Komfur placering og højde

Hej allesammen

Jeg ved ikke om det er det rigtige sted det bliver postet, men nu prøver jeg

Vi er ved at flytte ind i et hus som vi har lejet, og der er igang med at blive renoveret. Som i kan se er det også et nyt køkken som er blevet installeret, men komfuret er absolut ikke i samme højde som bordpladen, og oveni det så stikker bordpladen udover komfuret i højre side.

Så mit spørgsmål er om det er ulovligt at komfuret er under bordplade højde og om der er nogle specielle regler omkring dette? og om det er generelt er ulovligt sådan som udførslen af det er lige nu med bordplade osv?




På forhånd tusinde tak for hjælpen
14 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Jeg ved det ikke, men kan det ikke justeres (op) i højden, så det kommer til at passe?

Ofte der der to skruefødder forrest, og et eller to huller i soklen, hvor man med en skruetrækker (ofte kræv) kan justere de bagerste ben (via nogle lange forbindelsesstænger/gevindstænger).

Til nogen modeller kan man købe en "sokkelforhøjning", alternativt kan man selv bygge en lille platform af lidt spånplade, X-finer eller hvad man nu har. Det har jeg selv praktiseret en gang (man er vel Lav-Det-Selv´er!).

Jeg har set du bor til leje, men det sidste koster ingen formue - og så undgår man at ærgre sig hver gang man er i køkkenet.

Træd ikke på mine ledninger :o)
Nej det er ikke ulovligt, men ualmindeligt fjumset udført, jeg kan dog se at køkkenet ikke er færdigt endnu så se nu lige tiden an. Noget helt andet er den stikkontakt der er monteret, den er til gengæld ulovlig den skal sidde mindst 10 cm. over bordpladen så vidt jeg ved.
Det ser nu heller ikke særlig proff. ud at komfuret stikker uden for resten af køkken elementerne.
Ligner en istandsættelse udført af K. Lamphugger.
Mange tak for jeres svar, nu tager jeg en samtale med udlejer idag, og så indser han forhåbentlig at det er under alt kritik. Hvis ikke komfuret kan justeres højere op, må jeg jo lige lave en lille platform således at det bliver plan, for det kom jo som sagt ikke koste mange kroner
Skrevet af chapper2 på 04 jul 2013 10:04
Mange tak for jeres svar, nu tager jeg en samtale med udlejer idag, og så indser han forhåbentlig at det er under alt kritik. Hvis ikke komfuret kan justeres højere op, må jeg jo lige lave en lille platform således at det bliver plan, for det kom jo som sagt ikke koste mange kroner

Det er ikke noget du skal lave, det er udlejeren der skal sørge for at tingene er i orden, ellers betaler du for meget i husleje.
Og det er tydeligt at det er firmaet F.Usk & K.Lamp der har været igang der.
Annonce
ja det  ser ikke godt ud, men det kan nu være en fordel at have kogefunktionen lavere placeret end køkkenordet, alt afhængig af "kokkens" højde.
Jeg foretrækker en kogesektion som er væsentligt lavere end bordhøjden da det er meget lettere at arbejde ergonomisk ved en lav kogesektion.
- og vedr. placering af stikkontakten skal minimumshøjde være 5 cm. over bordplade - så den er ulovlig som Håndværker siger
Det virker som om, man har sat nye fliser uden på de gamle? Det er der i og for sig ikke noget galt i - hvis de gamle sidder ordentlig fast - men nichen bag komfuret bliver ligeledes beklædt, hvorfor komfuret rykker lidt udenfor køkkenelementerne!?

Det er til at leve med, men bare knap så kønt at se på.

P.S. Husk evt. væltesikring til komfuret så det ikke tipper, hvis man trækker en tung bradepande ud, eller "nogen" træder på den åbne ovndør.

Træd ikke på mine ledninger :o)
Mange mange tak for svarene, det er rart at få lidt andre øjne på at det ikke kun er mig der synes det ser ud som dårlig håndværk. Og tak for informationen omkring stik kontakt, det kan jeg lige bringe videre idag således at det kan blive ordnet.

Og beklager at det ikke rigtig er et lav det selv spørgsmål, men tænkte nok at der var nogle fornuftige folk som vidste lidt om området herinde
Selvfølgelig skal  du have lov at spørge - vi andre spørger da også til råds, hører andres mening osv., også vedr. ting man ikke selv vil lave, men fx. får en håndværker til.

Og det er ret nemt: Får man intet respons, er det enten fordi der ikke er nogen der har et svar, eller fordi der ikke er nogen der gider svare. Måske har spørgsmålet været stillet før, det opdager man ikek som ny. Men ofte får man at vide, at man måske skulle bruge funktionen "søg".

Altså - der sker intet ved at spørge, man kan højst risikere ikke at få et svar. Og så er man jo ikke dårligere stillet end man var før, vel?

Jeg håber ikke vi helt har taget humøret fra dig ved at påpege manglerne ved komfur/køkken osv., du har jo trods alt lejet huset ud fra en helhedsbetragtning. Bevares - komfuret er ikke helt i plan med køkkenbordplader, og det stikker et par cm. frem - men man kan enten leve med det, tage drøftelsen med udlejer eller tage en lav-det-selv løsning. Det kommer jo også lidt an på huslejen, hvad der er aftalt osv.

Her er vi som mennesker forskellige: Jeg kender eet apr stykker i min omgangskreds som ville være helt ligeglade, og jeg kender andre som er perfektionister, og som ikke kan leve med tingenes tilstand. Så længe tingene fungerer, så er det vel ikke helt slemt?

Herinde kan man sagtens stille et (konkret) spørgsmål, og man får ofte et svar, og tit helt andre løsningsforslag. Det sker der jo ikke noget ved, selv om det måske ikke lige var det man spurgte om - man kan jo bare lade være med at bruge de alternative forslag.


Træd ikke på mine ledninger :o)
Der er yderligere 4 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis