sammenlæging af 16a grupper?

Hej

Jeg har 4 16 amper grupper i mit værksted de 2 af dem kunne jeg godt tænke mig at lægge sammen for derved at kunne trække flere amper ud på en enklet fase.

Til hver gruppe er der trukket et kabel med 5x2.5.

Det jeg tænkte var om det er muligt at lægge de to kabler sammen. Så jeg har mulighed for at bruge flere end 16 amper. på en fase i mit værksted?

Kan det lade sig gøre eller er jeg virkelig nød til at grave hele min indkørsel op for at lægge et kraftigere kabel?

Mvh.

Sune



Hej Jeg har 4 16 amper grupper i mit værksted... Vis hele indlægget
26 svar
 Følg tråden
Der er 20 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
20A sikring på et 2.5¤ kabel , det er ikke lovligt , og din brandforsikring dækker ikke.

At lave et 5X2.5¤ kabel om til 2X5¤ + en 2.5¤ jordledning tilsluttet på en  hovedafbryder med 20A sikr. afsluttende i den anden ende med 20/25A stikkontakt /afbryder er vel nok ikke en installation man ser hver dag , men jeg kan ikke se noget ulovligt i det .... bortset fra at du ikke må tilslutte mere en 3025 W mellem fase og nul, og så kan du ligeså godt beholde din 16A 5x2.5¤ installation.............. hvis du ikke vælger at blæse på reglerne...............................

   elektriker fra jævnstrømmens tid
Skrevet af Svend Høst på 11 apr 2013 08:21
20A sikring på et 2.5¤ kabel , det er ikke lovligt , og din brandforsikring dækker ikke.

At lave et 5X2.5¤ kabel om til 2X5¤ + en 2.5¤ jordledning tilsluttet på en  hovedafbryder med 20A sikr. afsluttende i den anden ende med 20/25A stikkontakt /afbryder er vel nok ikke en installation man ser hver dag , men jeg kan ikke se noget ulovligt i det .... bortset fra at du ikke må tilslutte mere en 3025 W mellem fase og nul, og så kan du ligeså godt beholde din 16A 5x2.5¤ installation.............. hvis du ikke vælger at blæse på reglerne...............................
Dvs. man heller ikke må hive mere end 3025 pr. fase på sin stikledning da det belaster nettet skævt?? Det kan man jo hurtigt gøre over flere grupper med elkoger, støvsuger, vaskemaskine, ovn, mv....eller er det pr. fase pr. gruppe? Sådan at flere grupper på samme fase tilsammen gerne må overstige 3025w?? eller?

Elektronikteknikeren
Og hvad gør du i den situation hvor du har en varmepumpe der kræver f.eks. 3x20A??

Elektronikteknikeren
Skrevet af Svend Høst på 11 apr 2013 08:21
20A sikring på et 2.5¤ kabel , det er ikke lovligt , og din brandforsikring dækker ikke.


Kan du underbyg den påstand? Man kan selvføldig ikke bare tage hovedt under armen og udskifte en 16A gruppe med en 20A - men ved en dimensionering at installationen vil man fint kunne opnå mulighed for at have en 20A overstrømsbeskyttelse af en 2,5mm2 kabel. Hvis der f..eks sider en stikkontakt i den anden ende af kablet dur det selvføldig ikke hvis den kun er til 16A osv...
Det er fællesregulativet , som er nogle regler som elforsyningsselskaberne er fælles om, der angiver at den største effekt en brugsgenstand må være på er 3025W(hvis jeg husker rigtigt) på 230V (1fase) , størrer effekter skal fordeles på 400V (2 faser) .
Det kan være at reglerne er lavet om siden jeg stoppede som elektriker for snart 7 år siden , vi havde problemet da de storkøbenhavnske hospitaler købte et stort parti store mikrobølgeovne på 4800W men hvad man ikke vidste var at de var til 220V , og kunne ikke bruges her i DK , der kom en stor extraregning man ikke havde regnet med til 400/220V transformere, men det gav arbejde til os trikkere..............

   elektriker fra jævnstrømmens tid
Mange tak for alle svarene
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis