El af amatører

Jeg er ny i det her forum og synes det er fantastisk at man kan hjælpe hinanden med projekterne.

Men er jeg den eneste der er en smule forarget over hvor mange der vil lave el i deres hjem selv? - uden at have den mindste smule viden omkring strøm og spænding.

Måske bliver jeg upopulær, men som elektriker og kommende installatør bliver jeg rystet over at se hvor mange tråde der er omkring emnet.

Fortæl mig endelig hvad i synes - og om jeg er snerpet

//Reinhold

Reinhold - Stud. El-installatør
Jeg er ny i det her forum og synes det er... Vis hele indlægget
26 svar
 Følg tråden
Der er 20 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
Naturligvis ville en lavere pris fjerne noget af LDS arbejdet, men håndværkerne skal jo også have noget at leve af.
Det er vel snarere autorisationsreglerne der er fra en svunden tid, som nævnt tidligere. Der er trods alt ikke ret meget el-arbejde i hjemmet der er kompliceret at lave. Der er nogle regler omkring afstande osv, men er jo ikke anderledens end andre fag.
Det er jo ikke anderledens at folk begynder at save spær over, fjerne bærende vægge osv. Det kan også gå grueligt galt og er fuldt lovligt (forsikringen dækker nok bare ikke). Og der har LDS el arbejde jo den fordel at der sidder beskyttelse i form af sikringer og fejlstrømsafbryder, der kan tage en del bommerter(Så længe tavlen er lavet rigtigt)
Det største problem er nok folks selverkendelse, at mange mener at man kan da bare lige...
Med de tendenser der er især i disse måneder til at ville regulere, forbyde, påbyde, kontrollere, ulovliggøre , overvåge, angive, straffe osv skal vi nok til at passe gevaldig meget på, at det hele kammer over. Og især skal vi som LDS-folk overhovedet ikke dunke hinanden i hovederne med lovregler, alene for lovreglernes egen skyld eller egne, misforståede, pekunære interesser.

Hvordan vanviddet kan udfolde sig, så vi for nylig med den gamle bondemand, som ville rense sine tagrender, sående sikkert og godt i skovlen på sin frontlæsser. Tænke sig i første omgang at idømme ham en bøde på 50.000 kr. Man må gerne dræbe en person i trafikken og få 12 dagbøder á 200 kr. Hvor er fornuften i det????

Med venlig hilsen
ktm

 


Det var mange spørgsmål om el og vand m.m. som kræver en autorisation  !!

Tænk lige over hvor mange der mon selv reperarer bremser på sin egen bil  !!!

Er det mindre farligt og for hvem ????

Er det mon klogt at hjælpe dem med råd og vejledning  ???

Er det mindre farligt når nogen selv udfører el arbejde på en bil   ???

Airbag - ABS osv.  virker det korrekt efter det udførte arbejde   ???

Tankevækkende  ikke ?  eller  ??

Hilsen Polobjørn

PS  ser meget "farligt" arbejde på i sær unge mænd og deres "damers" biler  på mit arbejde !!!

"AUTOELEKTRIKEREN"
polobjørn: Den primære forskel går jo på at selvom du udfører en korrekt vand- eller elinstallation, er der formentlig stadig tale om et brud på autorisationslovgivningen hvorimod du ikke bryder nogen love ved selv at reparere din bil - under forudsætning af at du udfører reparationen korrekt.
Har du kendskab til sikkerhedsstyrelsen holdning til at privatpersoner selv trækker kabler i deres bolig, og efterfølgende ringer til en installatør og får ham til at montere kablerne i tavlen - er det lovligt???

Kan installatøren med loven i hånden nægte at færdiggøre det ovenfor nævnte arbejde, med henvisning til at private iflg. loven ikke må trækker kabler og for den sags skyld fræse kabler ind i væggen??

bifliv: Hvis spørgsmålet er møntet på mig, så må Sikkerhedsstyrelsens holdning være at gældende lovgivning naturligvis skal overholdes og i så fald må privatpersoner IKKE selv fremføre installationerne - uanset hvem der tilslutter dem. Og ligeledes kan/skal installatøren nægte at tilslutte installationer han ikke selv har udført.

... vælger han at tilslutte installationen forbryder han sig selv imod "Bekendtgørelse om autorisation og drift af en elinstallatørvirksomhed".
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.
Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også