålet. Brug en PL-dåse da den er dejlig stor at arbejde med.

S. Fabrin: Jeg troede kun det var lavvoltinstallationer der skulle laves tegninger over? Og hvad angår salg af boligen spørges der blot ind til om der er udført uautoriseret arbejde med mulighed for at svare: "Ja", "Nej" og "Ved ikke".
Jeg har tænkt mig at sætte lampeudtaget på væggen. Det er et værelse med loft til kip, og jeg vil sætte en væglampe og lampeudtaget på væggen oppe i det trekantede stykke. Er der så noget problem i at bruge forfradåse til lampeudtaget? (bortset fra den begrænsede plads, som jeg lever med).
Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.
Skrevet af P på 05 jul 2013 18:40
Jeg har tænkt mig at sætte lampeudtaget på væggen. Det er et værelse med loft til kip, og jeg vil sætte en væglampe og lampeudtaget på væggen oppe i det trekantede stykke. Er der så noget problem i at bruge forfradåse til lampeudtaget? (bortset fra den begrænsede plads, som jeg lever med).

Det er vel stadigt loftet - et skråloft og så må du ikke. Hvis det er en skråvæg må du godt

Kan du ikke stikke kablet ud af væggen/loftet og montere det direkte i lampen ? - det må du godt hvis klemmerne i lampen er egnet til det.

Herrens veje er uransalige

Hjemmebrygger af specialøl og vin " Bjergbryg

Nej det er på den lodrette væg - selve væggen.
Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.
Selvom væggen er "lodret" så brug stadig en PL dåse. Der er nu bare engang mere plads i sådan en til at lave det rigtig og godt

Med venlig GDS hilsen Mads

P.S. Har ingen håndværksmæssig uddannelse

Der er yderligere 7 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis