Maling af gammel glasfiber jolle

Hejsa.

Jeg har en gammel glasfiber jolle, som trænger til en kærlig hånd under bunden, efter lidt for mange møder med sten på dens tidligere liggeplads.

Der er en del ridser og hakker i glasfiberen, men ingen huller eller utætheder. Jeg går ud fra at det dermed er nok bare at slibe, grunde med epoxyprimer og male med 2-komponent maling?

Jeg ved intet om hvad båden er blevet malet med tidligere. Er det noget der er vigtigt at tage stilling til i forbindelse med om primer eller maling kan risikere at koge op?

På forhånd tak!
Hejsa. Jeg har en gammel glasfiber jolle, som... Vis hele indlægget
27 svar
 Følg tråden
Der er 10 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
Men er epoxyprimeren nødvendig? 

Altså. For lige at line up, så er situationen den at min båd på nuværende tidspunkt er rød og har skrammer/hakker under bunden. Jeg er fuldstændigt ligeglad med hvordan resultatet kommer til at se ud - bare det holder og jeg ikke pludselig står med en utæt båd. (Det gør heller ikke noget hvis den pludselig er hvid på nogle steder)
Og så ville jeg være rigtigt ked af at skulle ud i et større og længerevarende slibearbejde - netop fordi jeg ikke har mulighed for at tage båden med hjem, og fordi jeg ikke kan få strøm til en rystepudser.

Havde egentlig besluttet mig for at løsningen "bare" var at spartle med rødt topcoat spartel, og så skulle det være det. Er det nødvendigt at epoxy prime efterfølgende? Og skal hele bunden slibes ned ind i mellem de to? :o

Kan evt. poste et billede af skaderne senere, hvis det kan hjælpe den samlede vurdering..
Undskyld jeg spammer lidt igen. Er virkelig i tvivl om jeg skal spartle skaderne ud med epoxy primer, epoxy spartel eller gelcoat spartel? Som sagt er det synsmæssige ligegyldigt
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på epoxy med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
Jeg ville bruge epoxy spartel, fordi det er stærkest.

Gå efter bolden - ikke manden.

Den glade ejer af en "Maxi 77" byggeår 1980 nr. 3012
 Svendborg

Skrevet af grandoldman på 17 jun 2013 15:23
Jeg ville bruge epoxy spartel, fordi det er stærkest.

Og det kan jeg godt smide på de hakkede steder, uden at skulle slibe hele bunden ned?

Hvilken af disse to epoxy spartel ville du bruge?

http://biltema.dk/da/Bat/Kemikalier/Polyester-og-Epoxy/Epoxyspartel-30625/
eller
http://biltema.dk/da/Byggeri/Kemikalier/Epoxylim/Epoxy-Superstark-362421/

Og så ville du bagefter bruge denne ovenpå?
http://biltema.dk/da/Bat/Kemikalier/Maling-og-Lak/Epoxyprimer-30623/

Jeg ville smutte forbi en forhandler af epoxy - det kan være en bådbutik og så købe noget filler. Det er et pulver der gør epoxy tyk, så den ikke løber.
Så ville jeg blande en smule http://biltema.dk/da/Bat/Kemikalier/Maling-og-Lak/Epoxyprimer-30623/ og tilsætte lidt filler så det lige er tykt nok til at blive i revnerne.
Så ville jeg (samme dag) vente lidt og når så epoxyen er let klæbrig, men ikke får aftryk når man rør ved den, så male med resten af epoxyen som jo ikke har fået filler.

Bland ikke mere end du kan male på i løbet af 10 min...

Husk nitril handsker (latex handsker kan ikke holde epoxy ude) du må ikke få epoxy på huden - det gode er at der ikke er nogle farlige dampe.
Hver gang du blander nyt epoxy så tager du også nye handsker på..

sodavandsbægerer fra f.eks. grillen er gode at blande i.. Køb også nogle billige pensler og smid dem ud efter brug. 

Gå efter bolden - ikke manden.

Den glade ejer af en "Maxi 77" byggeår 1980 nr. 3012
 Svendborg

LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på epoxy med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
Annonce
Skrevet af grandoldman på 17 jun 2013 16:03
Jeg ville smutte forbi en forhandler af epoxy - det kan være en bådbutik og så købe noget filler. Det er et pulver der gør epoxy tyk, så den ikke løber.
Så ville jeg blande en smule http://biltema.dk/da/Bat/Kemikalier/Maling-og-Lak/Epoxyprimer-30623/ og tilsætte lidt filler så det lige er tykt nok til at blive i revnerne.
Så ville jeg (samme dag) vente lidt og når så epoxyen er let klæbrig, men ikke får aftryk når man rør ved den, så male med resten af epoxyen som jo ikke har fået filler.

Bland ikke mere end du kan male på i løbet af 10 min...

Husk nitril handsker (latex handsker kan ikke holde epoxy ude) du må ikke få epoxy på huden - det gode er at der ikke er nogle farlige dampe.
Hver gang du blander nyt epoxy så tager du også nye handsker på..

sodavandsbægerer fra f.eks. grillen er gode at blande i.. Køb også nogle billige pensler og smid dem ud efter brug. 
Tak!! Det var et dejligt konkret tip, som er direkte til at afprøve.

Hvor meget ville du slibe ned først?
Jeg kan umiddelbart kun finde 'epoxy filler' som en to-komponent løsning som lader til at skulle stå alene i forhold til det linkede. Ved du hvor det nævnte pulver kan fås?

Okay. Jeg ser nu at jeg nok ikke har været helt realistisk omkring min tilgang til skadernes omfang







Hvordan ændrer det situationen?
Skrevet af grandoldman på 17 jun 2013 16:03
Jeg ville smutte forbi en forhandler af epoxy - det kan være en bådbutik og så købe noget filler. Det er et pulver der gør epoxy tyk, så den ikke løber.
Så ville jeg blande en smule http://biltema.dk/da/Bat/Kemikalier/Maling-og-Lak/Epoxyprimer-30623/ og tilsætte lidt filler så det lige er tykt nok til at blive i revnerne.
Så ville jeg (samme dag) vente lidt og når så epoxyen er let klæbrig, men ikke får aftryk når man rør ved den, så male med resten af epoxyen som jo ikke har fået filler.

Bland ikke mere end du kan male på i løbet af 10 min...

Husk nitril handsker (latex handsker kan ikke holde epoxy ude) du må ikke få epoxy på huden - det gode er at der ikke er nogle farlige dampe.
Hver gang du blander nyt epoxy så tager du også nye handsker på..

sodavandsbægerer fra f.eks. grillen er gode at blande i.. Køb også nogle billige pensler og smid dem ud efter brug. 
Jeg tror det her bliver løsningen. Må køre til Biltema og hente primeren i morgen så.
Har dog stadig ikke kunnet finde noget "filler", men ender nok med at bruge talkum som filler, hvilket jeg har læst flere steder skulle være ok. Nogen erfaringer med dette?

Du skal da vist også have gang i lidt glasfiber, kølen ser nedslidt ud, og kunne trænge til nogle lag glasfiber.
Skaden der er  rep. med gaffa, skal også have noget glasfiber (måtte + polyester)

Var det min båd, ville jeg give bunden en gang topcoate, det dækker de værste ridser.
Skal den slæbes over stok og sten, ville jeg ikke bruge tid på at spartle de ridser.
bare et par lag topcoate, det vil fylde ridserne godt op. (slibning og affedtning først.)

som denne her.
http://
www.qxl.dk/search/search.asp?txtSearch=topcoate&Adv=1&catalog=5&Catg=1&InTitleAndDesc=1&IsNavBarSearch=1
Det er godt nok en større omgang end du først sagde...

Det bliver noget mik-mak rod at stå på en strand med.

Gå efter bolden - ikke manden.

Den glade ejer af en "Maxi 77" byggeår 1980 nr. 3012
 Svendborg

Der er yderligere 7 indlæg i tråden.
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på epoxy med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.
Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også