Valg af sand/grus til +-2mm på 2m afretning

Hej allesammen har været inde på dette emne før, det drejer sig om etablering af gulvarme ovenpå eksisterende terrændæk (som ligger 21-25cm under nuværende strøgulv, så havde jeg egentlig taget en beslutning om at banke dækket op understøbe alle indervægge, grave ud støbe nyt dæk. men blev kaldt ud på et projekt så kom aldrig igang og nu har jeg så genovervejet min tidligere beslutning og ændre det til

-afretning af det gamle ujævne betondæk der svinger ca 4cm fra laveste til højeste punkter

-også eller sundolitt 150mm 

-TÆT dampsærre (fuges bag fodlister)

-22mm gulvspånplader med spor til slanger

-slanger / alu fordelingsplader

500g gulv pap

svømmende trægulv

konstruktionen er godtkendt: http://www.sundolitt.dk/sundolitt/t...uden-beton

spørsmålet er bare hvilke sand/grus mon vil være bedst til denne afretning,?
laget variere de der 4 cm. er det overhovedet nødvendigt at bruge ovntørret? hele lortet befinder sig jo under det kapillarbrydende lag (150mm esp) og alt dette under den tætte dampspærre så lidt fugt der er vel ikke værre en ved en hver anden udstøbning hvor man heller ikke bruger tørretsand

min far snakkede om noget der bliver kaldp skarpsand? som angiveligt sq komprimere bedre? det må jo for guds skyld ikke sætte sig/ ændre fylde senere hen da det jo er sandet der afgør gulvets færdige planhed

på forhånd tak. vh. Ask
Hej allesammen har været inde på dette emne før... Vis hele indlægget
26 svar
 Følg tråden
Der er 20 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
Der ses utallige eksempler på at terrændæk er støbt direkte på sand eller lignede ikke kapillarbrydende lag, som bør være min. 15 cm. vasket grus, coatet leca eller lignende.
har lige skrevet en mail til direktøren fra sundolitt om det ikke var på plads at have en fugtteknisk beregning på denne løsning når de selv foreslår den på deres hjemmeside..
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på spartelmasse og maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
hov her er der billeder fra sbi anvisning 178 -189 (udg. 2) http://www.sundolitt.dk/sundolitt/teknik/udforelsesteknik/gulvvarme/fugt

på billede 3 ses min løsning?
Det kan være at de har lavet de fugttekniske beregninger, og derfor henviser til løsningerne i SBI 178 & 189, men det er "gamle sager" fra 1990'erne de anvisninger, så måske mangler der opdateringer på erfaringsmaterialet her?
Jeg ved godt at det har været oppe at vende med at det kan være et problem at lægge flamingo ovenpå den eksisterende betonplade i terrændæk!

Men er det helt entydig "dokumenteret" at der kan være et problem.
Når det ikke er et problem såfremt flamingoen udlægges på normal vis på komprimeret sand/grus!

Og hvor stort er egentlig problemet med skimmelsvamp ovenpå betonpladen?
Der indlægges jo en fugt- eller dampspærre!!! umiddelbart under gulvbelægningen.

Når man anbefaler max. 50 eller 75 mm isolering i f.eks. strøgulve er det vel fordi fugtspærren er placeret UNDER isoleringen. Og kan komme til at virke som dampspærre!

Og hvis der i sagen med de 150 mm granulat i strøkonstruktionen hverken er dampspærre OVER isoleringen eller fugtspærre UNDER samme isolering.
Ja så er det vel nærmest ”efter bogen” at der opstår skinmelangreb et sted?
nogen ideer til hvor jeg kan få terorien bekræftet uden at sq betale 5000 for en beregning eller hva det nu koster. ?
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på spartelmasse og maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.
Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også