Maling af gammel glasfiber jolle

Hejsa.

Jeg har en gammel glasfiber jolle, som trænger til en kærlig hånd under bunden, efter lidt for mange møder med sten på dens tidligere liggeplads.

Der er en del ridser og hakker i glasfiberen, men ingen huller eller utætheder. Jeg går ud fra at det dermed er nok bare at slibe, grunde med epoxyprimer og male med 2-komponent maling?

Jeg ved intet om hvad båden er blevet malet med tidligere. Er det noget der er vigtigt at tage stilling til i forbindelse med om primer eller maling kan risikere at koge op?

På forhånd tak!
Hejsa. Jeg har en gammel glasfiber jolle, som... Vis hele indlægget
27 svar
 Følg tråden
Der er 20 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
Gaffaen dækker ikke nogen skade - det har holdt en seddel tidligere

Kan jeg ikke spartle skaderne med glasfiber spartel, slibe hele det ridsede område ned og male alting med epoxy primer?
- ender godt nok med en tofarvet båd så, men det er lige meget
Glasfiberspartel på skaderne er bedre end ingenting, men det er bedst med glasfiber.

Jeg ville bruge topcoate, det ligger et meget tykkere lag, og er meget stærkere når du slæber den op på stranden.
Epoxygrunder har ikke den fylde og slidstyrke.

Topcoate fås også i rød.
(du kan også bruge Gelcoate, så skal der blandes lidt voks i, ellers hærdet det ikke rigtig)
(Topcoate = Gelcoate + voks)

Prøv at ring til Århus glasfiber import, de er vældig flinke og hjælpsomme.
http://
www.århusimport.dk/shop/glasfiberprodukter-3s.html
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på epoxy med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
Så du ville bruge topcoat både direkte på glasfiberspartlingen og de andre steder?
Hej allesammen

Jollen har afslidt Glasfiber som ser ud som om det ER rent, og kosmetiske skader i hvis gelcoat og i rød lak - det ser det ud til på billederne.

Hvis Rallen er ligeglad med kosmetikken, så kan han nøjes med at udbedre glasfiberen:

A: Slib lidt med groft ( korn 80 ) sandpapir så det er rent. Det SKAL være tørt og HELT fri for fedt og olie når du fortsætter. (ellers affedt m. acetone)

B: at udfylde dér hvor glasfiberen er slidt af / slået af med glafiber-spartel fra Plastic Padding. Det er noget grønt sejt polyestermasse, som skal have lidt gul hærder.
Bland kun små portioner ad gangen, indtil du har fidusen.
 - læg på evt i flere omgange til det har samme tykkelse som oprindeligt.
Det hærder ved 20 grader på 10-15 min - i sol og varme på båden kan det gå meget hurtigere, så pas lidt på.

Hver gang det er ved at blive hårdt gummiagtigt, kan du skære og slibe de værste "spidser" og knaster/buler af. Når det er helt hærdet kan du også slibe, men det er knaldhårdt, på grund af glasfiber-fyldet.

Derefter er det jo kun kosmetik, og båden kan flyde og den kan tåle mere slid på stranden.

Så kan du sejle i den.
En anden dag /næste år / kan du gå amok, og male den med en god lak/2komponent.

>>>>

Det er IKKE fordi alle de andre råd ikke er gode, men de er alle sammen til en "god og PÆN" reparation. Det er OK, men tager tid. Ikke et ondt ord om alle de andre gode forslag :-)

>>>>

Med KUN PlasticPadding glasfiber spartel, kan du klare det hele i een omgang på en formiddag - bare det er over 17 grader og HELT tørt. Så får du en god reparation, der tåler slid, og båden ser nogenlunde ud som den gør nu, på afstand.

Køb en portion på 750 gram - det kan være at det er nok.
+ ½ l acetone til afrensning, inden det hærder, klude, metalspartel, pap til at blande på, rørepinde, plasticspartel gummihandsker og vand+sæbe til hænderne + dit tøj bliver måske ødelagt. Skraber, sandpapir, kniv rasp og andet er måske smart at have med.
+ Sæk til affaldet.

mvh A.


To ulykker kommer sjældent alene.
Vedr acetone - tag en kande kaffe med - og nap en kop efter du har affedtet med acetone..
Du skal være 100 % sikker på at alt acetone er fordampet.. det kan "gemme" sig i fiberen, så sådan en 15 - 20 min i sol så er det væk.


Gå efter bolden - ikke manden.

Den glade ejer af en "Maxi 77" byggeår 1980 nr. 3012
 Svendborg

LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på epoxy med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
Annonce
Ja du kan bare bruge Topcoate, direkte oven på glasfiberspartlen, hvis du gerne vil have "smukkeseret bunden"
Hej Granoldman

- ja det er fint at snuppe en kop på det tidspunkt - men mener du kaffe eller Acetone ?
Begge dele kvikker ret meget op - ikk´

mvh A.

To ulykker kommer sjældent alene.
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på epoxy med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.
Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også