Efterisolering af indervæg

Hej.
Jeg er ny i dette forum, jeg har hørt mange gode ting om det og derfor tænker jeg at det er det rette sted at spørge om lidt gode råd.
Vi har et hus fra 1908, hvor vi vil efterisolere indervæggene. Vi har tænkt os at sætte et træskellet op, isolere med 45mm og to lag gips. 
Huset er bygget med en ydervæg - hulrum - murstens indervæg. Min plan er at sætte træskellettet på indervæggen, hvori der føres strøm og kabler og isoleres, derefter afsluttes der med 2 lag gips. 
- Må man sætte damspærret op af indervæggen? Træskellettet udenpå, derefter isolering og til sidst gips? 

Jeg har læst mange indlæg på nettet, hvor folk får problemer med fugt i væggene/skimmelsvamp, så jeg er interesseret i at vide om den måde jeg vil lave efterisoleringen på er korrekt og vil spare mig for problemet med fugt

- Desuden vil jeg gerne høre, hvor meget det vil give at efterisolere hulrummet med papirsuld og må man det, når man efterisolerer indervæggen?

På forhånd tak for hjælpen

Mvh Kent Jegård

Hej. Jeg er ny i dette forum, jeg har hørt mange... Vis hele indlægget
22 svar
 Følg tråden
Der er 10 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
Okay fint nok Jeg sætter først mit træskelet op også isolering laver kabler og rør også mit damspærre og til sidst 2 lag gips :-)
Skrevet af EISOE på 29 jun 2013 09:37
Kabler og rør skal være på den varme side af isoleringen

Hvorfor det? Der kan da ikke ske noget ved at der skulle komme kondens på kablerne. De er jo dobbelt isolerede. har godt læst et andet sted en der også anbefalede dette, men så vidt jeg husker er der ikke regler omkring dette. Og kan ikke lige se for mig hvordan det skulle kunne skabe problemer.

og får han hulmurs isoleret kan jeg heller ikke se der skulle være et problem i af sætte dampspærren op på muren, da den jo godt må ligge 1/3 del inde i isoleringen. Da den så stadig vil ligge på den varme side. ( hvis der er isoleret med 300mm må damspærren ligge 100mm inde)   Dette vil sikre at han ikke perforere dampspærren ved samtlige stikkontakter og hvad der ellers måtte blive boret og slået igennem væggen gennem tiden..
Jeg ville bruge 100mm rockwool , 45mm er næsten ingenting................

   elektriker fra jævnstrømmens tid
Jeg har selv lige været turen igennem med efterisolering indvendig og jeg har brugt følgende opbygning udefra:

Murstensmur
Gammel indervæg (træbeton)
45 mm isolering Superflexi lambda 34
Stål skellet med 45 mm isolering Superflexi lambda 34
Dampspærre
Træ skellet med 45 mm isolering Superflexi lambda 34 PLUS alle kabler
2 gange gips.

Denne opbygning sikre, at der IKKE er en eneste kuldebro mod væggene da de første 45 mm isolering bryder faste overflader.
Plus at alle installationer er på den varme side og den dag man hænger ting op på væggen der gennemhuller man ikke dampspærren fordi den ligger 45 mm inde.

Stål skellet og træskellet skrues fast i lofts bjælker og gulv og med hinanden.

Vi har oplevet en ret enorm forskel i vores hus. Slet slet ikke koldt mere.

Husk dog, at fjerne ALT tapet fra den gamle væg, eller andre organiske materialer.

Der er selvfølgelig det minus at man mister noget mere plads, men da du har 238 m2 så går det jo nok

Med venlig GDS hilsen Mads

P.S. Har ingen håndværksmæssig uddannelse

Illisher : Det er korrekt at det er lige meget med kablerne - men ikke med rør, der kan dannes kondens indeni. For nemheds skyld skrev jeg kabler og rør :-)

Hjemmebrygger af specialøl og vin " Bjergbryg

Annonce
men så vidt jeg kender til, er der ikke regler på det punkt. men har heller ikke lavet noget nybyg af alm. huse. Er det en regl, eller er det bare godt håndværk at ligge rørene på den varme side?
Jeg ville lægge vandrørene på den varme side , så de ikke fryser i en finbulvinter...............og så bliver varmetabet fra evt. varmvandsrør mindre og bliver inde i huset...........

   elektriker fra jævnstrømmens tid
Skrevet af Illisher på 29 jun 2013 14:24
men så vidt jeg kender til, er der ikke regler på det punkt. men har heller ikke lavet noget nybyg af alm. huse. Er det en regl, eller er det bare godt håndværk at ligge rørene på den varme side?

Det ved jeg faktisk ikke - har ikke lavet husinstallationer de sidste 25 år - men det er ret logisk- egentligt

Hjemmebrygger af specialøl og vin " Bjergbryg

Hej MLU

Vil det sige at du har 3 x45mm isolering.
Så bliver den er bred indervæg.
Jeg har et hulrum jeg skal ha fyldt ud. så skal ha en ud og gi et tilbud på det.

Hvad er bedst og bruge Stål eller træskellet

Mange tak for jeres svar 

mvh





Jeg tror der bliver rodet rundt i isolerings metoderne lige nu !
Hvis du hulmurs isolerer kan du godt klare dig med en 45-50 mm. rockwoll bats i dit træskelet. Jeg bor i et hus der er bygget i 1904 og der er hulmurs isolering som den eneste isolering. Når de kommer og blæser isoleringen ind er det jo ikke kun et sted de blæser men mange steder på murene også under vinduerne.
Så mit forslag til dig vil være, få nu hulmurs isoleret før du begynder på en indvendig isolering. Forhåbentlig har du thermovinduer der max er 10 år gamle i huset, ellers vil det være omsonst at isolerer overhovedet.
Der er yderligere 2 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis