brigs og stratton

hejsa allesammen
jeg har en gammel havetraktor med en brigs og stratton motor 10,5 hk, i sidste uge stod der røg ud af motoren, dog ikke volsomt, motoren rotere fint men kan ikke starte,så den blev skilt ad og tændspole var smeltet, så jeg købte en ny, men der er stadig ingen tændning. jeg har ingen multimeter men kun en simpel spændnings tester den når på 12v ved ikke om det kan bruges. jeg har prøvet med tændrør fra græstrimmer stadig ingen tændning. der sidder en tynd sort ledning på tændspole, som er forbundet med diverse sikkerheds afbryddere, (sæde og klippebord), når de aktiveres kommer der plus til tændspole som normalt så skal afbryde motoren, tror jeg nok? jeg er helt på bar bund,nogen som kan hjælpe plænen er noget langhåret
mvh kenneth
hejsa allesammen jeg har en gammel havetraktor... Vis hele indlægget
23 svar
 Følg tråden
Der er 10 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
Passer tændspolens poler, nøjagtig til rundingen på svinghjulet?
Det er vigtigt at tændspolenspolerligger tættest muligt til, for at få gnist.
Skrevet af moskilde på 26 maj 2013 09:20
tak nitter, det var en god side, men jeg har desværre ikke fået mere ud af tændspole, det snore lidt i fingrende hvis man sætter fingrende på men så heller ikke mere måske tændspole er defekt? selvom den er ny.. Det overgår virklig min forstand
Øh, du må nok lige forklare dig lidt bedre. Hvor sætter du fingrene når det snurre ?

Mvh. Leif.

Onliner:
"Diskutér ikke med en idiot. Vedkommende vil gøre alt for og trække dig ned på sit eget sølle niveau, for derefter at slå dig med sin enorme erfaring i kaos.
Og i øvrigt, er tændspolen magen til den der er vist i det link jeg gav dig ?

Mvh. Leif.

Onliner:
"Diskutér ikke med en idiot. Vedkommende vil gøre alt for og trække dig ned på sit eget sølle niveau, for derefter at slå dig med sin enorme erfaring i kaos.
hej der hvor tændrør skal sidde. der og imellem batteriets - kan jeg måle 24v. det snurre lidt hvis jeg holder pøllerne der.
Den tændspole på billedet ligner da en del,men det ser ud til der er 3 ledninger på den afbillede min er der stop ledning + sort kraftig til tændledning. det er denne http://www.haveparkdele.dk/shop/taendingssaet-b-s-424p.html
Passer rundingen på tændspolen, så den ligger helt tæt på svinghjulet?

Den burde kunne tænde, bare stop ledningen ikke er aktiveret.
Annonce
Ja ok. Nu er der lidt at arbejde med.

Når du lader den sorte stopledning hænge frit ud i luften, SKAL den under alle omstændigheder tænde, hvis tændspolen ellers er i orden.

Og lidt fakta om stopledningen: Når du holder stopledningen til stel afbryder du tændingen. Hvis du holder stopledningen til pluds på batteriet, brænder du højst sansynligt tændspolen af !!!!!!!!

Når du køber en ny tændspole bør du derfor sikre dig 100% at der på ingen måde kommer +12 volt der hvor du skruer stopledningen i/på.

Lige for en sikkerheds skyld. Hvis du får en tændspole med to tynde ledninger skal den tynde uden isolering sættes til stel under en af de skruer der holder tændspolen fastspændt.

Det er de råd og jeg sådan lige kan ryste ud af ærmet, uden og have motoren inden for rækkevidde. Du spørger bare igen hvis der er noget du er i tvivl om. Glæder mig til og høre hvad du finder ud af.

P.S. Din græsplæne er vel ved og være ret langhåret ?

Mvh. Leif.

Onliner:
ja den er pænt langhåret, den stod og var forårs klar lige inden græsset skulle klippes,men så ville den ikke mere jeg er helt sikker på der er plus i stopledning, når jeg vil afbryde motor, feks aktivere klipper, hmm så må der være en fejl et mærkeligt sted, siden den sender plus i stopledning.
lige for at få det skåret ud i pap, hvis tændspolen er koblet til tændrør, stop ledningen hænger frit og jeg sætter direkte strøm på starter og denne trækker motor rundt så skal den starte?
den har ikke stået med plus på stopledning så jeg tror ikke den kan være afbrændt, røg og ild har der heller ikke været sætter jeg en plus på den kortvarig med 12v oplader kan jeg godt se den kortslutter, prøver at få en ny startspole, så må vi jo se ellers må jeg jo slå plænen med min græstrimmer
Citat: "jeg er helt sikker på der er plus i stopledning, når jeg vil afbryde motor, feks aktivere klipper, hmm så må der være en fejl et mærkeligt sted, siden den sender plus i stopledning."

Jeps, det har (næsten) med 100% taget tændspolen.

Citat: "lige for at få det skåret ud i pap, hvis tændspolen er koblet til tændrør, stop ledningen hænger frit og jeg sætter direkte strøm på starter og denne trækker motor rundt så skal den starte?"

Ja, så burde motoren starte, da ingen af kontakterne er forbundet og dermed ikke kan stoppe motoren.

Citat: "den har ikke stået med plus på stopledning så jeg tror ikke den kan være afbrændt, røg og ild har der heller ikke været"

Det er meget sjældent du kan se på en tændspole den er brændt af. Tråden er nemmelig uhyggelig tynd.

Citat: "sætter jeg en plus på den kortvarig med 12v oplader kan jeg godt se den kortslutter" 

FY FY SKAMME SIG
 DET MÅ MAN IKKE.

Citat: "ellers må jeg jo slå plænen med min græstrimmer"

Tørre du græsset bliver det til prima hø. Hvis du sælger det i små plastikposer til kæledyrsfolket, for halv pris af det kæledyrsforhandlerne tager, så burde du lynhurtigt have til en ny tændspole.

Mvh. Leif.

Onliner:
Hmm nu skal havetraktor vist sælges og græstrimmer fin pudses, så der kan komme gang i forretningen

Mvh. Leif.

Onliner:
Der er yderligere 3 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis