Temperatur inde i Webergrill

Min hustru mente ikke, at vi kunne fortsætte tilværelsen uden en Weber kuglegrill.
Nu gik det så ikke længere med gode undskyldninger for at få startet gespenstet op

Der sidder et termometer i låget, som viser små 500 grader, skrive femhundrede grader
Er det virkelig rigtigt, at den skal være så ekstrem varm?? 
Jeg er noget spændt på, om der kommer andet ud af kyllingen end et stykke koks.
Kan man gøre noget for at bringe den dramatiske temperatur noget ned?

Med venlig hilsen
ktm

 

23 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Ja du skal lukke ned for luften
Hej.
Jamen velkommen i denne udmærkede klub - Jeg har godt nok en Landman - så det er ikke Weberklubben, men "Grillerne".
Spøg til side. Da mit spjæld til underluften er faldet af, justerer jeg gløderne og styrken med spjældet i låget, og det går fint. Men man skal øve sig lidt og er undskyldt i skyggen med en kølig medens processen overvåges

mvh

 varmetossen

OK! Det hjalp at lukke for underluften. Jeg begreb ikke de sære tegn og underlige gerninger, så den havde fuld skrald på luften.
Det blev så ikke til koks, men en udmærket kylling.
Selvfølgelig havde jeg ikke gloet i en evt. brugsforvirring, hvis vi overhovedet har en sådan.

Jeg fornemmer også, at det var en alvorlig fejl, at jeg ikke havde nogle kølige, men blot lunkne. Det fremme jo ikke kreativiteten

Med venlig hilsen
ktm

 

Jamen hvorfor pokker lod du dig overtale, til at slavebinde dig - formentlig iført rødternet forklæde- dette -for børn med fædre, som letsindigt omgåes tændvædsken - farlige og sikkert usunde og kræftfremkaldende monster, og iøvrigt så vanedannende, at du sidder og puster til den juleaften, for ar få andestegen klar, mens vi andre er nået til at en runde om træet, og gaveorgiet - hvor dine gaver vil bestå af mange flere must have, af ståltråd bøjede, og i dyre domme indkøbte .......grill-ting.

Dette opråb til alle mænd --- en grill kan ikke sammenlignes med ting som udnytter vore spidskompetancer - ud over, at den handles i Silvan ---- vi er meget teknisk anlagt, alt væsentligt kan overståes på 3 min., og hvor mange kvinder mon har opdaget, at mikro-ovnen har flere muligheder, end max og optøning. Så lad os forenes omkring, at slippe ud af grill-slaveriet, og samles omkring mikro-ovnen

There are 10 types of people.

Those that understand binary, and those who don't

Hej.
Grillning er kunst, kunnen og ansvar. Når den højere enhed opnås, er resultatet svært at overtrumfe.
Min kone laver helt fortræffelig mad i sit køkken, også kunst, kunnen og ansvar, og derinde er det hende, der er bedst. Her er hun kunstner, og jeg kan godt være håndværker og frembringe udmærkede spiser.
Men ude under halvtaget er det mit domæne, og det er da fint at jeg kan aflaste hendes udfoldelser, mest om sommeren, men man kan godt få lyst til et eller andet langtidsstegt på alle tider, også i 15 graders frost .
Og det er da sjovt at lege sig frem til noget godt.
Fik lige her til aften et stykke flanksteak, stegt i 4 timer, mørt og saftigt og ingen sort skorpe. På den måde er der også lige til en pølle på halvvejen - bare lige for appetitten

mvh

 varmetossen

Annonce
var det 500 grader celsius ????

300 grader er max jeg har kunne få min op på?? Hvor mange kg briketter smed du i den??

Gå efter bolden - ikke manden.

Den glade ejer af en "Maxi 77" byggeår 1980 nr. 3012
 Svendborg

Jeg har tidligere været meget mere optaget af madlavning, end jeg er i dag.
Jeg orker ikke det meget renderi mellem køkken og grillsystemet. Alt for meget arbejde med optænding og rengøring og så alt det man hele tiden har glemt.
Jeg tror på, at jeg har et slags åndeligt fællesskab med Gerhard!
Jeg vil i større og større omfang overlade husførelsen til Hustru, og på den måde slippe for bebrejdelser og klager!!

Med venlig hilsen
ktm

 

Dette får mig til at mindes en juleaften, hvor én (mig) måtte ud og skovle bunker af fygesne væk fra søsterens terrasse for dels at skaffe adgang fra havedøren (så varmen i stuen med jævne mellemrum kunne bortskaffes ad denne vej), dels at fremdrage Weber-alteret fra Moder Naturs juletæppe for at flæskestegen kunne modtage den velsignelse som Voss' indendørsovnen ikke kunne give den.

Adskillige mange kul senere måtte de øvrige erfare, at smeltning af sne (334 kJ/kg), opvarmning af smeltevandet til kogepunktet (418 kJ/kg) og efterfølgende fordampning (2257 kJ/kg) bortleder betydelige mængder energi som går udover temperaturen i alterets indre. Det tog længere tid og flere Ave-Maria end hvis jeg skulle have haft alle mine synder tilgivet. Det var bestemt ikke en kold pils, men en varm toddy jeg havde brug for til denne seance.

Chr.

Selvrensende filter = et filter du selv skal rense.

Bankrådgiver = Rådgiver banken om, hvor mange penge de kan plukke kunden for.

Alt hvad jeg gør er forkert. Deri går jeg aldrig galt.

Kul, briketter, sne er nogle gange noget djævlen har skabt.

Når vejeret er godt og havedør kan stå åben, er det fint. Men alligevel er det bøvlet.. briketter vil ikke tænde og man skal beregne en time til at få godt gang i sådan en grill.

Så da jeg så en cobb grill på et godt tilbud, købte jeg den...

Rigtigt nok, med den rigtige briket, kan den tændes på 1 til 2 minutter. Men den bliver ikke så varm og den minder mest om en lille stegepande med låg, eller en lille ovn.
Jeg kan ikke få kyllingens skind rigtigt sprødt og det føles ikke som om den bliver mere end 150 grader inden i.

Jeg elsker stadig at grille, men ja - det er besværligt og man render frem og tilbage. skal starter mindst 3 timer før man skal spise.

Derfor er det næste en gasgrill - med sidebrænder og underskab.. Det billigere i gas end briketter, den er varm på 5 minutter, man kan langtidstege pork og let holde en given temp. og skal det smage af røg, så får den lige en savsmuldsholder med lidt bøgeflis i.


Gå efter bolden - ikke manden.

Den glade ejer af en "Maxi 77" byggeår 1980 nr. 3012
 Svendborg

Hej.
Vi har åbenbart en meget forskellig tilgang til dansen om grillen.
Som i går, hvor et stykke kød fik 4 timer var det med 12 - 14 stykker kul i hver side i en grillbakke, så tændes 8 stykker kul i starteren, og når de gløder, lægges 4 i hver side øverst, og det er så det. så breder gløden sig stille og roligt og giver mageligt varme i 6 timer.
Eneste pasning er måske at justere trækket med spjældet i lågen, når man lige kigger en gang i timen.
Den sidste halve time lægges noget brød på, hvis det er det, der skal til.
Hvis det er noget, der skal steges direkte, som en god bøf eller hakkebøf, skal man selvfølgelig være der det kvarter det tager - det er ca. en kølig eller et glas vins tid

Kylling og revelsben koges først - der er ben i der tager varmen.

mvh

 varmetossen

Der er yderligere 13 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.
Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også