Gode råd ved køb af gammel LM 16 ?

Hej drenge

Jeg har forelsker mig i en LM 16 evt. en LM21 

Den skal ligge fast i kolding havn og bruges til hygge dagstur, fiske ture og evt. 1 enkel overnatning. 

* Jeg har kun ejet speedbåd med påhængs motor før

* Jeg er udlært lastbil mekaniker så har da lidt forstand på mekanik, men har aldrig lavet bådmotor ej heller arbejdet i glasfiber

Nogen gode råd hvad jeg skal være opmærksom på ved sådan den gammel båd ?

* Motor, glasfiber, stand ?

En LM16 fås helt ned til omkring 20-25 tusind sejlklar, men skal der ligge ny motor i bliver prisen jo hurtig alt for dyr

Lidt af dem jeg har fundet:

http://www.dba.dk/jolle-16-fod-5-hk-benzi/id-90419686/ ser ok ud, dog skal styringen flyttes ud i siden og evt. bundmales snart

http://www.dba.dk/jolle-lm-16-aarg-...000705431/ rigtig flot stand og nyere motor, kan styrehytten evt pilles af for at skabe mere kabine plads ?

http://www.dba.dk/lm-16-snekke-moto...-90991037/ også flot stand, men ALT for dyr, men man kan jo smide et bud ?


Mange tak for hjælpen

 Mvh. Nikolai 

Hej drenge Jeg har forelsker mig i en LM 16... Vis hele indlægget
47 svar
 Følg tråden
Der er 20 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
Hej Niko

Ja disse Mopa - joller har bestemt nogen fordele og muligheder.
Og selvfølgelig begrænsninger.

De er rigtigt geniale fordi man kan komme helt ind på stranden - og man kan sejle allevegne - bare der er lidt vand.
Små både har også en sikkerhed i dårligt vejr, fordi du ofte kan smutte ind til et stille hjørne med lavt vand bag pynten, eller sejle over et lavvandet område - og vente på bedre vejr - hvor en større båd ikke kan "gemme sig". Forudsat at man gør tingene på den rigtige måde, så kan man klare en del dårligt vejr i en jolle.

Det er altså rigtigt fint med småbåde, hvis man sejler med børnefamilie - så kommer man ind på stranden, og slipper bare børnene løs på verdens bedste legeplads.
Jeg har selv sejlet jollesejlads med Wayfarer (forrummet fyldt med engangsbleer)  i 11 år med små børn, og det er bare fint at komme ind til en strandeng, og slå lejr. Meget fint med børn. Fordi med en lidt større båd, så skal du svømme ind eller have en gummibåd med.

Mopasejlerne har en klub:  http://www.oeernesmopa.dk/ - der kan du nok også lære noget.

---- så det vigtigste er nok, at du finder ud af hvordan du gerne vil sejle rundt.
Og så kan du jo tilsidst vælge blandt alle de både du efterhånden har forelsket dig i :-)

mvh A.

To ulykker kommer sjældent alene.
Hej.
Mopa er egentlig joller til strandjagt, og så til dem, der vil have lidt mere end blot en åben jolle. Så er de selvfølgelig blevet udviklet til en upper-end ting til folk med lidt penge der sidder løst.

mvh

 varmetossen

Oprindeligt lavet som havjagt pram.

Utrolig søstærk, sejler stærk, god brændstoføkonomi.
Før der kom jetski og jetscootere var det havets motorcykel.. Meget robuste.

Der er Mopaklubber i DK og de tager på træf hver år.

På minussiden. Den er ikke ret høj og det vil sige du "kravler" rundt i den.

Jeg har sejlet i sådan en imod små krabbe bølger . med en 15 hk bagpå. Vi var 3 voksne ombord - og det føles som et fingerbøl over et vaskebrædt..

Jeg kender flere der sejler over Storebælt hvert år.. For mange år siden sejlede en god ven fra Marstal til Hvidovre i sådan en.. Ham og hans hund. I god vind og uden om Møn.

Gå efter bolden - ikke manden.

Den glade ejer af en "Maxi 77" byggeår 1980 nr. 3012
 Svendborg

Hej igen

Mange tak for alle jeres råd. . .Efter at have søgt rigtig meget rundt på nettet er jeg sku meget i tvivl. .

Hvis I skulle komme med et godt bud på en båd der opfylder følgende:

* Brændstof økonomisk
* Behøver ikke kunne plane
* Plads til 2-4 mand
* Hygge tur, evt. overnatning
* fisketur

Ingen krav til påhængsmotor eller indenbord, og den behøves ikke komme på en trailer

 Mvh. Nikolai 

Annonce
ANG tjekliste så mener jeg det findes på dansk sejlunion side.

Men hvis i skal være 2 til 4 på tur vil jeg ikke gå under små 30 fod.
Ellers bliver det meget trængt.
Men så koster det også noget mere.

Eks lm
Elizabethan 29 er en bilig i Ebeltoft.
Finnsailer dejlig men lidt dyr.
Det er svært uden at kende dit max buget.
Eller om du kan lave alt selv.
Mvh brandorff
Ja ja klap nu lige hesten !
Hvad mener du med 2-4 mand, er det to voksne og to børn eller er det fire voksne mænd ! Der er stor forskel. Som børn var vi ofte med vore forældre ude at sejle, min Far havde på det tidspunkt en Luna 19 som vi også overnattede i, mine forældre sov i kahytten og min bror og jeg lå på hver side af motorkassen. Min mor tryllede med en enkelt brænder på en gas flaske til madlavning og et vaskefad til opvask. Da vi blev noget større blev det en Skilsø 23 vi sejlede i, så omkring de 30 fod er nok noget af en overdrivelse.
Til endags ture vil eks. med en 20 fods snekke være fint til fire voksne men skal det være weekend ture så bliver det kun til to voksne og to børn, ellers vil oplevelsen nærmest komme til at lige et ferie ophold i Vridløselille stats fængsel.

Meeeeeen jeg syntes efter hånden du er blevet noget svævende og løs på tråden. Så jeg tænker, er det bare dine drømme du forsøger at dele eller er du helt seriøs !
Vi har holdt ferie og weekender i en 20 fods båd.. altid 3 til 4 personer.
Det er efterhåndens sådan at hvis man skal have båd, skal der være to toiletter og to brusebade...
Hvis man er to.
er man flere kan man til nød klare sig med 2 brusebade, men der skal være mindst 3 toiletter.
Du kan heller ikke have en vaskemaskine i en 16 fods LM, for slet ikke at tænke på microbølgeovnen.

I kan sove lige så mange som der er køjer til + hvor mange luftmadrasser du kan lægge "rundt omkring"

Det kan blive primitivt i dagens Danmark, men sikkert også sjovere end en Hansa 49, hvor i og hyggen kan blive væk.


Gå efter bolden - ikke manden.

Den glade ejer af en "Maxi 77" byggeår 1980 nr. 3012
 Svendborg

Båden er primært ikke til overnatning, og hvis der bliver overnattet i den er det 2 personer og det er primitivt, evt oppe på stranden. .

De 2-4 var ment til dagsturer på vandet

 Mvh. Nikolai 

Hej Nikolai
Jeg har denne båd til salg, jeg har fast plads i kolding havn om du kan overtage pladsen må vi tale med havne kontoret om. Jeg købte båden for at se om det vat noget for os, nu kigger vi på større båd. Jeg har brugt den til det samme som du beskriver, en dags ture på lillebælt, den er meget fin til kolding fjord og lillebælt. Hvis du er interesseret kan du komme og få en sejltur den er kommet i vandet.
http://www.guloggratis.dk/sport/baade/kabinebaade/annonce/19013801-sea-line-500-ny-pris
Der er yderligere 17 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis