Arbejde på en boreplatform

Hej alle

Jeg har læst lidt rundt på forummet omkring det at arbejde på en boreplatform. Kan forstå at der er flere af jer der har erfaring med det

Men jeg er en gut på 19 år som godt kunne tænkte sig det. Jeg kan godt lide ideen om at arbejde godt og grundigt i et par uger og så være hjemme flere uger. Nu har læst lidt ældre tråde her på forummet men som jeg kan forstå så er man ude 2 uger og hjemme 3 uger hvis man arbejder i Danmark. Er det korrekt? 

Igennem en fra min mors arbejde har jeg fået fortalt at hvis jeg gerne vil ud på en boreplatform så skulle man tage nogle kurser inden for stilladsfaget. Og det syntes jeg egentlig kunne være ret spændende og lære. Også måske til senere brug i livet.

Jeg er bare lidt i tvivl om hvilke kurser som man skal have osv. Ved dog at jeg skal have et dyrt sikkerhedskursus. Var nede på mit jobcenter idag for at forhøre mig lidt og de ville overhovedet ikke støtte med noget som helst. Ved ikke hvad jeg havde regnet med men havde da håbet på noget. Men kunne ihvertfald ikke regne med noget fra deres side. Måske hvis jeg havde en ansættelseskontrakt men kun måske. Men det er ligesom når har sat mig noget for så vil jeg da gerne fuldføre det. Så har ikke givet op

Håber ikke at det virker alt for selvisk bare lige at lave en profil for at spørge om dette uden at have bidraget med noget men håber at i alligevel vil dele ud af jeres gode råd
Hvis der er nogle andre tråde som måske allerede har godt med gode fif så må i da gerne linke til den.

venligst 
Kevin

11 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Hvad har du af uddannelse??
Jeg har ikke fuldført nogen uddannelse.
Begyndte på grundforløbet Mad til mennesker og stoppede efter 6 måneder da jeg fandt ud af at det ikke var det jeg ville uddanne mig som og bruge de næste 3.5 år på. Har så efterfølgende arbejdet som telefonsælger og i et rengøringsfirma. Det sidste jeg har afsluttet var et spansk forløb på 12 måneder. Det sluttede her for et par måneder siden.
Så har ellers ikke den store erfaring.

Havde bare forstået at hvis man tog disse forskellige kursuser så var der en god chance for at få noget arbejde på en boreplatform enten her i Danmark eller i Norge. Ved ikke om jeg har misforstået det helt.

Kevin
Jeg kender en del som arbejder på platforme, både i Nordsøen og i Norge. Alle har dog en relevant uddannelse til deres jobfunktion.

Min klare anbefalning er at tage en uddannelse du finder spændende og bruge den.
Jeg er da glad for at du siger din mening.
Syntes bare jeg har gået og brugt så lang tid på hvad jeg godt kunne tænke mig at uddanne mig som og er ikke kommet frem til en løsning. Så har svært ved med bare at gå i gang med noget og at det så tager 3.5 år. Men det er sikkert bare noget man skal springe ud i.

Du mener da ikke at det er helt umuligt at få sig sådan et arbejde hvis man tager de nødvendige kurser?

Kevin
Hej Kevin.
Jeg syntes det er flot du har så meget gå-på-mod, så du skal nok få noget at rive i 

Hvad med at tage kontakt til Mærsk eller de andre selskaber der har rigge i Nordsøen, måske kan du finde en person du kan skrive med og få nogle "insidertips".

Mit indtryk er at skal man ud på søen kræver det en eller anden form for uddannelse, alt efter hvad du skal lave derude.
Jeg kendte en fyr der fik job derude som rengøringsmand på en beboelses platform, han valgte så at gå i lære som kok, og arbejder i dag på en boreplatform i den Mexicanske golf.

Jeg har også haft kolleger som elektrikere der fik job, tilbage i de gode dage i 90,erne, men de havde jo også en uddannelse  

Held og lykke.     

Jo ældre man bliver, jo hurtigere har man løbet som ung...
Annonce
AMU vest tilbyder en del kurser, som kan give dig en chance, men jeg er enig med de andre om at du nøk bør overveje en håndværksmæssig uddannelse (fx elektriker)

Så har du også noget at falde tilbage på, hvis livet på en platform ikke er noget for dig.

Find Beck & Jørgensen kvalitetsmaling og udstyr til malerarbejdet på http://www.decofarver.dk/ - Dit malerprojekt starter her!

det vel ikke bare blot at arbejde på platform eller rigg, men vel ligeså meget hvilken personlighed man har og bør have for at fitte ind?

Undskyld for at låne tråden lidt til mig selv. Håber det er ok :-/...

Er selv håndværker og søger som reparatør i teknisk afdeling/ eller som mekaniker, igennem maersk pt. hvor jeg er kommet til de 2 test nemlig PI/PLI..... Ved nogen hvor meget man bør ligge i testene? Har søgt på nettet efter eks. af disse 2 test men, har ikke stødt på noget indtil videre. Har taget DISK-testen free online, men igen hvilken personlighed vægtes der fra Maersk af?
For at svare på overstående omkring personlighed for at arbejde for Mærsk, så skal du være blank som et spejl og uselvstændig...
Ej det er nok meget groft og firkantet sagt, men de vil helst have folk de kan forme og opdrage så de passer ind i deres firkantede bokse.

Men for at svare Kevin, så skal du have en håndværksmæssig baggrund, have HUET/BOSC det er de sikkerhedskurser for at må flyve i helikopteren der koster ca 25.000.
Mange firmaer ansætter ikke folk uden de har det, eller offshore erfaring da det er dyrt at få folk igang, og hvis offshore jobbet ikke tiltaler dem, er pengene spildt.
Derudover kommer der nogle interne sikkerhedskurser også, afhængig af firmaet du arbejder for.
Hvis i har konkrete spørgsmål fyrer i bare løs :-)

De bedste hilsner Emil 
Skrevet af Offshore-Tossen på 31 jul 2013 16:31
For at svare på overstående omkring personlighed for at arbejde for Mærsk, så skal du være blank som et spejl og uselvstændig...
Ej det er nok meget groft og firkantet sagt, men de vil helst have folk de kan forme og opdrage så de passer ind i deres firkantede bokse.

Men for at svare Kevin, så skal du have en håndværksmæssig baggrund, have HUET/BOSC det er de sikkerhedskurser for at må flyve i helikopteren der koster ca 25.000.
Mange firmaer ansætter ikke folk uden de har det, eller offshore erfaring da det er dyrt at få folk igang, og hvis offshore jobbet ikke tiltaler dem, er pengene spildt.
Derudover kommer der nogle interne sikkerhedskurser også, afhængig af firmaet du arbejder for.
er det både i dansk men også i norsk sektor mht. man skal være spejlblank ??
Det gælder over det hele, men Mærsk operere ikke i Danmark med deres bore rigge :-)
Ellers er der mulighed for at arbejde på vedligehold på en af de faste installationer :-)
Men spejl blank er nok lige groft nok sagt, det jeg mener er at de som regel tager folk ind uden nogen eller den store erfaring, så de selv kan "opdrage" og forme dem.
Det man skal ligge i de test er, hvis du rammer udenfor den pågældende profil de søger - så er du ude og ikke attraktiv.
I min verden kan jeg slet ikke forstå hvordan man kan vurdere en mand egnet/uegnet som mekaniker/elektriker/håndværker på en tåbelig test.
For du kan være nok så dygtig håndværker, men passer du ikke i boksen er du ikke med på holdet.

Men lad dig endelig ikke slå ud, det er bare at blive ved med at søge, og der er også flere muligheder i andre offshore relateret virksomheder :-)

De bedste hilsner Emil 
Der er yderligere 1 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis