Brombærhelvedet

Jeg søger et råd til, hvordan jeg kan slippe af med de tornede monsterkrat, der har bzat store dele af min have.

Førhen har jeg kunnet holde det I skak ved nedklipning/slåning, men det har taget magten. Der ligger sikkert en million-millard frø I jorden, men det er- et andet problem.

Der er IKKE plads til en større maskininvasion I haven. Den er trapezformet med den smalle side ud til vejen, og ja- der er ikke plads. Gift har jeg, men at pensle hver lille stub, virker ikke realistisk. Desuden er Round-up kun godt til græs.

(Og hvis nogen bliver lyriske over brombærsyltetøj, så vil jeg ønske de får brombær voksende op I sengen- og bliver stukket af hvepse!)

Et middel mod asketræer søges også.

Mvh
Pinny
12 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Det lidt ligesom med eufu og skvalderkål.
Effektiv indsats med et lugejern og en skovl
Hvis du endelig vil bruge gift, så brug noget eddikesyre over flere gange.

Faglært bygningsmaler, gør-det-selv og autodidakt ud i renovering af husmandssted 
De breder sig mere med rodskud end med frø.
Jeg vil også sige, klip dem ned til sokkeholderene, og kør flittigt med plæneklipperen, så hver gang den stikker hovedet op, så er du der med klipperen.
Det betyder ikke at du får dem fjernet, men du kan holde dem nede, skal de permanent væk, er der kun den hårde vej:
Grav det hele op og fjern alle rødder!

MHT asketræer. Nu ved jeg ikke hvor store de er, men er de af en vis størrelse kan de med fordel "ringes".
DVS. du skærer nu i denne måned et bredt bælte af barken, helt ind til veddet, hele vejen rundt om stammen en 10-20 cm over jorden. Herefter lader du træet være resten af året, og næste forår kan du så fælde det. Så skulle du slippe for de værste rodskud, da de så og sige drukner i deres egen saft . 

Omvendt hvis de ikke er så store, så træk dem op, ved hjælp at en vægtstangs ordning.

Held og lykke.

Jo ældre man bliver, jo hurtigere har man løbet som ung...
Afdækning kan måske også være en mulighed, altså at dække området med sort plastic eller lignende (engangspresenning fra Onkel H) så vand og lys ikke kan komme ned og skud ikke kan komme op.

Men er det meget rodfæstet, så giver det jo ikke sådan lige op. Så en gennemgravning med greb først vil nok sikre mere succes til ovenstående tiltag.
Kunne man ikke brænde lortet af?
Smid en masse affaldstræ og tørre grene oven på, og sæt fut i det efter aftale med naboen
Jeg ryddede sidste vinter en hel del brombær, ved at lægge en wire rundt om udvalgte grupper og så hive det op med Land Roveren.

Med venlig hilsen
ktm

nu er vi jo over 1/3 så afbrænding er ikke tilladt ;-)

men hvad brombær angår er der en og kun een vej, og det er at klippe dem ned og grave roddelen op og smide dem et sted hvor de tørre ind.
hvis de bare er mere end 1-2 cm høje og du klipper med plæneklipper eller andet og lader det ligge, kan afklippet slå rødder. jeg kæmper selv en næsten håbløs kamp med brombær,
det første år fik jeg den "geniale" ide at klippe dem ned og så køre afklippet gennem en kompost kværn, "komposten" mente jeg så at ville fungere fint som bunddække et sted i haven :-) men ak nej på selv samme sted havde jeg pludselig en million milliard nye planter :-(

så eneste måde er at få dem ud af jorden og enten aflvere dem på den lokale affalds station eller lade dem ligge og tørre ind og så futte dem af når vi rammer 1/12 (og man igen må brænde af)

i øvrigt tror jeg at brombær er hunkøn, klipper du een der der 10 andre der river og kradser dig, en enormt hævngerrig plante :-P

mvh

Gert Møller

ja det kan laves :-

Annonce
Nu har jeg forsøgt med at klippe ned, og rykke op- alle de 10 meter lange skud (med haler I hver ende)- og haler I enden af hver skudspids (10-8 styk pr plante), men desværre fik det så 3-5 år I fred pga sygdom, så det er umuligt at køre over med en plæneklipper. Og at grave meterlange rødder op- er ikke oppertunt. Desværre!

Det drejer sig om 8-900 kvm oppe I mandshøjde.

Hos mig, spirer det ikke. jeg har klippet og lavet bunker- og ingen "haler" må røre jorden.

Kompostkværnen duer SLET ikke, til den slags! Den hakker bare meget lange bånd med torne af.  Så hellere- at jeg klipper det ½m-30 cm stykker, der ryger I bunker.
De visne er de værste: De går I stykker, og er hårde så tornenene bider til. De tager 10 x længere tid- end de grønne.

At stikke ild på? Det er min hede drøm, men det er nok uforsvarligt. Som regel futter jeg af hen I efteråret. Hvis ikke bunkerne ligger og bliver til jord. (Det tager 6-10 år) Pæne er de så ikke I medens! Og sikker dræbersneglereder af rang!

Obs: Det jeg futter af bliver flyttet, jeg hader tanken om at stege småfugle og pindsvin. Derfor helst bål I efteråret.

Mvh
Tine

Mvh
Pinny
Hvis der kan komme en traktor ind i haven, kunne du få skidtet slået i atomer, med en slagleklipper.

Roundup virker også på brombær, hvis du sprøjter det ud når der er kommen blade på.
Om det så så er en god ide, at bruge plantegift, skal jeg ikke kloge mig på.
en ged eller to, vil ordne det på et par år, ikke en fancy løsning men visse kommuner bruger det.

Vær mod andre, som du ønsker, de er mod dig.
Kok og Havenørd.
jeg har gennem de sidste 3 år haft en kamp kørende med min mark fyldt med brombær,desværre må jeg sige at den eneste effektive måde at dræbe dem på er greben,roundup virker nærmest som gødning på de gespenser,som sagt har det taget lang tid men nu ser det ud til at jeg har generhvervet kontrollen med området selvom jeg sidste sommer stadig måtte grave enkelte spirer op.jeg prøvede først at lægge afklippet oven på rødderne og afbrænde rødderne det var spild af tid for rødderne slog bare op et andet sted. ;o(
Hej.

Det er såre simpelt, gentagende sprøjtning med Roundup. Brombær formerer sig ikke ved frø men ved rodskud og grene der slår rødder ("stiklingeformering").

Mvh. Leif.

Onliner:
"Diskutér ikke med en idiot. Vedkommende vil gøre alt for og trække dig ned på sit eget sølle niveau, for derefter at slå dig med sin enorme erfaring i kaos.
Der er yderligere 2 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis