Korrekt hjørneafslutning af klinkbeklædning

Hej

Jeg har forgæves søgt efter svar i dette forum - uden held. Denne tråd kom med forslag, men da jeg ikke kan skære i fals er løsningen ikke for mig.

http://www.lav-det-selv.dk/Forum/aft/99461

Jeg har har vedhæftet et billede af den løsning jeg søger.

Der vil jeg gerne høre om det er ok at benytte en hobbyliste i målene 33 x 33 - selvom den ikke er afrundet i hjørnerne.

Hvor finder jeg sådan en hjørneliste og er der andre ligeså pæne alternativer?

Hej Jeg har forgæves søgt efter svar i dette... Vis hele indlægget
23 svar
 Følg tråden
Der er 20 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
ja, tror det bliver dén løsning - eller den med to brædder
Tak jenshøj

jenshøj skrev den 23-10-2025 21:29:22

Brug en firkantliste med samme tykkelse som beklædningen. Mal listen og endetræet på beklædningen inden listen monteres, så kan man ikke se den sprække som kan opstå, når beklædningen trækker sig sammen.

For lige at forklare hvordan man selv kan lave en hjørneliste, med en bordrundsav. Målene er eksempel. 
Hvis du har en 40 x 40 mm firkant, kan man indstille klingehøjde på 30 mm , land 10 mm fra klingen
Så kører man listen igennem og der er savet et spor. Listen endevendes og drejes en 1/4 omgang, køres igennem igen .
Nu har du en hjørneliste på 40 x 40 x 10 mm og en ny mindre firkantliste på 27 x 27 mm 

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?

m.v.h. Erik (1/2 ekspert i mange ting)
Jeg glemte at skrive at jeg også lavede smig i hjørnet så de 2 brædder sidder pænere sammen.
Jeg har ikke oplevet problemer med at træet giver sig, ud over at et par af de nederste brædder nu efter ca 5-8 år er blevet godt "brugt". 
Så det kunne nok være på tide at hælde en spand træbeskyttelse over projektet igen  

Jo ældre man bliver, jo hurtigere har man løbet som ung...
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 25% rabat på træbeskyttelse med dækkeevne-garanti med vores rabatkode hos Flügger.dk Koden er: LDS     Se mere her
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Sponsor på LDS

Flügger

Find alt til boligforvandlingen, når det kommer til maling og malerrelaterede produkter, på Flügger.dk. Få 25% rabat med koden: LDS

Se mere

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis

Se også