Samlinger i loftdåse eller bag afbryder

Jeg skal lave el-installation i et nyt værelse. Der skal laves to lampeudtag og et antal stikkontakter. Jeg har styr på (det meste) grundlæggende men har et par spørgsmål.

Man ser ofte, at strømmen først røres frem til en loftdåse og derfra føres til henholdsvis afbryderen og diverse stikkontakter. Men er det et krav, at det føres sådan. Eller må man lade den først gå til en dåse i væggen med afbryder (rettere to sammenbyggede dåser med afbryder og stikkontakt) og så derfra føre kabler til lampeudtag og stikkontakter?

Og hvis det sidste er tilladt, er der så begrænsninger på, hvor mange kabler der må udgå fra de første dåser? Jeg har behov for kablet fra tavlen, 2 kabler til lampesteder og 1 kabel til andre stikkontakter. Altså at der samles henholdsvis 4 ledere, 4 nullere og 4 jord.

Og sidste spørgsmål: ved brug af forfradåser skal der så være aflastningsringe el andet aflastningsmateriel på kablerne? Det går jeg ud fra, at der skal, men oftest sælges dåserne uden sådanne.
http://www1.lk.dk/servlet/pdfDokumentation?LKnummer=504N2052

Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.
Jeg skal lave el-installation i et nyt værelse.... Vis hele indlægget
17 svar
 Følg tråden
Der er 10 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
Skrevet af P på 05 jul 2013 11:34
Tak for de gode og nyttige svar. Det er jo en forholdsvis lille og enkel installation, så jeg tror, jeg nøjes med et lampeudtag i en forfradåse og ikke bruger en PL-dåse. Og så placerer samlingerne (med muffer) i dåserne i væggen med afbryder og stikkontakt.

Jeg vil som skrevet gå fra lampeudtaget til stik kontakterne.. Samle muffer bagved i en forfra dåse er lovlige men det er nu bedre at kabler bliver sløjfet videre i selve stikkontakten og ikke ved hjælp af en samle muffe.

Du ku også starte i en stik kontakt og så slutte i lampe ud taget og så med tændledning retur.

Med venlig GDS hilsen Mads

P.S. Har ingen håndværksmæssig uddannelse

Skrevet af P på 05 jul 2013 19:05
Nej det er på den lodrette væg - selve væggen.

Du må gerne bruge en forfra dåse til lampeudtag på den lodrette væg.  Men så bør du tilrettelægge installationen så du ikke får mere end 2 kabler i dåsen.  Der kan godt være 4, men det er bestemt ikke anbefalelsesværdigt.

Til Steinaa.
Ja, der skulle selvfølgelig have stået dokumentation i stedet for tegning (514.5.1).
Det er også korrekt at der kan svares med "Ja", "Nej" eller "Ved ikke". Sorry.

fase
S. fabrin: Den paragraf du henviser til starter med teksten: "Hvor det er hensigtsmæssigt..."

Det er min erfaring at ved en installation svarende til det trådstarter vil have udført vurderer 99% - hvis ikke flere - af alle de elektrikere jeg er stødt på at det ikke er hensigtsmæssigt med tegninger, skemaer, tabeller eller lister hvorved der ikke bliver udført anden dokumentation end slutkontrollen.

Jeg gætter på at du skriver som du gør fordi trådstarters spørgsmål kunne tangere noget der i yderste konsekvens ville være et brud på et stykke lovtekst eller tre, men jeg vil så driste mig til at spørge hvilken dokumentation ville DU udføre hvis du skulle lave installationen?
Uanset om jeg ville til at bryde nogle regler eller ej ville jeg nok ikke gøre meget ud af dokumentationen i dette tilfælde. Men såfremt, der var udarbejdet dokumentation for resten af installationen, ville jeg da rette den, så dokumentationen blev ajourført.
Ret beset ville det måske også for spørgeren være en ide med en skitse over installationen.

fase
Annonce
Du må faktisk gerne benytte en forfra dåse i loftet, hvis denne er placeret så tæt på en væg, at det umuliggøre direkte nedhæng fra denne. Problemet med forfra dåsen er, at producenter ikke kan garantere hvor meget "træk" den kan klare, kontra en PL-dåse med dertilhørende Ø80 lampeudtag, som kan, så vidt jeg husker, klare 5kg i direkte træk.

Som så mange andre forslår ville jeg også smide en tilgang i lampeudtaget og så trække en 5-leder til afbryderen, og en 3-leder til stikkontakerne. Men hvis du gør som du siger, og sætter et 50x50 vægudtag på, ville jeg i stedet trække stikkontakterne fra afbryderen. Ligemeget hvordan du vender og drejer en el-installation, vil det ALTID være en klart favorit at have 2 kabler som max i en dåse, da de fleste monterings materialer kun har 2 terminaler (pånær div lampeudtag).

Men få din el-installatør til at gøre det, eller i det mindste tjekket det+tilslutte det, da du som lægmand ikke må arbejder i tavlen.
Mikkel0210: Er du sikker på at det er gangbart, med lampeudtaget i loftet i en forfradåse, som du beskriver det? Mig bekendt er det en praksis der blev accepteret førhen, men det er ikke gangbart i dag.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis