Absolut nybegynder - er det en hobby for mig?

Hej med jer

Jeg har gået og drømt lidt om at købe en motorbåd, men jeg ved helt og aldeles intet om både, søfart, mekanik, regler osv. så jeg vil høre fra nogen der har forstand på det - om det overhovdet er det rigtige for mig at kaste mig ud i...

Jeg forestiller mig en båd i stil med Albin 25 - http://www.shipcenter.dk/nye-brugte...5-de-luxe/

Det jeg egentlig ønsker er en båd som kan ligge i havnen, og som jeg kan gå ned og sejle en tur med når jeg ønsker det. Den skal primært bruges til hyggeture, ikke alt for langt fra københavn, og det vil sjældent blive ture med overnatning - men det vil kunne ske.

Samtidig kommer jeg ikke til at synes at det er hyggeligt at gå og såtte i stand og vedligeholde, så jeg vil foretrække at den ikke kræver det store arbejde, men "bare virker" når jeg vil sejle - dog er jeg indforstået med at der selvfølgelig skal gøres noget.

Lyder det realistisk for mig at købe en båd - og hvad skal jeg være opmærksom på?

Noget af det jeg også gerne vil vide er:
Hvad kræver det af kort, for at måtte sejle sådan en?
Kan man lade den ligge i vandet om vinteren?
Må man godt "bare" sejle ud på vandet og kaste anker og overnatte der hvis man er på flerdages ture - eller skal båden ligge i en havn om natten?
Hvor meget brændstof skal man regne med at bruge pr. 100 km (eller hvordan det nu udregnes)?

Som sagt - jeg er helt ny

Lad mig høre fra jer!
Hej med jer Jeg har gået og drømt lidt om at... Vis hele indlægget
22 svar
 Følg tråden
Der er 10 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
Først og fremmest tak for de mange - rigtig brugbare svar, det har hjulpet mig et godt stykke videre, det er dog ikke mig der har købt Albin'en i Ishøj, men jeg var også selv forbi i dag og så godt den var solgt .. men jeg kan vel finde en på den blå avis eller lignende når og hvis det kommer dertil..

Og så et par spørgsmål:
Jeg jeg overrasket over det store brændstofforbrug - men er de ca. 25 liter pr. 100 km for diesel eller benzinmotor? For jeg havde i tankerne at finde en diesel.

En skriver at man kan sejle imens man sover - jeg gætter på at det er det autopiloten bruges til .. men umiddelbart synes jeg det lyder farligt .. jeg spørger måske dumt - men hvordan ungår jeg at støde ind i nogen hvis jeg ligger og sover?

Samtidig kunne jeg rigtig godt tænkte mig at høre lidt mere om hvad der konkret er af vedligeholdelse, udover som en nævner at den bør males min. hvert andet år ... bare så jeg kan få en ide om hvor meget tid det vil kræve hen over sommeren.

Kræver det at man sætter sig ind i hvordan motoren osv. fungere så man selv kan reperere på den? - her tænker jeg specielt på hvis jeg ligger midt på havet og den går i stå ... hvad gør man egentlig så? Og ligesom at man løbende har service på sin bil - har man det så også på både, så man kan forudse hvad der skal laves inden tingene går i stykker?

Og så lige til allersidst - udover maling, havneplads og forsikring - hvad skal man så forvente at udgifter ved at eje en båd?

Jeg glæder mig til at høre fra jer!

/Morten
Frit fra hukommelsen siger søvejsreglerne:
Ethvert skib skal altid holde behørigt udkig, såvel ved brug af syn og hørelse som ved brug af alle forhåndenværende midler.....

Hvis man ligger til ankers skal man holde udkig, og der gør man ikke med hovedet på puden og øjnene lukkede. Hvis man driver for sit anker skal man opdage det i tide og være klar til at gribe ind. Ellers ender man på grund eller i en kollision.

Autopiloten kan intet andet end at holde skibet på den kompaskurs den er sat til at holde skibet på. Der skal stadig navigeres og holdes udkig, hvis man ikke skal gå på grund eller støde ind i andre skibe.

Søvejsregler er et must at kende, og selv om GPS er blevet allemandseje er grundlæggende navigation og kendskab til fyr/bøjers lyskarakteristik nødvendig. Indgående kendskab til nødsignaler er selvsagt også påkrævet.

Når du har læst søvejsreglerne og lært at motor viger for sejl, så skal du huske på to uskrevne regler:
1) Lystsejlads viger for brødsejlads.
2) Glasfiber slår sig på stål.

Når det er sagt, så er havet et herligt sted at opholde sig, se solen stå op og gå ned og opleve kysterne fra vandsiden er fantastisk.

Chr.
Mere end 20 års erfaring som professionel navigatør.

Selvrensende filter = et filter du selv skal rense.

Bankrådgiver = Rådgiver banken om, hvor mange penge de kan plukke kunden for.

Alt hvad jeg gør er forkert. Deri går jeg aldrig galt.

Når du hører eller læser om menesker der sover om natten medens båden sejler, så er det sådan set rigtigt nok, det er dog ikke her hjemme i vore små grøfter men oceansejlads. Og det er jo nok ikke det du har i tankerne !
Dem der eks. sejler alene jorden rundt er jo ikke overmenesker der ikke behøver søvn, men de sejler uden for de store skibsruter og kan derfor godt tage sig en på øjet i løbet af natten. Og så er det altså ikke motorbåde de sejler i, men sejlbåde hvor selvstyren for det meste er af mekanisk oprindelse, der virker ved hjælp af vinden og ikke elektricitet.
I de Danske farvande vil det stort set aldrig komme på tale at skulle sove medens man sejler, afstandene er så små at du inden for timer når land.
I sejlads regner man ikke i Km. men i sømil, en sømil er 1852 m.
Om en båd bruger meget eller lidt brændstof er et spørgsmål om bådens størelse og motorens størelse. Jeg har en Marina 75 det er en 23 fods motorsejler, med en 12 Hk. Yanmar diesel, den bruger ca. 1,5 liter i timen ved 5 knob. Jeg har en tank på 75 liter diesel og tanker kun to gange på en sæson.
Og så er det ikke selve båden der skal males hvert andet år, det er bunden som man smøre med en giftig maling, så den ikke bliver begroet, hvor tit man skal smørre bådens bund er igen afhængig af hvor i landet man bor og hvormeget man sejler.
Hej.
Kender en fisker i Klintholm, der fisker i Østersøen, og hvis han bliver træt ud på natten bliver rattet bundt fast til stor cirkel, og et par timer af hundevagten tages på køjen. Det er derfor altid en god ide at holde udkig, og ikke engang sidde og læse imens.

mvh

 varmetossen

Annonce
Jo større båden er, jo mere udstyr er der, som skal passes.
På en båd bliver tingene udsat for saltholdig sprøjt og luft og fugtig luft og masser af vibrationer og andet der slider - det kræver mere vedligehold end man lige kan forestille sig. Når tingene har lidt salt på sig - og det FÅR de, så bliver det klamt og fugtigt, når det ikke lige er fint og tørt vejr - altså skal ting også holdes rene, og hjem og tørre lidt.

Jeg synes at du skulle prøve i den allernemmeste ende af skalaen - køb en glasfiber jolle med påhængsmotor - så kan du nøjes med at holde øje med en motor og en akkumulator og lidt navigationslys. Den kan du måske have på en trailer i haven hvis du har en sådan.
Så kan du sejle når du har lyst og der er næsten ikke noget der forpligter hvis du ikke gider sejle.

Naturligvis kan du kun sejle dagsture eller ture med primitiv overnatning - men det er lærerigt.
Sådan har jeg selv sejlet familiesejlads - også med børn der brugte ble - på sommerferie.

Så kan du afprøve det med at sejle - og hvis du så ikke gider mere - så kan du ikke tabe alverden på at sælge grejet igen.

En Kegnæs er sødygtig - kan fås med et par beskedne køjepladser.
http://www.dba.dk/jolle-kegnaes-16-fod-50-hk/id-91946136/
priser 25.000 til 60.000 - hvis motoren ikke er ny og monsterstor.


Har selv en Flipper 570 - en meget sødygtig jolle-Hardtop - med 2-4 overnatnings-pladser efter størrelse og tålmodighed
--- ja der er mange modeller - jeg vli mene at en båd på 5-5,7 m. er håndterligt.

Ikke noget med lokum, holdingtank, vandbeholder, gaskomfur, laderelæer ankerspil og og og og hvad ved jeg, som kan gå i stykker.

Ja det er bare en 3. måde at gøre det på.

mvh A.


To ulykker kommer sjældent alene.
Hej igen

Endnu en gang tak for de mange svar - jeg valgte i sidste ende at lytte til rådet om at starte med en mindre båd, og har i dag købt en 19 fod jolle, med en 90 HK påhængsmotor, og ny glæder jeg mig bare til at komme på vandet! Der kommer sikkert masser af spørgsmål fra mig i fremtiden

MVH
Morten
Hej Morten

--- Ja det lyder spændende - og så skal du lige have et speedbådsbevis før du sejler ud.

Måske ser vi et billede af vidunderet ?

Pøj Pøj mvh A.

To ulykker kommer sjældent alene.
Tillykke med din nye båd
Hvis du ikke har speedbåds bevis, skal du snarest få det, for du må ikke sejle uden- 
Det er denne:
http://www.dba.dk/jolle-19-fod-4-pers-90-hk/id-91939486/?IsPrivate=True&PostId=eed55f7b-49cb-4fc8-a146-d7eddccb8f85

Der skal selvfølgelig gøres en del ved det kosmetiske, men det er jeg ikke nervøs for så længe det mekaniske fungerer - og ja, jeg tager speedbådskørekortet på onsdag - det passer jo perfekt med at der lige var en helligdag.
Der er yderligere 2 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også