Byde på hus - Hvad er "fair" idag ?

Hejsa

Håber det er i orden at spørge omkring dette, selvom det ikke direkte har noget med byggeri at gøre.

Skal ud og se på et hus på lørdag, som både mig og fruen er faldet for, både indretning samt beliggende hed.

Er ikke den største kræmmer i verden, men hvad vil i mene er fair at byde under udbudsprisen idag, hvor man ikke "skræmmer" sælger helt ?

 - Hvis vi tager udgangspunkt i de mindre pendler byer til Ålborg, fx Vadum, Vestbjerg, Vodskov o lign.
 - Huset er fra 86`er og på 117 kvm samt 900 kvm grund
 - Generelt i pæn stand, og taget er fra 2002 (Ejet af ældre dame)

Udbudsprisen er 1.250.000 kr samt det "kun" har været på marked i 50 dage .... 

Viser det sig at være drømmehuset, vil i så ikke mene at man fint kan byde 1.150.00 kr uden at være alt for fræk idag ? - Tænker som udgangspunkt at 10% ikke er direkte unormalt at et hus sælges under pris ofte, hvilke svarer til 1.125.000 kr.

Man kan selvfølgelig sige at man kan være så "fræk" som overhoved mulig, men vil i mene at det vil være helt siden af ? 

Mvh Henrik (Første gangs køber) 

 www.kameravalg.dk - Seneste nyheder og hjælp til næste køb

Hejsa Håber det er i orden at spørge omkring... Vis hele indlægget
26 svar
 Følg tråden
Der er 10 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
Har smidt alle huse der er til salg ind i Excel for at kunne sammenligne lidt - Har kun taget dem med som ligger inden for by grænsen, for ikke at få nogle med på landet til fx 500.000 kr der til hoppe helt siden af hvad jeg prøver sammenligne.

Der er 30+ huse til salg pt, og ser sådan her ud:

- Gennemsnitlige liggetid: ~320 dage
- Gennemsnitlige kvm pris: ~ 9800 kr (Det vi ser ligger på 10.700)

Har også prøvet at sige de 117 kvm +/- 15 kvm for bedre at kunne sammenligne samme størrelse:

- Gennemsnitlige kvm pris +/- 15 kvm = ~ 10.050 kr

Så det ligger over gennemsnittet, hvor "kun" det nye tag trækker op, bad og køkken er originalt - Dog er beliggenheden god syntes vi selv.

Umildbart virker det måske ikke til at de ~10% er helt siden af - Fx byde 1.100.000 kr, og håbe at ende op på max 1.150.000 kr (~100.000 under udbudsprisen)

Skal ud og se det imorgen samt 2 andre i byen, så håber at blive klogere - Fx på om hun er flyttet på plejehjem, og lign ting.

 www.kameravalg.dk - Seneste nyheder og hjælp til næste køb

prøv da med 950.000.- 975.00.- Så er der da budt op til dans. Og det vil være nemmere at mødes hvis sælger kommer med et modbud. Siger de bare nej kan man jo vente noget tid og prøve med et nyt bud. Ofte kan man jo spørge ind til hvorfor de siger nej. Da jeg købte hus i april var sælgeren fra home meget åben omkring det, og hjalp os rigtig meget på trods af hun repræsenterede ham der solgte huset. Det er jo nemt og anonymt at byde, da det er sælgers repræsentant du snakker med, og ikke sælger selv. (med mindre det jo er robin hus eller lign, hvor ejendomsmægler kun er med til skøde ect.
Ellers så giv et bud lige over millionen, som jo er en magisk grænse for mange, der skal sælge.
Så smid et bud  på 1025000, det er mit forslag.
Men du skal have is i maven, og ikke virke utålmodig, det kan dog have den ulempe, at huset sælges til anden side.


Men hvis det er lige dét hus, det skal være - og I regner med at skulle bo der de næste 30 år, så er en forskel i prisen på 100k ligegyldig. Selvfølgelig er der ingen grund til at betale for meget, men der er andet i livet en penge - og hvis i bliver lykkelige for at bo lige dér, så er det nok mindre vigtigt, hvor god handlen har været.
Byd hvad I selv synes er rimeligt, og lad være med at bekymre Jer alt for meget om gensalgspris osv. Måske mister i lidt, når det skal sælges - men hvis I har været glade for at bo der, så går det nok endda.
Det vigtige er selvfølgelig, at i ikke sætter jer for mere, end I har råd til.
Annonce
Illisher:
Du byder ikke anonymt i den situation du omtaler.
Ejendomsmægleren er helt på sælgers side.
Og hvis den samme mulige køber kommer med f.eks. 2 bud hurtigt efter hverandre, ved mægleren naturligvis at der findes en meeeeget interesseret køber.
Og vil reagere i overensstemmelse dermed! .o)
Har lige været ude og se boligen, samt en anden i ca samme prisklasse og størrelse i byen.

Tidligere da jeg var alene har jeg set på et par lejligheder og huse, og denne mægler var godt nok den mest stille jeg har oplevet, der blev ikke fortalt ret meget hverken på godt eller dårligt omkring noget som helst - Dørene blev åbnet og så var det næsten det der blev "fortalt" omkring huset. Fik dog spurgt en smule ind, men glemte en del ting.

- Damen der boede i huset skulle til at flytte i en leje lejlighed der lå tættere på indkøb pga alderen - Fik dog ikke at vide om hun havde lejet en bolig endnu.
- Han sagde taget var skiftet pga det var et "smuldre" tag som han kaldte det, og undertaget skulle være skiftet efter alle regler.

Generelt må jeg sige at det virkede rigtig velholdt hele vejen igennem, så på det punkt var der ikke meget at komme efter - Køkkenet og badet var selvfølgelig originale og ældre, hvor vi da nok vil skifte køkkenet rimeligt hurtigt, men det kunne bruges uden problemer.

Værelserne virkede lidt mindre end forventet, men med vores budget ved vi også godt at der ikke kan forventes kæmpe størrelse, super beliggenhed og lækker stand på samme tid - Og så vejer det nok mere at vide der ikke kommer en regning inden for X antal år på fx 100.000 kr til nyt tag.

Igen tak for input, får lige læst de nye ordenligt igennem.

 www.kameravalg.dk - Seneste nyheder og hjælp til næste køb

""Fik dog spurgt en smule ind, men glemte en del ting.""

Næste gang har du naturligvis en laaaaang liste med spørgsmål med til mægleren.

(Osse et par stykker som mægler ikke lige kan svare på!)
Kærestens bror er murer så kunne nok godt overveje at tage ham med for at kigge på huset, evt også min far der har renoveret en del af deres hus.

Er ikke selv den største "gør-det-selv" mand endnu, så deres øjne falder nok også nogle ting som jeg ikke selv vil ligge mærke til.

Spurgte ind til om en væg mellem køkken og stue var bærende, men det var ikke noget han vidste eller lige kunne svare på.

 www.kameravalg.dk - Seneste nyheder og hjælp til næste køb

Ville lige kommet med en lille opdatering ....

Huset skulle vi ud og se på igen kort tid efter hvor vi dagen inden blev ringet op at det desværre var blevet solgt - Super ærgeligt, men ikke noget at gøre ved. Vi blev skrevet op ved nogle mæglere og kort tid efter kom der et nyt hus.

Lå på den rigtige side (Skov siden) i et af de 3 villa kvarterer som vi søger i, hvilket er helt perfekt. Et ældre ægtepar der skal flytte i lejebolig, og har boet der de sidste 30 år. Huset står helt originalt fra start 70`erne og er på 160 m2 - Et billed her:

http://i49.tinypic.com/hv6l3t.jpg

Vi har nu været ude og se det 2 gange idag, og skal lige have en tømre ud og se på en stor limtræsbjælke først i ugen, men vi har ret stor interresse.

Tilstandsrapporten blev først færdig i denne uge, så det kommer først på deres side i næste uge. Udbudsprisen bliver 1.200.000 kr, hvor jeg dog syntes tilstandsrapporten har et par ting at forhandle om.

Selvom det først lige er kommet på marked forventer jeg vi smider et bud på 1.050.000 kr, og ser hvordan de reagere på det ..... Vi vil få et hus helt i original stand hvor der skal laves en del, men det er rimelig mange kvm i et godt kvarter som vi nok priotere.

(Der blev solgt 2 huse på vejen sidste år, og 2 huse forrig år - Ingen af dem på "skovsiden".)

 www.kameravalg.dk - Seneste nyheder og hjælp til næste køb

Der er yderligere 6 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis