Etablering af terasse, hvor der ligger faskine

Hej. jeg skal til at lave en terasse i baghaven, så mig og konen kan side og nyde eftermiddags og aftensolen.  Men der ligger en faskine, og en "brønd" ned til faskinen.  Problemet er bare lidt, at toppen af "brønden" er et stykke under terrain niveau.  Kan jeg forlænge det rødeplastrør, også ligge en rund flise henover som så kan fjernes når man skal rense brønden? Ville gerne undgå at skulle have sådan en sort plastic/gummi kloak dæksel liggende midt i terassen. Der skal ligges herregårds sten, i forlængelse af de eksisterende.

 
Hej. jeg skal til at lave en terasse i baghaven... Vis hele indlægget
33 svar
 Følg tråden
Der er 20 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
Jeg synes ikke jeg kan finde sådan et orange kloakrør nogen steder når jeg googler. jeg kan kun finde de glatte, der ligner et nedløbsrør til tagrenden. Er der nogen der kan hjælpe mig. Har googlet efter orange kloakrør 200mm.    

(og puha en pris for sådan en stump 370.- eller i det lejde  
Nu ved jeg ikke hvor du harde 200 mm fra men er det ikke et korrugeret ø 315 mm opføringsrør du skal bruge?

Hvis du synes det er dyrt, så vent til du skal til at købe et støbejernsdæksel m/ karm :-)

Det har jeg fra det rør ude i haven Det er ca 200mm. men synes ikke jeg kan finde noget i den størrelse, kan kun finde ø315 og opefter?
Prøver at kører der op om et par minutter og høre dem.. alternativt overvejer jeg at købe 2 betonkegler og støbe under dem, så de står fast og kommer op i niveau med underkant flise.
det er jo utroligt hvad der kan lade sig gøre når bare man finder de rigtige ting. jeg så oppe hos den lokale stark at der fandtes noget der hedder et wavin kurrogeret forlængerrør 200x500 mm og med lidt google skills kunne jeg finde et vvs nummer, og derefter et ean nummer, som så ledte mig frem til den billigste forhandler jeg har kunne finde. Så får en 350 kr kan jeg få sådan en fætter leveret. http://www.spotvvs.dk/va-2010/kloak/bronde/200mm-forlaenger-l-500mm.html
Hvilket jo må siges at være det nemmeste, og bedste løsning på situationen. Dog kunne jeg stadig godt have tænkt mig at afslutte med en beton flise. Tror i det er muligt at hæve brønden til underkant flise, også finde/lave en betonflise der er ca 20x20 så den dækker dækslet, eller vil det blive noget rod, når man skal ned i brønden?
Well, efter at ahve målt lidt frem og tilbage, og kigget i tegnedrengen, er jeg kommet frem til at jeg kan nøjes med at købe en enkelt betonkegle med dæksel til. Den vil jeg så understøbe så den kommer op i niveau med liggegruset, eller 1-1,5 cm under, da fliserne sætter sig lidt når de bliver vibreret. Og keglen må hellere være lidt lavere end for høj. Dækslet kan jo altid hæves lidt med nogle plastic klodser.
Betonkeglen er 20cm høj, uden dæksel, og det er nok til at jeg kan få den ned oven den eksisterende brønd, men samtidig blive høj nok.
http://www.spotvvs.dk/200mm-kegle-til-tagbrond.html Billigste sted jeg kunne finde den.
http://www.spotvvs.dk/catalogsearch/result/?q=192933020
Og stadig over 200kr billigere end i stark, med forsendelse.

Jeg er godt klar over at det er lidt problematisk at ligge et betondæksel oven på, da det jo besværlig gør rensning af brønden meget. I det der skal fyldes nyt fugesand i rundt om den hver gang den har været oppe.
Skrevet af JR-Anlæg på 22 apr 2013 19:11
... 
jeg kan absolut ikke anbefale dig at dække din brønd til med fliser af den simple årsag at du med garanti aldrig får den renset igen, ude af øje ude af sind.
der findes flere forskellige pæne dæksler til den størrrelse brønd, både med rist og alm lukkede dæksler... 

Til JR-Anlæg:  Hmm... Så vidt jeg kan læse, så er der vist ingen, der på noget tidspunkt har anbefalet, at brønden bliver dækket med fliser? Jeg anbefalede derimod, at man lagde et betondæksel og passede fliserne til rundt omkring dækslet - Hvilket kan ses på det tidligere fremsendte link.

Er det egentlig fuldt lovligt selv at arbejde med kloakrør fra brønd til faskine?  Hvis du er kloakmester, så kan du måske lige ridse reglerne op for hvornår autorisations reglerne for kloakarbejde er gældende?

Til Illisher: Selve kloak delene er billige (alt andet lige) - Bare vent og se prisen, når kloakmesterens pris kommer oveni.

Vedrørende betondækslet, så du ikke linket til det billede som jeg sendte tidligere? Det synes jeg er en pæn løsning og så besværligt er det heller ikke at få op og ned igen.


Nu lader det til, at Illisher har fundet ud af en løsning, hvilket er super.
Illisher, held og lykke med arbejdet - både rør og flisearbejde 




Med venlig hilsen

Allan Johansen
-------------------------------------
Sådan kan det gå: http://www.youtube.com/watch?v=KaHm1ecBCgw 
Der er yderligere 3 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis