Nu har jeg forsøgt med at klippe ned, og rykke op- alle de 10 meter lange skud (med haler I hver ende)- og haler I enden af hver skudspids (10-8 styk pr plante), men desværre fik det så 3-5 år I fred pga sygdom, så det er umuligt at køre over med en plæneklipper. Og at grave meterlange rødder op- er ikke oppertunt. Desværre!
Det drejer sig om 8-900 kvm oppe I mandshøjde.
Hos mig, spirer det ikke. jeg har klippet og lavet bunker- og ingen "haler" må røre jorden.
Kompostkværnen duer SLET ikke, til den slags! Den hakker bare meget lange bånd med torne af. Så hellere- at jeg klipper det ½m-30 cm stykker, der ryger I bunker.

De visne er de værste: De går I stykker, og er hårde så tornenene bider til. De tager 10 x længere tid- end de grønne.
At stikke ild på? Det er min hede drøm, men det er nok uforsvarligt. Som regel futter jeg af hen I efteråret. Hvis ikke bunkerne ligger og bliver til jord. (Det tager 6-10 år) Pæne er de så ikke I medens! Og sikker dræbersneglereder af rang!
Obs: Det jeg futter af bliver flyttet, jeg hader tanken om at stege småfugle og pindsvin. Derfor helst bål I efteråret.
Mvh
Tine