Pris på renovering

Hej! 

Min kæreste og jeg overvejer at købe et ældre hus som vi så selv skal renovere. 
Det skal være så billigt som muligt.
Min kæreste er håndværker og mener det kan lade sig gøre for under 100000
Dog mener jeg at det bliver meget dyrere

Der skal nye vinduer i de fleste steder, et pillefyr i stedet for olie, badeværelse + gæstetoilet plus nyt køkken.

Nogen ideer til hvad prisen bliver?  

Note:
Der er forfærdelige klinker på badeværelserne og i køkkenet, så de skal væk og erstattes med tapet. 

FORRESTEN, er der nogen der har en budgetskabelon, man evt kan bruge? 

venlig hilsen Gabrielle
Hej!  Min kæreste og jeg overvejer at købe et... Vis hele indlægget
19 svar
 Følg tråden
Der er 10 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
Ja, 100.000,- holder ingen steder med det der skal laves.

Vi er nok nærmere de 250.000,- hvis det skal være realistisk.
Ligesom Morten så har jeg også selv gjort disse dejlige opdagelser

Et par egne oplevelser.
Skulle købe døre og undersøgte priser. Men det er jo ikke nok at kigge på hvad en dør koster. Så skal der også en karm til. Og et par gerigter kommer også oven i og til sidst ja et skide håndtag.
Så priser for en dør er langt fra det man lige umiddelbart tror den er.

Eller hvad med en stik kontakt. Hvis det er i en ny væg så kommer der også lige en dåse oven i.. Og ja så rammen til sidst. selvom det kun er 40 kr ekstra så løber det hurtigt op.

Har selv lavet et regne ark hvor jeg havde tastet alt ind på forhånd (troede jeg) men til sidst havde jeg godt nok mange flere punkter på end jeg startede med.

Især mit forbrug af skruer var langt over iforhold til hvad jeg havde regnet med...

Bare sådan noget som silicone til fugning. Sådan en tube koster ikke meget men 50 stk er alligevel en slat penge i det samlede regnskab...

Nej jeg tror stadig ikke på I når halvvejs i jeres projekt før pengene er brugt..

Og som Sitting Bull siger, så skal I faktisk helst tænkte energi og efter isolering ind i det...

Med venlig GDS hilsen Mads

P.S. Har ingen håndværksmæssig uddannelse

MLU har HELT ret!! De store ting har man styr på, men det er den million små ting, der vælter alt

Mvh

Morten

Hej Gabby og velkommen.

Lad os være ærlige og sige det er komplet urealistisk at klare det beskrevne for 100.000 kr i materialer.

Min umiddelbare vurdering er du kan starte med at gange med Pi (3,14)
Uden at kende antal af vinduer / døre osv samt fyret størrelse og type samt ikke mindst hvad der lige skal rettes til inden det igen virker..
Hvis du fx finder en klinke der lige er den rigtige.. så ser du jo straks kvm prisen i byggemarkedet.. men ikke at der så skal en vådrums forsejling under.. fliseklæber samt fuge.. så selv den enkleste nyopsætninge vil koste det dobbelte af klinke prisen, plus afklip osv... På samme måde er der omkostninger ved at skifte fyret der indeholder langt mere end selve fyret.. der skal rettes til på rørføringerne.. skorstenen skal lige osv..

Køkken koster ikk emeget hvis man kan "nøjes" med billigste løsning hele vejen.. men erfaringerne r altså an man vælger noget der koster mere end absolut basis.. og det gælder både elementer, bordplade og hårdehvidevarer.. plus du jo gerne vvil skifte lidt klinker osv.. plus der sikkert skal laves ekstra strøm..

Så regn emed 314.000 kr i materialer og masser af arbejde.. ikke umuligt men tager tid og kræfter... KAn gøres billigere men bestemt også dyrere..
Husk på I er igang med nogle af de dyreste områder i boligen.. Køkken, Bad, og varme anlæg...

MVH Njord.

MVH Njord
Naturligvis bliver det altid dyrere end man regner med, men 100.000 er stadig mange penge når vi intet kender til størrelsen af huset, køkken og toiletter.

Et køkken uden hvidevarer kan koste alt imellem 10.000 og 100.000 og naturligvis endnu dyrere. 

Er renovering en slibning af det gamle trægulv og opfræsning af riller og ny fugemasse, eller lægger man blot noget billigt stads ovenpå.

Min pointe er bare at sålænge man intet har skrevet ned om hvad der skal skiftes så er det jo dælme da svært, dels at spørge til råds her og dels selv vurdere.

Bestil aldrig en håndværker når alt håb er ude.
Annonce
Der handler måske om at visse ord og betydninger devalueres!

Ved renovering forstås normalt: At bringe et eller andet op til en eller anden standard. Dagens standard f.eks.


Man kan renovere en væg i et badeværelse, eller hele badeværelset, eller hele huset hvori badeværelset befinder sig.

At renovere en væg i et badeværelse tilføjer ingen værdi til huset. Ved et salg betyder det ikke højere pris på huset.

At renovere hele badeværelset op til dagens standard er mest udskiftning eller vedligeholdelse. Hvilket i bedste fald kan betyde en højere pris på hytten, der svarer til det beløb der er investeret i badeværelset! Såfremt den sælges efter 3 eller max. 5 år!

At renovere hele huset betyder at det rent teknisk, komfort- og energimæssigt føres helt eller delvist op til dagen standard. Og i allerbedste fald kan det betyde at det beløb der investeres i renoveringen osse kommer igen ved et salg.

Men helt generelt er det den økonomiske udvikling i det omgivende samfund der er afgørende for hvor meget et hus koster.
Og så naturligvis de 3 B'er. (Beliggenhed, Beliggenhed & Beliggenhed. Jo)

Og derfor kommer man ikke langt når no'en vil renovere et ældre hus for 100.000 kr.!
Der spørges tit ind til renoveringspriser. Noget der jo er svært at svare på, da det er forskelligt fra hus til hus.

I forbindelse med vi kiggede på hus, for nogle år tilbage, satte vi os ned og regnede på nogle priser (i forbindelse med et bestemt hus), hvor vi bl.a. havde en elektriker til at sætte en pris på TOTALrenovering af el i huset.
En tømmer til at regne materialepriser ud, hvis vi selv skulle lave isolering med nye vægge osv.
Og der var vel og mærke IKKE regnet nyt køkken og bad med! Og heller ikke nye vinduer overalt. Jeg kan jo prøve at lægge udregningerne ud, så har du i hvert fald noget at tage udgangspunkt i. Vi købte aldrig huset. Vi fandt et der var 300.000 dyrere, men hvor store dele af det, vi ville havde lavet på det første hus, var lavet. Så hvor præcise de tal ville være, skal jeg ikke kunne sige. Det kan være nogle af de andre kan det.
Der er ikke nogen m2 på, men det er et hus på ca 120 m2.


Spisestue, stue og soveværelse i stueetagen.

Ydervægge: nedrives (grundet celotexplader),isoleres med 70 mm + dampspærre på ydervægge og opsætning af gips.

Indervægge: nedrives (grundet celotexplader) opsætning af gipsplader .

Skillevæg imellem stue og spisestue: opsætning af gipsplader med 45 mm isolering .

Pris overslag: 20.000


Gulv i stue: skal op og isoleres, da der ikke er isoleret i forvejen. Påregnes genbrug af gamle gulvbrædder.

Prisoverslag: 4.000

1. sal.

Alt rives ned ud til tagplader, grundet celotexplader og fejlagtig opsat isolering og dampspærre. Der påregnes genbrug af isoleringen af det omfang som det er muligt, samt vindafstivning af tag. 1. Salen indrettes med stue og et værelse. Det overvejes at lave 2 kviste mod syd og derfor indregnet i prisoverslaget.


Prisoverslag: 36.000












Resterende udbedringer på hele ejendommen.

Gulve/gulvtæpper: 20.000

Hårde hvidevare (vaskemaskine, tørretumbler,
opvaskemaskine, køleskab, komfur, fryser) 18.000

Stokerfyr + opsætning af brandsikkert gipsloft: 42.000

Nyt vandbesparende toilet: 1.500

Tilslutning af offentlig kloak: 70.000

Varmtvandsbeholder undersøges jf. tilstandsrapport 10.000

Malerarbejde af indvendig arealer: 13.000

Isolering af rør jf. energi rapporten: 1.800

Rep. af fliser/fuge i bad: 2.000

El arbejde, udført af autorisede elinstallatør: 75.000

Uforudsete udgifter: 20.000


I alt: 333.300

Faglært bygningsmaler, gør-det-selv og autodidakt ud i renovering af husmandssted 
Ja udemærket eksempel.

Men man kan jo altid spørge "hvorfor renovere?", hvorfor ikke bare være tilfreds med lidt maling og nyt tapet.

Det er jo altså lidt sjovt at folk altid taler om at "renovere" og fiser ud og belåner huset, endda til en høj rente... 300.000 i renovering på et 4% koster altså 1000,- om mdr kun i rente. Ofte ligger renten nærmere de 6-7%, dvs. 1500 til 1800kr KUN i rente.

Dælme mange penge fordi man ikke lige gad at tage en ting af gangen.

Bestil aldrig en håndværker når alt håb er ude.
janus007

at tage en ting af gangen, kan være svært, hvis man også ønsker sig børn inden for få år! og ønsker at se dem engang imellem

En god bund er det bedste for et pænt stykke arbejde.

 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.
Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også