100k budget - Solceller + isolering eller ?

Hejsa

Mig og fruen har fundet 2 huse som vi overvejer at smide bud på når de sidste forhandlingen med banken er færdige, og vi har bestemt os for hvilket.

Tænker dog allerede frem ad, og eftersom begge huse minder utroligt meget om hinanden syntes jeg godt at det kan lade sig gøre.

Det ene ligger i Brønderslev kommune, og det andet i Ålborg kommune, fælles for dem er:

 - Begge hus er fra midt 80`erne
 - Begge huse er mellem 110-130 kvm
 - Begge huse står i god stand, dog ret originale = Ikke nye vinduer osv.
 - Hustand på 2 voksne - Barn inden for ~3 år

Har en veteran bil der skal sælges, og har en realistisk salgs værdi omkring de 150k. Istedet for at smide dem efter banklånet overvejer jeg at bruge dem til at bringe nogle af de faste udgifter ned, som fx strøm, varme osv.

Mit udgangspunkt er at ville bruge ~100.000 kr på dette. Min første tanke var solceller, og har læst noget, bla disse tråde og links:

http://www.lav-det-selv.dk/Forum/aft/164762/afpg/2
http://www.lav-det-selv.dk/Forum/aft/153696/afpg/2

Og her omkring lidt økonomi for mindre/større solcelle anlæg:

http://www.solaropti.dk/okonomi-og-solceller/135-okonomi-for-private.html

Men solceller, finde rigtig kvalitet, producent osv er efterhånden en større jungle, men har set på disse:

http://www.dansepsolar.dk/solcelleanlaeg

Fra 85000,- komplet installeret for et 6 kwp anlæg inkl. standardmontage og inkl. moms.

(Har ikke lige fundet priser på fx 4 kwp anlæg, og måske bruge de sparet penge på ?)

Min tanke var noget i den stil, og bruge resten af pengene på at få efterisoleret loftet, fx 200mm eller lign. Dette søger jeg dog stadig på, men hvordan vil i mene pengene er brugt sådan ?

Har også set på fx, jordvarme eller facadeisolering men dette fandt jeg dog ret dyrt kontra hvilken gevinst det gav.

Sidder stadig og søger igennem alt det lækre info der ligger herinde, men håber stadig på lidt input, om det lyder helt tåbeligt.

På forhånd mange tak - Vil straks søge videre og blive lidt klogere

Mvh Henrik

 www.kameravalg.dk - Seneste nyheder og hjælp til næste køb

Hejsa Mig og fruen har fundet 2 huse som vi... Vis hele indlægget
31 svar
 Følg tråden
Der er 20 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
Skrevet af Klaus Lundstedt på 06 apr 2013 14:54
Hej.
Vedr. udtrædelse af fjernvarmen, så læs deres vedtægter grundigt. Et er at nogen siger det kan man ikke, men vedtægterne er trods alt skrevet af mennesker for måske længe siden, så en nøje gennemgang kan lønne sig. Gjorde det selv for mange år siden, og ved den lejlighed var der flere, der slap ud. Hvis I kan finde nogle ligestillede er det altid godt.

mvh

Pudsigt, Klaus Lundstedt!
Jeg gjorde lige nøjagtigt det samme for blot 40 år siden. Jeg var med i et fjernvarmeselskab, hvor der blev skabt kutyme for, at flere af bestyrelsesmedlemmerne skulle have mere eller mindre heltidsstillinger ud af foretagendet. Det blev dyrt.
Man har vist siden stoppet de lukrative forhold.
Så jo, en meget nøje gennemlæsning kan undertiden være nyttig, meeeeen mon dog ikke de fleste har forsøgt at stoppe hullerne?


Med venlig hilsen
ktm

 

Hej.
Ja, vores tilfælde var for snart 30 år siden. Der stod i vedtægterne, at kontrakten kunne opsiges efter en løbetid på 25 år uden forbehold.
Det krævede en sagfører, men de måtte bøje sig.
Den generalforsamling i selskabets 25. år er den afgjort mest interessante og underholdende jeg har oplevet.

mvh

 varmetossen

Hvem kan man få til at kigge på sådan en sag og vurdere om det er muligt, uden at smide en formue afsted ? - Syntes ikke selv jeg kan finde noget i deres vedtægter, men det kunne da være rart at finde ud af.

 www.kameravalg.dk - Seneste nyheder og hjælp til næste køb

Hvis du køber et hus med fjernvarme, så overvej at skifte fv-anlægget til et nyt og mere energieffektivt anlæg med 2 vekslere (varme og vand). Da jeg byggede til og fik gulvarme i tilbygningen gik jeg fra 16 kwh til 13 kwh da jeg skiftede anlægget (havde varmtvandsbeholder). Sidegevinst - fik 5 m3 skabsplads, da det gamle anlæg fyldte en hel væg. De seneste år har jeg ligget på 11 kwh for 140 m2. Hulmursisolering gjorde tidligere at jeg gik fra 19kwh til de 16 kwh (109 m2).

Det bliver svært at komme længere ned i forbrug uden at det bliver en dårlig forretning. Ca. 10.000 kr årligt inkl. abonnement på 2800,-. Fjernvarmepriserne kan variere meget, så alt efter hvor dyrt det er, så afgør det hvad der er rentabelt m.h.t. energirenoveringer.

Har du et par link til et nyt fv-anlæg som man kan kigge på, alt omkring fjernvarmen har jeg INGEN forstand på, mener dog at prisen er noget højere for abb end de 2800 kr du giver.

 www.kameravalg.dk - Seneste nyheder og hjælp til næste køb

Annonce
Hvis jeg skulle vælge i dag var denne et godt bud : http://www.lavprisvvs.dk/shop/danfo...7387p.html Der står at den har markedets laveste varmetab. Koster selvfølgelig også noget i installationsudgifter, men den kan nok tjenes hjem inden for en overskuelig årrække. Op til en 1/4 af udgiften til fjernvarme går til opvarmning af vand. Det burde være meget mindre med den tomgangsteknik som ovennævnte unit har. Der må være nogen der kunne fortælle hvad de sparer efter skifte til den unit. Min fv-unit er ikke isoleret på samme måde og alligevel har jeg sparet meget ift tidligere.
Mange tak for dit svar, havde ALDRIG selv kigget på sådan noget hvis det ikke var blevet nævnt - Et helt område der skal læses om, for har ingen viden omkring det.

Sad lige og kiggede på Danfoss Redan Akva Lux II (Ikke TD), der ligner en mindre udgave, og den koster knap det halve.

Danfoss Redan Akva Lux II
http://www.billigvvs.dk/Varmesystemer-Vekslere-Redan--Danfoss-Redan-Akva-Lux-II-velegnet-i-alle-enfamilieboliger-493367.html
Pris: 4875 kr

Har slet ikke læst omkring forskellen, men faldte bare lige over den mindre udgave, så der skal lige læses en del inden jeg aner noget omkring dette :-)

 www.kameravalg.dk - Seneste nyheder og hjælp til næste køb

Bemærk at Danfoss Redan Akva Lux II kun er til vandvarme, du skal have en kombi unit med både vandvarmer og varme. Den jeg linkede til var til direkte anlæg, der må også findes en til indirekte anlæg (lukket intern kreds)
Ahhh, se så meget havde jeg ikke engang nået at læse mig frem til, takker igen ....

Huset kører som nævnt med fjernvarme bare lige hvis det ikke stod tydeligt tidligere (Til evt nye læsere), og forventer at der kommer Danfoss Connect Living på samtlige radiatorer til at styrer dem, fx med nattesænkning osv.

Som jeg læser det vil jeg umildbart i mit tilfælde stadig skulle koble en varmvandsbeholder til den unit, når der står direkte anlæg ? - Syntes ikke lige jeg kan finde en anden udgave af den, men meget muligt jeg bare lige skal læse lidt mere, hehe.

 www.kameravalg.dk - Seneste nyheder og hjælp til næste køb

Spurgte BilligVVS omkring det FV-Anlæg:

"Hej

Er ved at købe et hus fra 1973, der er tilsluttet fjervarme, samt har en alm varm vandsbeholder. Er blevet anbefalet at kigget på et nyt FV-anlæg for at spare, og kigger på dette anlæg som i sælger.

Danfoss Redan Akva Lux II TD
http://www.lavprisvvs.dk/shop/danfoss-redan-akva-497387p.html

Der står den er til varme og varmt vand, men til direkte anlæg, hvad vil det sige ? - Går ud fra at jeg stadig skal have koblet en varmvands beholder til ?

Eller kan man få en lign enhed, som har en indbygget beholder hvis dette er nødvendigt. Håber i kan se hvad jeg mener, har ikke stor viden på området.

Mvh Henrik Kristensen"


Ja, som sagt ved jeg ikke så meget endnu om tingene, så det viser spørgsmålet måske også :-) ... Her er svaret fra dem:

"Hej Henrik.

Hvis du vælger at montere en Danfoss redan akva lux ll, skal du ikke montere en varmvandsbeholder. Den laver det varme vand, når du åbner for vandhanen.

Med venlig hilsen
Torben
Indkøbsansvarlig"


Lyder det meget korrekt ?



 www.kameravalg.dk - Seneste nyheder og hjælp til næste køb

Der er yderligere 1 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis