Jeg købte for nogle måneder siden en Scheppach PL 55 hos Harald Nyborg. Den leveredes med 2 x 70 cm føringsskinne med samleudstyr og skruetvinger. Prisen lå dengang på ca 900 kr.
Hos andet firma findes den som CS 55 - - de har samme data, jeg tror ikke, der er forskel, og på Scheppachs hovedkatalog findes den ikke - - ??? Måske er det en OEM label. Labelen på siden af CS er gul, hvor den på PL er blå.
Jeg har kortet returfjederen op, da den virkede unødigt hård, og det har gjort den mere brugervenlig. Det er ret let gjort, og proceduren findes på youtube.
Jeg har brugt den flere gange til forskellige projekter både med de medleverede skinner og med en brædde som retskinne, og jeg har intet at klage på med hensyn til nøjagtighed, men en mere fintandet klinge, som fås formedelst en “hund” ville måske give et pænere snit.
Et godt råd er at smøre bundpladen underneden med paraffin. Milglid eller anden fedtfri siliconespray, så glider det hele lettere.
Ekstraskinnen leveres med et “stop” - - det ligner det, der leveres med saven og som er et “anti kip” beslag, som monteres på bundpladen og holder saven fast på skinnen, når man skærer i smig.
Saven er bestemt ganske god, meget kommer an på idioten, der holder i håndtagene - - - - og jeg ved godt, en Festool og Mafell er langt finere, men man skal lige afveje anvendelse og pris, Festool koster mellem 3 og fire gange Scheppachs pris.
Scheppach er super til prisen !!!