Brombærhelvedet

Jeg søger et råd til, hvordan jeg kan slippe af med de tornede monsterkrat, der har bzat store dele af min have.

Førhen har jeg kunnet holde det I skak ved nedklipning/slåning, men det har taget magten. Der ligger sikkert en million-millard frø I jorden, men det er- et andet problem.

Der er IKKE plads til en større maskininvasion I haven. Den er trapezformet med den smalle side ud til vejen, og ja- der er ikke plads. Gift har jeg, men at pensle hver lille stub, virker ikke realistisk. Desuden er Round-up kun godt til græs.

(Og hvis nogen bliver lyriske over brombærsyltetøj, så vil jeg ønske de får brombær voksende op I sengen- og bliver stukket af hvepse!)

Et middel mod asketræer søges også.

Mvh
Pinny
Jeg søger et råd til, hvordan jeg kan slippe af... Vis hele indlægget
12 svar
 Følg tråden
Der er 10 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
roundup...

og din iagttagelse af at roundup virker som gødning er korrekt.. man ødelægger cellers evne til at transportere energi planten fårmved fotosyntese.. planten tror at det er = Ingen sol. ingen sol betyder at planten er mødt til at gro for at finde noget sol..

derved bruger den den energi den skulle bruge til at formere sig under jorden..
Tak for svarene! Her et år efter- har jeg så forsøgt at klippe & grave (det var godt med det solrige forår), så jeg har klippet stænglerne- og gravet, det af rødderne op som jeg kunne. Det gælder også asketræerne (og de selvsåede mirabeller), men jeg må konstatere at nedklipning, bare gør at rodknolden bliver størrer og rødderne længere, hos ask (og mirabel) bliver roden også bare kraftigere.
Nu har jeg så gravet det op, jeg kunne, så må vi se! Om det virker... Ellers er jeg på herrens mark. Selv ikke en udsultet gedeflok ville kunne æde alt dette.

Jeg har haft det helt dårligt med alle de regnorme og vinbjergsnegle i hi, metoden også fik op. (De fleste er forsøgt dækket til igen)- og mariehøns.

Jeg har også gravet en urimelig mængde små selvsåede asketræer op. De er nu nemmere. Pælerødder!

Men jeg har set årets første bi- og årets første humlebi. (Myggene var her allerede i forgårs!)

Det med at grave: Det var sværere ude i "indkørslen", hvor der er muld over brokkelag. Omme i haven- gik det bedre- muldjorden er super. (Burde udnytte det til køkkenhave).

Men nej: Der er kun plads til mindre maskineri- grunden er trapezformet, så medmindre vi river garagen ned- og fælder et stort fyrretræ- så kan der kun komme små maskiner derom.

Mvh
Pinny- og Avavav! Min ryg, mine håndled- og av. (Har muskel og led-sygdom- så det går i ujævnt tempo!)
Nu tror jeg så, der er en del selvsåede hvidtjørn, de er indtil videre fredede, da de jo kan bruges som hegnsplanter.

Mvh
Pinny
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis