Citat: "jeg er helt sikker på der er plus i stopledning, når jeg vil afbryde motor, feks aktivere klipper, hmm så må der være en fejl et mærkeligt sted, siden den sender plus i stopledning."
Jeps, det har (næsten) med 100% taget tændspolen.
Citat: "lige for at få det skåret ud i pap, hvis tændspolen er koblet til tændrør, stop ledningen hænger frit og jeg sætter direkte strøm på starter og denne trækker motor rundt så skal den starte?"
Ja, så burde motoren starte, da ingen af kontakterne er forbundet og dermed ikke kan stoppe motoren.
Citat: "den har ikke stået med plus på stopledning så jeg tror ikke den kan være afbrændt, røg og ild har der heller ikke været"
Det er meget sjældent du kan se på en tændspole den er brændt af. Tråden er nemmelig uhyggelig tynd.
Citat: "sætter jeg en plus på den kortvarig med 12v oplader kan jeg godt se den kortslutter"

FY FY SKAMME SIG
DET MÅ MAN IKKE.
Citat: "ellers må jeg jo slå plænen med min græstrimmer"
Tørre du græsset bliver det til prima hø. Hvis du sælger det i små plastikposer til kæledyrsfolket, for halv pris af det kæledyrsforhandlerne tager, så burde du lynhurtigt have til en ny tændspole.