Valg af sand/grus til +-2mm på 2m afretning

Hej allesammen har været inde på dette emne før, det drejer sig om etablering af gulvarme ovenpå eksisterende terrændæk (som ligger 21-25cm under nuværende strøgulv, så havde jeg egentlig taget en beslutning om at banke dækket op understøbe alle indervægge, grave ud støbe nyt dæk. men blev kaldt ud på et projekt så kom aldrig igang og nu har jeg så genovervejet min tidligere beslutning og ændre det til

-afretning af det gamle ujævne betondæk der svinger ca 4cm fra laveste til højeste punkter

-også eller sundolitt 150mm 

-TÆT dampsærre (fuges bag fodlister)

-22mm gulvspånplader med spor til slanger

-slanger / alu fordelingsplader

500g gulv pap

svømmende trægulv

konstruktionen er godtkendt: http://www.sundolitt.dk/sundolitt/t...uden-beton

spørsmålet er bare hvilke sand/grus mon vil være bedst til denne afretning,?
laget variere de der 4 cm. er det overhovedet nødvendigt at bruge ovntørret? hele lortet befinder sig jo under det kapillarbrydende lag (150mm esp) og alt dette under den tætte dampspærre så lidt fugt der er vel ikke værre en ved en hver anden udstøbning hvor man heller ikke bruger tørretsand

min far snakkede om noget der bliver kaldp skarpsand? som angiveligt sq komprimere bedre? det må jo for guds skyld ikke sætte sig/ ændre fylde senere hen da det jo er sandet der afgør gulvets færdige planhed

på forhånd tak. vh. Ask
Hej allesammen har været inde på dette emne før... Vis hele indlægget
26 svar
 Følg tråden
Der er 10 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
i mine øjne kan de to eksempler ikke sammenlignes da den konstruktion indeholder træ som er udsat og mineraluld hvor svampen vel også kan forplante sig i?
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på spartelmasse og maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
Måske ikke, men fugten vil jo opføre sig på samme måde, og tro ikke at polystyren ikke kan optage fugt, det kan faktisk i visse situationer optage så meget fugt, at du vil have problemer med at bære en enkelt 150 mm plade!

Skimmelsvampe vil gerne have cellouse for at udvikle sig, men kan vokse næsten alle steder, hvor temperatur og fugtforholdene for vækst er til stede!
er vi ikke enige om fugt opstår somregl der hvor en kold og varm flade møder hinaden? (kan også være jeg er galt på den)

i din overnævnte konstruktion med et problem ligger dampspærren formentlig direkte på uisoleret betondæk (koldt) og på oversiden af dampspærren er der isoleret så der er varmt. også dannes der kondens? er jeg helt galt på den?

-men hvis det er tilfældet så vil der jo være koldt på oversiden er mit beton og på undersiden af mit esp (samme temp ingen kondens) på oversiden vil der være varmt på overside esp og på underside gulvspånplade. ingen fugt kræver vel så også at mit lag esp lag er tæt evt. ved fugning eller lign..
hvis polystyren er godtkendt som kapillarbryndendelag kan der ikke trænge fugt op igennem vel?
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på spartelmasse og maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
Annonce
hvis polystyren er godtkendt som kapillarbryndendelag kan der ikke trænge fugt op igennem vel?
ups .,..


er enig i at hvis hverken esp lag eller dampspærre er tæt så kommer der et problem men hvis det er tæt kan jeg ikke se hvor det sq opstå..
De nederste 7-8 cm skal regnes som delvist opfugtet (og altså dårligere isolerende) hvis polystyren anvendes som kapillarbrydende lag, og kan altså optage fugt!
Dette kan undgåes hvis man udlægger polystyrenen på et kapillarbrydende lag som f.eks. vasket grus eller coatet leca:
Man skal heller ikke tro at fugt ikke kan diffundere gennem polystyren, og fugt kan således vandre direkte gennem polystyrenen som vanddamp!
et andet fakta man måske sq have med er at der jo i forvejen er kapillarbrydende lag under nuværende betondæk?
Det er lidt vanskeligt at forklare hvordan fugten og varmen indvirker på hinanden i en terrændækskonstruktion, da det ikke er som i væg/loftskonstruktioner.

I terrændækskonstruktioner er der en konstant temperatur på 8-10 grader under, og fugtpåvirkning i forskellig grad i forhold til undergrundens beskaffenhed.
Nå man isolerer en uisoleret (eller dårligt isoleret) betonflade ovenfra, påvirker man denne balance, og det kræver virkelig ekspertise at forudsige resultaterne af en efterisolering med sikkerhed, og derfor benytter man sig ofte af tommelfingereglen, som er en følge af erfaringsmateriale samlet gennem årene.

Jeg er ikke selv i besiddelse af ekspertisen til at beregne disse fugtpåvirkninger!
Der er yderligere 6 indlæg i tråden.
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på spartelmasse og maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.
Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også