Dobbelt kontakt fra Jem&Fix

Hej Jeg har købt mig en IP44 dobbelt kontakt fra Jem&Fix. men forstår ikke en klap af de tegn som står bagpå, håber i kan hjælpe med at gøre mig klog på dette. Jeg har en strøm kilde med jord og 2 lamper, hver switch skal kunne slukke hver sin lampe. kan i fortælle mig hvor strøm kilden skal kobles på samt lampernes ledninger, og er der plads til jord ??? se venligst vedhæftet billede.
Hej Jeg har købt mig en IP44 dobbelt kontakt fra... Vis hele indlægget
23 svar
 Følg tråden
Der er 10 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
ok, men forklar mig lige hvad de andre huller er til, ikke fordi jeg ikke tror dig, men burde man ikke kunne sætte alle ledningerne til denne afbryder uden brug af muffe. Noget andet er, at jeg ikke tror at der er plads, til at der kan ligge 2 samle muffer inde i kontakten??
Skrevet af martin1979 på 30 mar 2013 15:08
ok, men forklar mig lige hvad de andre huller er til, ikke fordi jeg ikke tror dig, men burde man ikke kunne sætte alle ledningerne til denne afbryder uden brug af muffe. Noget andet er, at jeg ikke tror at der er plads, til at der kan ligge 2 samle muffer inde i kontakten??
Hej
Ja du må meget undskylde rigtig mange gange det som jeg skriver til dig her,  MEN  med den viden som du afslører i de foregående indlæg, så bør du absolut  IKKE  udføre noget el arbejde overhovedet  da du afslører en total mangel på basal viden om det som du er i gang med - men undskyld igen
Hilsen Polobjørn


"AUTOELEKTRIKEREN"
Hej polobjørn Jeg gik ind på denne side lavdetselv.dk for at få hjælp, ikke for at få at vide at jeg skulle vide at jeg skulle få en autoriseret til at lave det. Jeg kender en del til elektronik, men når man støder på denne type stik, hvor der ikke er vist hvad man skal brugte jeg denne side for at få hjælp, ikke for at blive hoveret.
Du bliver ikke hoveret, bare rådet til at søge professionel hjælp. Her på siden hjælpes der med hovedsageligt med ting du MÅ lave selv. Du hverken må eller evner at lave det selv.

Normalt er dobbelthullerne til for at sløjfe videre.
Annonce
Skrevet af martin1979 på 30 mar 2013 21:09
Hej polobjørn Jeg gik ind på denne side lavdetselv.dk for at få hjælp, ikke for at få at vide at jeg skulle vide at jeg skulle få en autoriseret til at lave det. Jeg kender en del til elektronik, men når man støder på denne type stik, hvor der ikke er vist hvad man skal brugte jeg denne side for at få hjælp, ikke for at blive hoveret.


Rolig nu.
Det har intet at gøre med at hovere. Det har noget at gøre med at du har gang i noget fusk der reelt set ikke er lovligt. Og når du så ingen baggrundsviden har om det overhovedet kan man godt stille spørgsmålstegn ved hvor smart det, det du har gang i.
http://www.sik.dk/content/download/4934/68002/version/1/file/Udskiftning+af+afbrydere.pdf

Se allersidst i dette dokument. Tror det er hvad du søger.
Må give de andre ret, kan du ikke se det du har samlet på det billede er helt forkert, udfra diagrammet på bagsiden, så har du altså for lidt viden til at rode med el selv.

Det fremgår tydeligt at du skal have fasen i midten, også dine tændinger på begge side, som nævnt tidligere så sløjfes din nul og jord videre med samlemuffer.

Kan man ikke forstå hvordan sådan en virker, så testes det nemt med et multimeter, hvis andre skulle stå med i afbryder fra harald nyborg / jem&fix eller lign i fremtiden....
Hold nu op, der er sku da ikke noget formål med denne side, hvis ikke man som fagmand kan hjælpe andre fagmænd. Det er et simpelt spørgsmål, med montering af ledninger i en kontakt, det er da ikke raket videnskab. Jeg siger mange tak for de personer som har hjulpet mig og slutter nu denne tråd af.
Det er som du selv siger ikke raketvidenskab.

-men når du blander fase-mellemledning og nul sammen i samme afbryder, er din viden om el ikke eksisterende 

grundviden inden for el er følgende: BLAND ALDRIG NUL OG STRØMFØRENDE SAMMEN ! Det giver kortslutning og i værste fald brand

Nul og Jord skal aldrig, jeg gentager ALDRIG, afbrydes (andet end i særlige tilfælde).

Du skriver at du har lidt styr på elektronik, der blander man heller ikke + og - sammen, og en simpel tænding, hvor der skal føres en fase igennem en afbryder til en lampe, burde være lige til højrebenet. Så start med at se på den tegning, du fint viser (opus, ikke det andet bras). en fase ind i midten, 2 kontakter der vipper til hver side (henholdsvis tændt og afbrudt.) 

PS: Symboler vises altid i afbrudt tilstand. 

Hvis du ikke har et instrument, så gør som jeg gjorde i sin tid, før jeg fik en uddannelse.
Køb en gammeldags ringeklokke, sæt en ledning i hver at de 2 klemmer, og når de rører hinanden så ringer klokken.

Du kan nu bruge klokken til at "ringe" din afbryder igennem med, og du vil så opdage at de 2 huller ved siden af hinanden har forbindelse, lige gyldigt hvad du gør, og derfor kan du ikke sætte en fase og en nul i dem.  

Det er at arbejde efter KISS metoden (Keep It Simble, Stupid)
 

Jo ældre man bliver, jo hurtigere har man løbet som ung...
Der er yderligere 3 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis