Etablering af terasse, hvor der ligger faskine

Hej. jeg skal til at lave en terasse i baghaven, så mig og konen kan side og nyde eftermiddags og aftensolen.  Men der ligger en faskine, og en "brønd" ned til faskinen.  Problemet er bare lidt, at toppen af "brønden" er et stykke under terrain niveau.  Kan jeg forlænge det rødeplastrør, også ligge en rund flise henover som så kan fjernes når man skal rense brønden? Ville gerne undgå at skulle have sådan en sort plastic/gummi kloak dæksel liggende midt i terassen. Der skal ligges herregårds sten, i forlængelse af de eksisterende.

 
Hej. jeg skal til at lave en terasse i baghaven... Vis hele indlægget
33 svar
 Følg tråden
Der er 10 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
Åh ! den havde jeg ikke lige regnet med, men så må du finde et betonrør der kan gå uden om hele herligheden, og så vende det sådan at du kan lægge et låg / dæksel i øverst i højde med teressens fliser.
Det vil nok være en god ide, at du graver mere ud omkring røret og så støber et 10 cm. tykt beton lag omkring røret som så skal bære betonrøret så det ikke synker ned ad åre.
Du skal så huske at lave hul til drænslangen i røret, det kan du gøre ved at borer nogle huller i en cirkel hvor hullet skal være, og så banke det ind.
Hej igen

Er du helt sikker på, at der er tale om en faskine i forbindelse med dit orange rør, der som jeg ser det, gør at regnvandet fra dit tag kan løber i brønden? Det kan være en tagnedløbsbrønd evt . med sandfang vi ser på billedet og herfra kan vandet enten løbe i en faskine eller i en separat regnvandskloak.

Hvis jeg var dig vil jeg få det orange rør gravet ned i den korrekte dybde og derefter få det koblet til den tagnedløbsbrønd som er, hvad jeg mener, jeg kan se på billedet.

Jeg kan tage fejl, da jeg ikke er uddannet inden for kloakfaget, så måske har vi en kloakmester i LDS-forummet.

Da min kloakmester lavede kloakarbejde her hos mig, da blev rørene ikke understøbt men blot lagt i en god stor sandpude.

Lav det nu ordentligt fra starten, da det er så svært at lave om efter flisearbejdet er udført.

Med venlig hilsen

Allan Johansen
-------------------------------------
Sådan kan det gå: http://www.youtube.com/watch?v=KaHm1ecBCgw 
Når det er er "tørledning" som det ser ud til at være, er der ikke krav om frostfri dybde, det er først når det har været gennem sandfangsbrønden (med vandlås) at den skal have et bundløb på mindst 70 cm under terræn.

Jeg kender ikke brønden men gætter på fabrikatet Wavin, og jeg ville tage billederne med ned på den lokale tømmerhandel og spørge til mulighederne.

Selv ville jeg ikke spekulere på at lægge et betondæksel over denne i flisebelægningen, da jeg ved hvor stort bøvl der er med at få den op og ned, frem for en pvc eller støbejernsdæksel.
Du skal i princippet tømme sandfanget mindst en gang årligt, da snavset ellers strømmer ud i din faskine, og fylder denne med tiden, hvis det da ellers er en sådan der er tilsluttet, ellers er det kloakanlægget der holder for.
Da vi overtog huset fik vi af vide at der var en faskine gravet ned der. Så det løber ikke i kloakken. Faskinen er tilsluttet 1 nedløb som kommer fra carporten og skuret som er bygget med fladt tag, som har en tagflade på ca 35kvm. Det orange rør er ca 130cm dybt før jeg møder en bund. Dvs at bunden er ca 150cm under fliser overkant. ca 20cm under vandspejlet går er der et hul i det orange rør, hvor jeg formoder at et rør går ud som løber ind i faskinen.
Jeg har lige prøvet at spule med vandslangen på fuld tryk et minuts tid, og det løber helt fint ud, uden at vandspejlet hæver sig. Så jeg vil gå ud fra at det orange rør har til fårmål at agere vandlås, og opsamle alt skidt der med tiden løber med igennem.

det er en ganske almindelig 200mm pvc sandfangsbrønd, den er ganske simpel at hæve
du skal ha fat i en stump rør mangen til det orange rillede rør og en gummiring der passer til, så laver du et snit på ca 10*10cm i det inden du putter det ned i det grå rør, drejer røret så det hullet er ud for hullet fra dit tørløb
jeg kan absolut ikke anbefale dig at dække din brønd til med fliser af den simple årsag at du med garanti aldrig får den renset igen, ude af øje ude af sind.
der findes flere forskellige pæne dæksler til den størrrelse brønd, både med rist og alm lukkede dæksler


til orla: når vi snakker frostfri dybde for kloak, så er det min 75 cm fra terræn til bundløb i rør, blot til info
Annonce
5 cm. Jeg kunne forstå det hvis Orla havde skrevet 50 cm, men 5 cm.
glemte lige at sige til håndværkeren at du burde holde dig fra at komme med gode råd i forbindelse med kloak
Skrevet af JR-Anlæg på 22 apr 2013 19:11
det er en ganske almindelig 200mm pvc sandfangsbrønd, den er ganske simpel at hæve
du skal ha fat i en stump rør mangen til det orange rillede rør og en gummiring der passer til, så laver du et snit på ca 10*10cm i det inden du putter det ned i det grå rør, drejer røret så det hullet er ud for hullet fra dit tørløb
jeg kan absolut ikke anbefale dig at dække din brønd til med fliser af den simple årsag at du med garanti aldrig får den renset igen, ude af øje ude af sind.
der findes flere forskellige pæne dæksler til den størrrelse brønd, både med rist og alm lukkede dæksler


til orla: når vi snakker frostfri dybde for kloak, så er det min 75 cm fra terræn til bundløb i rør, blot til info

Ahh super.  Skal det drejes ind i det eksisterende rør, eller bare duppes ned i den grå og stå der?  Det er mere når jeg skal ud og skaffe et rør, om jeg bare kan finde et stykke ø200 eller om der skal være den der ende på, så de kan skubbes sammen. (hvad hedder den, kan ikke lige finde ordet?)
Skrevet af JR-Anlæg på 22 apr 2013 20:32
glemte lige at sige til håndværkeren at du burde holde dig fra at komme med gode råd i forbindelse med kloak
Her kan alle have en mening, at din ikke stemmer overens med min tager jeg ganske roligt.

Der er yderligere 13 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis