jordvarmetank.vil det værer spildt arbejde

Er der nogen der kan fortælle mig, hvor stor en jordtank der skal til, for at man vil kunne forsyne et hus på 150 m2 med jordvarme ,grunden til mit spørgsmål er ,fordi jeg gerne vil have jordvarme ,men da luft til vand er mere økonomisk om sommeren og jordvarme mere om vinteren,tænker jeg ,at hvis nu jeg ligger jordvarme slanger øverst i min gamle algekumme på 33m3,og så ligger en slange agtig spiral nederst i tanken ,der så har forbindelse til mit udhus tag på 100m2 ,med udrullet sort pl slange,der så skal kører når temperaturen er højere end som i tanken,umiddelbart skulle jeg ikke mene at en varmepumpe skulle kunne nå og fryse så mange liter vand til is,men hvis det er muligt ,kan jeg jo ligge en ,jordslange på bunden osse,altså en der er rullet ud i jorden .vil det værer spildt arbejde 

BLANKEBORG
Er der nogen der kan fortælle mig, hvor stor en... Vis hele indlægget
21 svar
 Følg tråden
Der er 10 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
Som jeg læser dit indlæg vil du gemme sommervarme ved en relativ lav temperatur i vandtanken og bruge det om vinteren i din kommende varmepumpe, foruden at du selvfølgelig skal bruge sommervarmen om sommeren. Det er dette jeg tager som udgangspunkt i min besvarelse. Eller sagt på en anden måde: Hvor meget energi kan du gemme i din vandtank. Du kan, ved et temperaturpotentiale på 10ºC gemme 383 kWh i tanken. Er potentialet 20ºC er det det dobbelte.

Hvis ikke formålet med projektet er at gemme sommervarmen til vinteren, så giver det overhovedet ingen mening, da du vil møde den kendsgerning, at enhver omsætning af energi har en virkningsgrad på under 100%
Hvis det du vil er er at lave noget billigt varmt vand, så sæt en vacuumrørssolfanger op på taget. Orienter den mod syd og optimer vinklen til de koldeste måneder. Lav den passende stor, så får du noget solvarmet vand året rundt. Men selvfølgelig mest om sommeren, hvor en varmepumpe vil kunne lave det til en beskeden udgift, så tilbagebetalingen vil blive en langtrukken affære.

Den europallestore slangerulle du omtaler hedder en energifanger. Den virker ved at den kolde brine fra jordslangerne cirkulerer gennem den, NÅR der kan hentes noget varme (energi) fra udeluften. Det være sig i form af sollys, varm luft, vanddamp der kondenserer eller vand der fryser til is. Hvilket også besvarer dit spørgsmål om, hvorvidt den kan tilfører energi, når der er is på. Ja, det kan den. Et kg vand der fryser til is frigiver samme ca mængde energi som et kg vand der køles 80ºC. Om en energifanger virker? Ja, det gør den, hvis man prygler sine jordlanger for meget, så kan den supplere lidt. Men en vinter som den vi havde for føje år siden, hvor vi havde hen ved 90 døgn i træk med frost, da vil den intet hjælpe. Og de der har syndet med slangelængderne sad længe med foldede hænder og bad til forårets komme.

Tilbage til det oprindelige emne.
Glem den lagertank og alle mellemleddene.
Brug dine penge og din tid på at få isoleret huset og få din varmeregning ned ad den vej. Det er der du får mest ud af din indsats, både i kroner og i meget bedre komfort.
Nåd din varmeregning er kommet ned på et civiliseret niveau, og du kan vurdere det forbrug du kommer til at ligge på derefter, så kan du kigge dig om efter noget alternativt til koksen. Jordvarme er en god mulighed. Lav det, i så fald, helt konventionelt med korrekt slangelængde til pumpen og den jord slangen ligger i. Og vælg et anlæg af god kvalitet fra en annerkendt leverandør. Men inden du kender dit fremtidige varmebehov kan du ikke dimensionere et fornustigt anlæg, og du kan ikke regne på økonomien i det.
Undskyld jeg skyder dine ideer så brutalt ned.

Chr.

Selvrensende filter = et filter du selv skal rense.

Bankrådgiver = Rådgiver banken om, hvor mange penge de kan plukke kunden for.

Alt hvad jeg gør er forkert. Deri går jeg aldrig galt.

BLANKENBORG : Som jeg læser dit oplæg lyder det jo forjættende.
Men, med mindre du har solceller, så skal du huske at en luft/vand varmepumpe også bruger strøm ....så du risikerer at betale 3 gange for din egen varme.....

Mit forslag til dig, hvis du endelig vil bruge din algekumme som en del af din almindelige jordvarme - gerne et par hundrede meter i algekummen og derfra til almindelig nedgravet  jordvarmeslanger i græsplænen...- det vil sikkert ikke kunne betale sig men er bare en mulighed -for dig.

Jeg har, for en Svensk veninde, "ombygget" et bjergvarmeanlæg hvor boringen var alt for lille i forhold til forbruget på den måde at vi satte en ekstra beholder med brine op ved hendes solfangeranlæg -Nu kører det sådan at brinen opvarmes til ca. 30 grader inden solvarmeanlægget begynder at opvarme brugsvandet....
Styringen gør at der måles på brinen i "jorden" og i tanken - hvis tanken er varmere lukker en motorventil for boringen og der forbruges kun brinen fra tanken indtil den er ca 4 grader koldere end fra jordslangerne. Det har betydet en væsentlig besparelse for hende i strømforbrug til opvarmning.

Det har betydet at hendes brine er blevet væsentlig varmere -og at solfangeranlægget kører mange flere timer end ved almindelig brugsvandopvarmning.

Har besluttet mig for at blive en gammel sur mand. -Nu venter jeg så bare på at blive gammel....
I øvrigt er varmepumpe et LAV temperatur anlæg - og koks er i min verden et højtemperaturanlæg...fremløb over 40 grader er ikke ret økonomisk med varmepumpedrift


Dvs. at du også skal til at investerer ganske store summer i nye større radiatorer m.m.

Jeg ville få isoleret huset noget bedre først. Med det varmeforbrug er der ikke noget at spare ved varmepumper - med mindre du har en swimmingpool eller sådan en der virkelig suger varme....

Har besluttet mig for at blive en gammel sur mand. -Nu venter jeg så bare på at blive gammel....
det med isoleringen, har jeg styr på,der er taget thermobilleder af hele stuehuset,jeg er i gang med og indkøbe til gulv og væg isolering,
 så der kommer gulvvarme i hele under etagen,men det er for mit vedkommende, bedst for mig, at det forrenter sig sådan rimelig hurtigt,og det er der bare ikke mulighed for når det er koks man fyrer med,det vil give en rigtig god gulvkomfort ,men selv om varmepumper skulle værer økonomiske ,så vil jeg gerne arbejde for en løsning der er bedre end det der er normalt

BLANKEBORG
det er jo noget alla det jeg er ude efter,og få indraget solvarmen som der er så meget af lige for tiden,jeg har solceller,men de dækker jo kun husbehovet af strøm,det er vel muligt  og suge de 20 grader ud af solceller og putte dem i en varmepumpe ,og så værer sikker på at det osse kan kører når der ikke er sol.men det er nok svært.

BLANKEBORG
Annonce
jeg vil heller ikke have dimensioneret noget anlæg, før jeg er færdig med isolering,men selv om det blir isoleret ,så vil der stadig værer et forbrug,og det er det jeg vil prøve og arbejde med,4000kr om året vil værer mere og foretrække end 12000kr eller 18000kr  ,de solvarmer man har idag kan jo næsten lave 20-30 grader om natten i fuldmåne,jeg er ikke klar over hvilken temperatur der er mest optimalt for en varme pumpe,men ret meget over 30 grader skal man vel ikke ,før det blir skidt for den,min fornemmelse er at den er mest økonomisk ved 10 -20 grader,men det er et skud,så tænker jeg hvis man kunne holde den temp.forår  efterår og lidt vinter,så vil man kunne højne cop`en.Der skulle værer et svensk pumpe firma, der vist hedder ctc,der har en cop på næsten 5,det skulle værer 10,000kr dyrere end danfoss,men det kan vel lønne sig i længden, 

BLANKEBORG
Hør her BLANKEBORG du kan redigere i den tråd du lige har skrevet i 15 minutter efter du har sendt den, så kunne vi andre blive fri for at få tre mails , for vi får en mail for hver gang der laves et nyt svar.
Skrevet af Håndværkeren på 30 apr 2013 00:45
Hør her BLANKEBORG du kan redigere i den tråd du lige har skrevet i 15 minutter efter du har sendt den, så kunne vi andre blive fri for at få tre mails , for vi får en mail for hver gang der laves et nyt svar.

Og du kan fjerne fluebenet, ved send mig email ved nyt indlæg
Så slipper du for email

Skrevet af je__ns på 30 apr 2013 10:10

Og du kan fjerne fluebenet, ved send mig email ved nyt indlæg
Så slipper du for email



Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.
Det er rigtigt Jens, men jeg ville jo gerne følge lidt med i sagens gang, så det var bare en oplysning, det er ikke alle der er klar over at man kan redigere sit indlæg i 15 minutter efter det er sendt.
Der er yderligere 1 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis