100k budget - Solceller + isolering eller ?

Hejsa

Mig og fruen har fundet 2 huse som vi overvejer at smide bud på når de sidste forhandlingen med banken er færdige, og vi har bestemt os for hvilket.

Tænker dog allerede frem ad, og eftersom begge huse minder utroligt meget om hinanden syntes jeg godt at det kan lade sig gøre.

Det ene ligger i Brønderslev kommune, og det andet i Ålborg kommune, fælles for dem er:

 - Begge hus er fra midt 80`erne
 - Begge huse er mellem 110-130 kvm
 - Begge huse står i god stand, dog ret originale = Ikke nye vinduer osv.
 - Hustand på 2 voksne - Barn inden for ~3 år

Har en veteran bil der skal sælges, og har en realistisk salgs værdi omkring de 150k. Istedet for at smide dem efter banklånet overvejer jeg at bruge dem til at bringe nogle af de faste udgifter ned, som fx strøm, varme osv.

Mit udgangspunkt er at ville bruge ~100.000 kr på dette. Min første tanke var solceller, og har læst noget, bla disse tråde og links:

http://www.lav-det-selv.dk/Forum/aft/164762/afpg/2
http://www.lav-det-selv.dk/Forum/aft/153696/afpg/2

Og her omkring lidt økonomi for mindre/større solcelle anlæg:

http://www.solaropti.dk/okonomi-og-solceller/135-okonomi-for-private.html

Men solceller, finde rigtig kvalitet, producent osv er efterhånden en større jungle, men har set på disse:

http://www.dansepsolar.dk/solcelleanlaeg

Fra 85000,- komplet installeret for et 6 kwp anlæg inkl. standardmontage og inkl. moms.

(Har ikke lige fundet priser på fx 4 kwp anlæg, og måske bruge de sparet penge på ?)

Min tanke var noget i den stil, og bruge resten af pengene på at få efterisoleret loftet, fx 200mm eller lign. Dette søger jeg dog stadig på, men hvordan vil i mene pengene er brugt sådan ?

Har også set på fx, jordvarme eller facadeisolering men dette fandt jeg dog ret dyrt kontra hvilken gevinst det gav.

Sidder stadig og søger igennem alt det lækre info der ligger herinde, men håber stadig på lidt input, om det lyder helt tåbeligt.

På forhånd mange tak - Vil straks søge videre og blive lidt klogere

Mvh Henrik

 www.kameravalg.dk - Seneste nyheder og hjælp til næste køb

Hejsa Mig og fruen har fundet 2 huse som vi... Vis hele indlægget
31 svar
 Følg tråden
Der er 10 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
Mitsubishi FH35VEHZ
http://www.clevertec.dk/default.asp?Action=Details&Item=575
Pris: 17.000 kr med moms og montering
COP: 5 / 6,6 kW varme

Strøm koster vel ~1.75 kr/kwh og med en COP 5 kommer man vel ned og betale 1,75 / 5 = 0.35 øre pr kwh varme ? .... Roder hvis lidt rundt i de tal, det må lige regnes efter hvor meget der overhoved spares.

Kan ikke lige huske fjernvarme prisen, men mener det er ~710 kr/MWh, skal dog kigges efter.

 www.kameravalg.dk - Seneste nyheder og hjælp til næste køb

Du skriver selv at huset er originalt og fra midt 80'erne.
hus fra 80'erne er som regel fint isoleret, men desværre også tit med små vinduer og deraf lille lys indfald.
som jeg forstår muligvis med ældre køkken/bad.

Motivationen som jeg forstår der er at nedbringe de faste udgifter/energi renovering.

solstrøm kan i nogle tilfældde godt betale sig (før lov ændring var det nemt, da det altid kunne betale sig hvis man havde et egnet tag/grund) - priserne er trods alt stadig faldende og 85k monteret er vel en god pris som muligvis godt kan give økonomi - lidt afhængig af om du har et højt/lavt el forbrug og kan lægge forbruget i dagtimerne - jeg kan forstå det ikke er til opvarmning din el forventes at gå til - så lidt afhængig af hvad du bruger din strøm på kan det give mening med solceller (også tagets udformning/placering i forhold til skygge/syd/vest/øst m.m. kan afklare om det giver mening.

Brug evt. nogle penge på at shine huset lidt op - nyt køle/fryseskab (a+++), vaskemaskine a+++ m.m. 2 skyl WC'er og automatisk start/stop vandhaner m.m. - det vil ligeledes nedbringe dine drift udgifter og trænger sikkert til skifte alligevel.
evt. udskifte vinduer med større vindues partier med energi glas (så du kan få lidt lys ind i huset) og spare på energien (vinduer fra 80'erne var ikke med energi glas og varme tabet kan være stort hvis der trods moden den gang er brugt større ruder).

cikulations pumpe kan evt. også skiftes
generelt er der en del hjælp at hente i husenes energi rapporter - som netop peger på de steder som renttabelt kan svare sig at gøre noget.

men tænkt ikke kun i kr/øre men også i komfort og indeklima - f.eks. genveks som ikke nødvendigvis spare energi men giver bedre indeklima i form af bedre indeklima/mindre dug på indersiden af ruder (huse fra start 80'er kan være meget tætte/ "tunge" i luften)

Skrevet af Fonne på 01 apr 2013 18:15
Om det kan betale sig kontra olie eller gas er der hvis ingen tvivl omkring, folk er mere uenige når det kommer til at man allerede har en fornuftigt fjernvarme.
Ja, har man fjernvarme så er man jo for det meste bundet, og slipper ikke for at betale tilslutningsafgiften alligevel, også er der ingen besparelse længere jo.
Du skriver selv at huset er originalt og fra midt 80'erne.
hus fra 80'erne er som regel fint isoleret, men desværre også tit med små vinduer og deraf lille lys indfald.
som jeg forstår muligvis med ældre køkken/bad.


Situationen er ændret lidt, efter det hus vi først havde kigget på blev solgt meget hurtigt, de fik hvis et yderst godt bud på huset ... Nu har vi set på et nyt der endnu ikke er kommet til salg endnu, som kunne have interresse, dette er:

- 160 m2 parcel hus
- Står med originale vinduer og tag
- Bygget i 1972 ...

Motivationen som jeg forstår der er at nedbringe de faste udgifter/energi renovering.


Du rammer helt plet.

solstrøm kan i nogle tilfældde godt betale sig (før lov ændring var det nemt, da det altid kunne betale sig hvis man havde et egnet tag/grund) - priserne er trods alt stadig faldende og 85k monteret er vel en god pris som muligvis godt kan give økonomi - lidt afhængig af om du har et højt/lavt el forbrug og kan lægge forbruget i dagtimerne - jeg kan forstå det ikke er til opvarmning din el forventes at gå til - så lidt afhængig af hvad du bruger din strøm på kan det give mening med solceller (også tagets udformning/placering i forhold til skygge/syd/vest/øst m.m. kan afklare om det giver mening.


Den ene side af taget vender næsten direkte syd, stort set uden at noget skygger på det. De billige solceller fra Bilka har jeg efterhånden læst en del dårligt omkring, så tror man skal ofre lidt mere. Har lige modtaget et tilbud fra Viva Energi der hvis skulle vide hvad de har med at gøre. Det er ikke lige præcis eftersom jeg ikke har huset, men 4410 Wp Anlæg monteret til ~70.000 kr inkl. moms.

Brug evt. nogle penge på at shine huset lidt op - nyt køle/fryseskab (a+++), vaskemaskine a+++ m.m. 2 skyl WC'er og automatisk start/stop vandhaner m.m. - det vil ligeledes nedbringe dine drift udgifter og trænger sikkert til skifte alligevel.
evt. udskifte vinduer med større vindues partier med energi glas (så du kan få lidt lys ind i huset) og spare på energien (vinduer fra 80'erne var ikke med energi glas og varme tabet kan være stort hvis der trods moden den gang er brugt større ruder).


Prøvede at kigge på hvidevarer, og fx disse 4 hoved maskiner:

- Køleskab: Bosch KSV29NW30
- Opvaskemaskine: Bosch SMU50M62SK
- Vaskemaskine: Electrolux EWP1462TIW
- Fryseskab: Bosch GSN36VW30

Alle er A++ og koster knap 14.000 kr ved Elgiganten, og så noget nyt toilet, spare bruser osv, så kommer man faktisk ret langt for bare ~25.000 kr.

Ja, har man fjernvarme så er man jo for det meste bundet, og slipper ikke for at betale tilslutningsafgiften alligevel, også er der ingen besparelse længere jo.


Jeps, det er ikke helt så nemt hvis det skal gøres økonomisk fornuftigt at blive tæt på selv forsynende med varmepumpe, solceller osv hvis man har fjernvarme + de nye solcelle regler.

 www.kameravalg.dk - Seneste nyheder og hjælp til næste køb

Annonce
Hold dig fra varmepumpe medmindre du har et topisoleret hus samt kan "slippe" for fjernvarme. Undersøg nøje hvad fjernvarmen koster da der kan være spænd på adskillige tusinde kroner OM MÅNEDEN alt efter hvor du køber hus.

Varmepumper leverer forholdsvis lav fremløbstemperatur og skal bruge meget strøm på at holde en tilpas varme såfremt huset er isoleret efter 1972 standard.

Begynd med at isolere og få nye vinduer osv. inden du overhovedet tænker på opvarmningstype.
Prøv lige at lave en hurtig beregning på, om det ikke var mere økonomisk rentabelt at smide pengene efter banklånet istedet
Hej.
Er solvarmeanlæg ude af billedet. Der er da mig bekendt ikke noget på vej om beskatning af driften.
Eller en husstandsvindmølle. Den laver også strøm om natten. Men der er mange forvaltninger der er voldsomt berøringsangste på dette område

mvh

 varmetossen

Hold dig fra varmepumpe medmindre du har et topisoleret hus samt kan "slippe" for fjernvarme. Undersøg nøje hvad fjernvarmen koster da der kan være spænd på adskillige tusinde kroner OM MÅNEDEN alt efter hvor du køber hus.

Varmepumper leverer forholdsvis lav fremløbstemperatur og skal bruge meget strøm på at holde en tilpas varme såfremt huset er isoleret efter 1972 standard.

Begynd med at isolere og få nye vinduer osv. inden du overhovedet tænker på opvarmningstype.


Det er ikke muligt at slippe for at være koblet til fjernvarmen, så det er trods alt en dyr post hvis man ikke bruger det kan jeg godt se.

Prøv lige at lave en hurtig beregning på, om det ikke var mere økonomisk rentabelt at smide pengene efter banklånet istedet


Kan jeg da lige få banken til at regne ud, hvor stor forskel det vil gøre med fx 100k mindre på banklånet.

Hej.
Er solvarmeanlæg ude af billedet. Der er da mig bekendt ikke noget på vej om beskatning af driften.
Eller en husstandsvindmølle. Den laver også strøm om natten. Men der er mange forvaltninger der er voldsomt berøringsangste på dette område


Husstandsvindmølle syntes jeg virker som en dyr løsning, selvom jeg kan læse at nogle regler vil gøre det ganske spændende. Det største problem er nok at få lov til at opsætte en midt i et parcelshus område, tvivler jeg meget på vil blive set godt på.

 www.kameravalg.dk - Seneste nyheder og hjælp til næste køb

Hej.
Vedr. udtrædelse af fjernvarmen, så læs deres vedtægter grundigt. Et er at nogen siger det kan man ikke, men vedtægterne er trods alt skrevet af mennesker for måske længe siden, så en nøje gennemgang kan lønne sig. Gjorde det selv for mange år siden, og ved den lejlighed var der flere, der slap ud. Hvis I kan finde nogle ligestillede er det altid godt.

mvh

 varmetossen

Der er yderligere 11 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis