Korrekt hjørneafslutning af klinkbeklædning

Hej

Jeg har forgæves søgt efter svar i dette forum - uden held. Denne tråd kom med forslag, men da jeg ikke kan skære i fals er løsningen ikke for mig.

http://www.lav-det-selv.dk/Forum/aft/99461

Jeg har har vedhæftet et billede af den løsning jeg søger.

Der vil jeg gerne høre om det er ok at benytte en hobbyliste i målene 33 x 33 - selvom den ikke er afrundet i hjørnerne.

Hvor finder jeg sådan en hjørneliste og er der andre ligeså pæne alternativer?

Hej Jeg har forgæves søgt efter svar i dette... Vis hele indlægget
23 svar
 Følg tråden
Der er 10 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
Tak for svar perhans (jeg kan desværre ikke bruge denne løsning, da jeg ikke har afstandslister).
Det perhans tegner er ikke en falsliste det er en profil der kun fås i metal der bruges på beklædning med hardiplank og lignende.
En falsliste er en firkantet pind der er skåret en fals i så enderne på klinkbrædderne kan gemmes i falsen.
Der skal i øvrigt altid være afstandslister med mindre det er en beklædning der er åben på bagsiden.

Selvbygger med stort S. 
Tak Superdiy

Min beklædning er åben på bagsiden, ja.

Jeg vil helst have en hjørneliste i træ (ikke metal).

Superdiy skrev den 23-10-2025 15:52:42

Det perhans tegner er ikke en falsliste det er en profil der kun fås i metal der bruges på beklædning med hardiplank og lignende.
En falsliste er en firkantet pind der er skåret en fals i så enderne på klinkbrædderne kan gemmes i falsen.
Der skal i øvrigt altid være afstandslister med mindre det er en beklædning der er åben på bagsiden.

Hvis det ikke skal være tæt, er det nemmeste jo at sætte 2 lodrette brædder på hjørnet.
Det brugte jeg , da jeg lavede et skraldespande-skjul. 

Jo ældre man bliver, jo hurtigere har man løbet som ung...
Hej PinkHenrik

Ja, det er også den løsning, jeg hælder til lige nu. Eneste bekymring jeg har, er om det er noget rod at fæstne disse brædder henover den vandrette beklædning - som vel giver sig?

Jeg overvejede - som alternativ - at sætte to lidt smallere brædder i hjørnet som en slags 'sømunderlag' for det 'rigtige' hjørnebrædder og dermed skabe en slags 'fer og not' med facadebeklædningen. Jeg har forsøgt at illustrere - giver det mening? Men synes måske også at det bliver meget omstændligt...?

PinkHenrik skrev den 23-10-2025 18:30:07

Hvis det ikke skal være tæt, er det nemmeste jo at sætte 2 lodrette brædder på hjørnet.
Det brugte jeg , da jeg lavede et skraldespande-skjul. 

Annonce
Alt for omstændeligt. Jeg har smigskåret enderne mod de udvendige hjørner, skåret lidt af det nederste i hver række som stikker længst ud og sat en hjørneliste udenpå, holder på 11.år nu.

/BOFH 

Giv mig min kop kaffe og et serverrum!

Tak for input BOFH!
Jeg har lidt svært ved at se for mig, hvad du mener med 'skåret lidt af det nederste i hver række som stikker længst ud'?
(er din beklædnings også vandret?)
Har din hjørneliste holdt i 11 år bare med almindelig træbeskyttelse?

Bedste hilsner

BOFH skrev den 23-10-2025 20:00:05

Alt for omstændeligt. Jeg har smigskåret enderne mod de udvendige hjørner, skåret lidt af det nederste i hver række som stikker længst ud og sat en hjørneliste udenpå, holder på 11.år nu.

/BOFH 

Brædderne i hver række stikker lidt mere ud for neden end de gør for oven, de spidser skærer jeg lidt af så listen kan komme tættere ind mod hjørnet og lidt længere ind over bræddernes ender, derved behøves listen ikke være så bred.

Lige været ude og tage et billede, kvaliteten desværre ikke den bedste pga vejret.

/BOFH 

Giv mig min kop kaffe og et serverrum!

Tak for at gå ud i regnen!! :-)
Jeg tror, jeg forstår nu :-)

BOFH skrev den 23-10-2025 20:43:48

Brædderne i hver række stikker lidt mere ud for neden end de gør for oven, de spidser skærer jeg lidt af så listen kan komme tættere ind mod hjørnet og lidt længere ind over bræddernes ender, derved behøves listen ikke være så bred.

Lige været ude og tage et billede, kvaliteten desværre ikke den bedste pga vejret.

/BOFH

Brug en firkantliste med samme tykkelse som beklædningen. Mal listen og endetræet på beklædningen inden listen monteres, så kan man ikke se den sprække som kan opstå, når beklædningen trækker sig sammen.
Der er yderligere 3 indlæg i tråden.
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 25% rabat på træbeskyttelse med dækkeevne-garanti med vores rabatkode hos Flügger.dk Koden er: LDS     Se mere her
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Sponsor på LDS

Flügger

Find alt til boligforvandlingen, når det kommer til maling og malerrelaterede produkter, på Flügger.dk. Få 25% rabat med koden: LDS

Se mere

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis

Se også