Slæbebremse til stabilisering i medløbende bølger.

Jeg vil undgå at miste kontrollen I medløbende bølger – Det har jeg prøvet flere gange. Det er skræmmende - specielt med gæster i båden.

Nu laver jeg en tilpasset udgave af ”Jordan series drogue” http://www.jordanseriesdrogue.com/

Min egen ”Slæbebremse mangedobbelt, til stabilisering” skal ikke være ret lang – vi sejler jo i små korte bølger på lavt vand.

PLAN: Slæbe-bremsen = Kædestump + 13 meter med ca. 25 ”poser” + 5-10 m reb.

Jeg har genbrugsmaterialer, så det bliver billigt.
Gammelt sejl ”skæres” med loddekolbe, og så skal det ”bare strikkes sammen” på et udtjent klatrereb.









Jeg har lige lavet en test i havnen af de første 6 ”poser” – de åbner og fylder fint.

Det virker også som om det giver passende modstand - men det kan jo kun prøves på vandet. Vi får se.

Alle kommentarer er velkomne – Tror du det vil virke?
Har du selv noget andet der virker godt ?

Mvh A.


To ulykker kommer sjældent alene.
Jeg vil undgå at miste kontrollen I medløbende... Vis hele indlægget
24 svar
 Følg tråden
Der er 20 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
Det har været interessant at læse om dine forsøg med "slæbebremsen". Hatten af for din vedholdenhed og entusiasme!!
Hej Stevns

Tak for din opmuntring - det glæder mig meget, når andre kan have lidt glæde af de fikse ideer, som vi prøver.

Jeg har faktisk sejlet med så meget fart på under et forsøg, at "keglerne" blev revet lidt i kanterne - dugen blev revet ca 1 cm - så det skulle sys lidt.
Men så sejlede jeg også så hurtigt, at den første af keglerne hopper op af vandet som en delfin. Men det er jo heller 16 knob "slæberen" er beregnet til - så hurtigt skal man netop ikke sejle i store bølger.

Det viser jo at materialerne er OMTRENT stærke nok til belastningen uanset hvor stærkt jeg sejler. Eller omvendt kunne jeg formindske keglerne lidt - så ville materialerne passe styrkemæssigt perfekt.

Det er meningen at man skal sejle 8-10 knob med det.

Senere på sommeren har jeg prøvet flere gange, og har nu lavet det til følgende som fast tilbehør i båden:

15 m reb (8mm dynamisk klatrereb) og kun 2 kegler sat på med 12 m indbyrdes afstand - og et ca 1 kg lod i enden.
(stor afstand mellem keglerne, så de ikke kører i den samme bølge/bølgedal)
Det skal så ud i et reb som er 30 m (8 mm flettet line).

Jeg synes at det virkede passende bremse-virkning - det er nemt at "søsætte" i fart, når det er klargjort - det er bare at smide loddet ud, så trækker den det hele ud - det er nemt at trække ind, når man sejler med 2-3 knobs fart.

Ja - det var så hvad jeg endte med. Det fylder ikke meget.

Jeg har dog et ekstra stykke reb med et par kegler, som jeg EVT kan hægte ind - så der kommer 4 kegler ialt i "slæberen".

Nu har jeg så en masse ekstra syede "kegler" som jeg aldrig får brug for - jeg lavede jo ALT for mange - så hvis der er nogen derude, som vil eksperimentere, så kan I få nogen stykker for en flaske vin eller 2 store poser krislakonfekt.
For eksempel.

mvh A.




To ulykker kommer sjældent alene.
Slæbebremse - hvor meget den faktisk bremser og hvordan den faktisk virker:

Jeg lavede fartmålinger med forskellige slæb ude - og har sammenlignet med normal fart.
Jeg har sat Omdrejningstallet til f. eks 2000 og så målt fart med GPS.

Grafen som kommer her, viser øverst den normale fart i forhold til omdrejninger.
Kurven nedenunder viser farten med slæbebremse med 2 kegler (poser) på.
Nederst til sammenligning ses, hvor vildt meget et lille drivanker / nylon Diameter 80 cm bremser.



Slæbebremsen virker godt i medløbende bølger:
Jeg sejler med en fart 6-8 knob
Slæbet ude agter på luv agterklampe
Rattet skal man ikke dreje på i hver eneste bølge - meget behageligt!
Når man sejler ned ad forsiden af en bølge, så tager båden IKKE ret meget ekstra fart, og den holder retningen.

Grafen viser også at bremsevirkningen er større og større, ved højere fart - og derfor så "skøjter men ikke ned ad bølgen blå" uden kontrol.

Fordel - Behagelig sejlads.
Ulempe - Brændstofforbruget bliver en del større. Men det er jo ikke urimeligt at betale lidt for ekstra sikkerhed.

mvh A.

To ulykker kommer sjældent alene.
Virker PERFEKT - kan anbefales.

Afprøvet 2 gange på sommerturen - Hård vind fra NØ
Båden godt lastet med ekstra mad, vand osv.

Der var jo frisk - Hård vind fra NØ i ret lang tid her for en uges tid siden.
--- og ellers sol-sol-sol - så fint som det kan blive. Bare man undgår at få FOR meget sol.

Slæbebremsen virkede perfekt - Vi skulle ned mellem Langeland og Fyn - mod Rudkøbing, og kunne ikke hele tiden holde os under land i fralands vinden (= uden bølger)

Satte slæbebremsen og fik rolig og kontrolleret sejlads - selv i så store bølger, at ikke alle ombord var glade for det.
Slæbebremsen tager lidt fart - men agterenden bliver IKKE skubbet med af bølgetoppene, og båden kan stort set styre sig selv.
Det er MEGET afslappende og beroligende, at man ikke hele tiden skal dreje på rattet. En mortobåd i bølger ligger jo ellers og svinger rigtig meget omkring ønskede kusr.

MEGET overbevisende - begge gange, hvor vi brugte den.

Den er nem at sætte ud / skal ligge klar i en dunk, og løber let ud.
Indhaling er også let, man skal bare sørge for langsom fart. Mede vinden ind fra siden/agterfra.
Det går ikke MOD vinden, da båden så driver af/taber stævnen og lægger sig måske oveni slæberen - det er ikke så smart.

Der er faktisk en artikel om slæbebremser (= Drogue) og drivanker (=Sea Anchor) som de kalder disse ting på engelsk i PBO - det er et engelsk sejlerblad Practical Boat Owner - sidste nummer. (PBO 576 Summer 2014)
De tester en "Ocean Series Drogue" - som består af en lang række "kegler" - det er dette design, jeg har levet min egne fra. Men altså kun med 2 lidt større "kegler" - det er nog til vores lille båd.

Interessant artikel.

Vil du selv lave een?
Jeg har en masse "kegler" i sejldug liggende - simpelthen fordi jeg syede alt for mange - de er klar til at montere på reb - så hvis nogen vil prøve systemet - så kan du komme forbi og få et par stykker + se min fremgangsmåde.

mvh A.

To ulykker kommer sjældent alene.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis