Slæbebremse til stabilisering i medløbende bølger.

Jeg vil undgå at miste kontrollen I medløbende bølger – Det har jeg prøvet flere gange. Det er skræmmende - specielt med gæster i båden.

Nu laver jeg en tilpasset udgave af ”Jordan series drogue” http://www.jordanseriesdrogue.com/

Min egen ”Slæbebremse mangedobbelt, til stabilisering” skal ikke være ret lang – vi sejler jo i små korte bølger på lavt vand.

PLAN: Slæbe-bremsen = Kædestump + 13 meter med ca. 25 ”poser” + 5-10 m reb.

Jeg har genbrugsmaterialer, så det bliver billigt.
Gammelt sejl ”skæres” med loddekolbe, og så skal det ”bare strikkes sammen” på et udtjent klatrereb.









Jeg har lige lavet en test i havnen af de første 6 ”poser” – de åbner og fylder fint.

Det virker også som om det giver passende modstand - men det kan jo kun prøves på vandet. Vi får se.

Alle kommentarer er velkomne – Tror du det vil virke?
Har du selv noget andet der virker godt ?

Mvh A.


To ulykker kommer sjældent alene.
Jeg vil undgå at miste kontrollen I medløbende... Vis hele indlægget
24 svar
 Følg tråden
Der er 10 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
Kan den bremse på meget at bølgen slår ind over hækken??

Gå efter bolden - ikke manden.

Den glade ejer af en "Maxi 77" byggeår 1980 nr. 3012
 Svendborg

Jeg vil jo mene at er vejret på en sådan måde at det vil være nødvendigt med den slags "pjat" burde man blive i havnen, og er det meget trængende at man fra en gæstehavn skal hjem, så tag færgen eller bussen og hent båden når vejret arter sig.
Det er trods alt fritids sejlads og ikke et spørgsmål om en fragt der skal være fremme på et bestemt tidspunkt og selv i de tilfælde kan skibe blive forsinkede.
Hej granoldman

Hvor meget sådan een bremser er jo det store spørgsmål.
Fra stor til lillebitte er det jo et gradsspørgssmål om hvordan det virker:
Hvis man bruger en megastor faldskærm fra et overskudslager eller et stort drivanker - Ja så vil båden jo kun bevæge sig langsomt - og bølgerne vil måske slå ind over.
Men så kommer man jo heller ikke nogen vegne - det er slet ikke det jeg er ude efter - det er jo ikke storm i atlanterhavet, jeg tænker på.
Hvis det er en passende lille "bremseting", ja så vil den jo bare nedsætte bådens fart en lille smule, og jeg formoder at man kan styre godt og sikkert.

Jeg kan jo regulere antallet af "poser" ved at snøre enkelte af dem sammen - eller eventuelt sy et par stykker mere på.

Jeg håber at finde den størrelse, den bremser lige så meget at bølgetoppen ikke kan accelerere båden og at hækken heller ikke bliver smidt sidelæns.
Det interessante er jo at bremsevirkningen er ret lille ved lav fart - og stiger meget  kraftigt ved forøgelse af farten. Så "slæbebremsen" skulle helst lige tage toppen af farten, og ikke andet.

For eksempel, så bliver vandmodstanden (Cirka) fordoblet fra 6 knob til 8 knob.

Ligesom luftmodstand på en bil stiger voldsomt - eksponentielt - meget når farten stiger.

Med hensyn til sikkerhed, så er det ikke fordi jeg vil sejle i ekstremt dårligt vejr og lege idiot, jeg vil bare have lidt ekstra sikker sejlads, når man en gang imellem har bølger og vejret ind fra den dårligste og mest anstrengende retning.

Nu ligger slæbe-bremsen i en lille stof-bærepose fra Troels Boghandel, og venter på at blive afprøvet.

Og som sagt - så er dettet bådprojekt mindst ligeså meget for at få hurtigt sommer - Projektet har dog fejlet lidt på det punkt, såvidt jeg kan se ud af vinduet.

mvh A.





To ulykker kommer sjældent alene.
Første forsøg med "slæbebremsen".

Jeg testede mit lille røde drivanker - diameter 80 cm til sammenligning
+  og den hjemmelavede slæbebremse.

De virker begge to GODT - men ALT FOR godt til bare at reducere farten - begge to halverede farten f. eks 8 knob til 4 knob (målt ved samme omdrejninger).
Begge to virkede også så godt at båden slet ikke kan styres - det føles som at slæbe en Fiat Uno med alle døre åbne gennem vandet.
Interessant at prøve: Med hanefod til begge agter klamper kan man SLET ikke dreje, da yderhjørnet ved drejning, får alt trækket og stopper svinget.
Med fastgørelse på kun en agterklampe, så kan båden KUN dreje.

Interessant at tænke på, den dag man skal slæbe en tung båd - det vil være nødvendigt, at have justerbar hanefod til slæbetovet, for at bevare styringen.
Har lært noget nyt!!

Nyt forsøg - frem med kniven:
Så halverede jeg min nye "slæbebremse" til 7 kegler, og det virkede straks meget bedre.
Den bremser farten med ca 25% - for eksempel fra 10 knob til 8 knob ved samme omdrejninger.
Desuden kan jeg nu godt styre båden, selvom "slæberen" kun sidder på den ene agterklampe.

Til brug i store medløbende bølger, så skal den bremse lidt mindre - den skal forkortes lidt mere - så slæbebremsen for eksempel sænker farten fra 10 knob til 9 knob (ved samme omdrejninger) - det vil være passende - regner jeg med.

Det bliver ret enkelt at bruge "slæberen" - den skal bare ud i et langt reb - sidde i luv agterklampe, og så "søsættes" mens man sejler. Det ser ikke ud som om det bliver for klumpet at bruge.
Men det du´r ikke at bruge hanefod - bare et ekstra reb, gør det alt for upraktisk at håndtere hvis det er lidt uroligt vejr.

Det svarer også til de eksempler, som jeg har set beskrevet på YouTube.

>>>

Ja det var så mit første forsøg - selve slæbe-bremsen var solid nok - ingen snore knækkede, det snurrede ikke rundt eller andet mærkeligt. Men hvis farten er høj, så kommer den lidt op i overfladen.

Og det vigtigste - jeg har hygget mig med projektet.

mvh A.

To ulykker kommer sjældent alene.
Motorbåds folket er en interessant raceJeg går ud fra vi snakker atlantkrydsning eller lignende? Hvis det er inden for grænsen Skagen/Kristiansand håber jeg ikke du smider den slags efter skuden, det kunne være interessant hvis der kommer en og krydser dit kølvand (altså stadig en motortramper altså eller du passerer et sømærke

Dyrman
Annonce
Jeg tror at den blev afprøvet i det Sydfynske farvand, og så ediotisk er motorbåds folket heller ikke at de sejler så tæt om hinanden i dårligt vejr. Selvfølgelig findes der tåber men hvor findes de ikke !
Hej Dyrman

Jeg synes at du kunne tænke på, at en sådan "slæbebremse" måske har generel interesse - også sejlbåde kan have brug for kontrol med farten for ikke at skære ud, og "broache" som de skriver på engelsk.
Vi kalder det vel at blive slået tværs i bølgerne og kuldsejle?

http://www.seriesdrogue.com/vs/
Nederst på linket er 4 gode billeder som viser at sejlbåde kan få problemer.

--- dette er fra USA, hvor alting som bekendt er større.
Men også herhjemme sker det jo at man får store bølger "i roeven" og skøjter afsted uden at have helt styr på tingene.

Har "lånt" et af billederne - det er lige før masten knækker:


mvh A

To ulykker kommer sjældent alene.
Når det en sjælden gang sker i en sejlbåd plejer vi at råbe ihaaaaa og så holde øje med hvor højt loggen når op, specielt med spileren oppe er det vildt sjovt. Igen i vores del af verden har jeg aldrig oplevet det som specielt farligt eller ubehageligt (40 års erfaring) I værste fald går en sejlbåd næsten i stå for enden af "bakken" og så kan det ske den smider sig på siden, men den rejser sig heldigvis igen

Dyrman
Meget frisk vind + store bølger = Det VIRKER

Kan sejle  ret afslappet i medløbende og store bølger.

Har afkortet "slæbebremsen" lidt mere til 4-6 "Kegler" dvs ialt ca 18 dm2 tværsnits-areal. Hængt agterud i 30 m line fra luv agterklampe.

I dag var der (som i har bemærket ) frisk vind - endda meget frisk lige over middag.
DMI sagde 15 m/s i vindstødene (eller mere såvidt jeg husker)
Jeg afprøvede Slæbebremsen ude i de store bølger - meget store bølger, som løber fra Faaborg forbi Svelmø i Vestenvinden.

Sejlede med bølgerne i forskellige retninger med slæbebremse ude - og det var en kæmpe lettelse at have slæberen ude.
Båden blev bremset cirka 1,2 knob ( målt ved samme omdrejningstal) - og jeg behøvede slet ikke styre eller gasse op og ned, som man ellers er nødt til.
Det var ikke noget problem at skifte kurs.

Slæberen holder så meget igen, at båden ikke tager fart ned af bølgerne, og den ligger heller ikke og skifter kurs som man plejer. Båden kan passe sig selv på 5 knobs fart - fantastisk.
Naturligvis ruller båden meget i sådanne store bølger, men slet ikke så uforudsigeligt som ellers.

Jeg er overbevist om, at det kan gøre en nødtvunget tur hjem i overraskende hårdt vejr til en sikker og nogenlunde behagelig tur - i stedet for et skræmmende mareridt.

Størrelsen af "slæbebremsen" er sikkert meget vigtig - det ideelle til vores båd, som vejer 800 kg + 60 HK motor, vil nok være 12-15 dm2 tværsnits areal; jeg tror at jeg skal have et slæb med 4 af de kegler, som jeg har sat på rebet.

Interessant oplevelse - og en ret våd tur :-)

Til gengæld kan jeg bekræfte, at med bare en lille smule mere vind og bare lidt værre bølger, så bliver det hurtigt til en grim overlevelses-øvelse for vores lille båd. En øvelse,  som man skal gøre alt fra at undgå.

mvh A

Lad mig høre om der er andre der får lyst til at prøve med et "slæb".

To ulykker kommer sjældent alene.
Nu skal det jo lige tages i betagtning at din bådtype, altid vil opfører sig som en korkprop i den mindste smule sø, du har ikke noget undervands skrog der rager godt ned i vandet. For mit vedkommende bliver det nok ikke aktuelt jeg har en dyb lang køl som er virkelig god til at holde en fast kurs, og jeg har ikke oplevet at den skære ud i de småsøer vi har her nede i de grøfter vi sejler i
Desuden har jeg jo sejl der støtter sejladsen, men jeg kunne forestille mig at en båd som den Lars og Elisabeth sejler i ville kunne bruge en slæbe bremse med et rimeligt resultat.
Der er yderligere 4 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis