Forskel på kvalitet af PVIKJ kabel?

Hej alle sammen

Hvis man kigger på priserne på 100 m 3*1,5 PVKIJ kabel så svinger de imellem 900 og 500 kr.
Selvfølgelig følger pris og kvalitet ad, men hvilke oplevelser har I andre med de gode og de dyre?
Er de dyre det bedre eller hvordan?
Her tænker jeg på hvor nemme de er og af-isolere og trække / bøje. Ja i det hele taget at arbejde med

Havde nemlig for et par år siden 50 m. af det billigere og syntes det var meget stift i det men det kunne jo være det havde ændret sig..

Med venlig GDS hilsen Mads

P.S. Har ingen håndværksmæssig uddannelse

17 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Jeg har monteret flere hundrede meter af det billige fra HN uden problemer.
Jeg ved godt at elektrikerne skaber sig helt vildt, når de skal forbinde ledningerne i f.eks. tavlen. Da jeg så tilbød dem at forestå afisoleringen, hvis de ikke magtede opgaven, faldt de dog til ro!!
Det er vist nok fordi de blot hader HN, og formentlig selv bruger det, når de er på sort, hvis de da ikke stjæler det dyre kabel fra mester.
Det er det samme som når man sætter en ung svend på et autoværksted til at arbejde på en morsomt tudsegammel bil, måske helt op mod 2 år gammel. Det er så forfærdeligt, at han er lige ved at brække sig over at skulle rode med sådan noget gammelt lort. At han selv kører i en 20 år gammel skodskramler, glemmer han lige i skyndingen.

Med venlig hilsen
ktm

 

Jeg har også brugt en del kabel fra HN, det er ganske udmærket.
Jeg synes bedst om de nye typer, der er betydelig tyndere, end de traditionelle  , de er lidt stive i det, men nemme at arbejde med, den har HN også, de er lidt dyre, men jeg synes de pengene være.
(jeg har også brugt den nye type fra installatøren, jeg synes ikke der er forskel)

Jeg brugte noget 5 x 2.5 mm2, det kunne uden besvær trække i et alm, flexrør.
 
Jeg har også brugt en del kabel fra HN - ganske udmærket kabel - lidt stift men meget billigere end mærkevarer.

Hjemmebrygger af specialøl og vin " Bjergbryg

Jeg har også flere gange købt hos Onkel Harald, den ene gang var jeg desværre uheldig og fik en rulle 3x1,5 der var næsten umulig at få kappen af, men da jeg ringede til dem, sagde de at jeg bare skulle komme forbi, så ville de bytte det.

Når det så er sagt, så er der selvfølgelig den side af sagen der hedder miljø... mange af de billige kabler bliver produceret under elendige forhold som vi aldrig ville acceptere i danmark, både for miljø og medarbejdere...

Jo ældre man bliver, jo hurtigere har man løbet som ung...
lige pt har jeg gang i en rulle 5x1,5mm2 som er helt umulig at afisolere. Kan knap nok hive 10cm kappe af af gangen. Det er enormt stift og ikke særlig samarbejdsvilligt. Dog har jeg tidligere arbejdet med HN kabler og nogle andre billige kabler som var udemærket. Men generelt er NKT nemmere at arbejde med. Det er blødere, og nemmere at afisolere, end de billige mærker jeg har arbejdet med. Men skulle jeg selv betale ville jeg klart vælge det billige, selvom de er noget tykkere. Var der frist valg blev det noiklx der blev brugt.  der fylder en 7x2,5mm2 kun 12,4mm  og en 3x1,5mm2 kun 9,5mm   Se det er dejligt 
Annonce
Skrevet af PinkHenrik på 26 feb 2013 09:23

Når det så er sagt, så er der selvfølgelig den side af sagen der hedder miljø... mange af de billige kabler bliver produceret under elendige forhold som vi aldrig ville acceptere i danmark, både for miljø og medarbejdere...
Den var faktisk god. Havde jeg slet ikke med i mine overvejelser..

Men tusind tak for svarerne alle sammen. Jeg snakkede i dag med min "hus" elektrikker og jeg fik en god pris på NKT light kabel PVIKXJ (6,16 kr. pr. meter plus moms) så det er selvfølgelig dyre end HN men jeg tror jeg har fået et bedre produkt

Derved ikke sagt at jeg ikke næste gang køber i HN... Men nu var det bare en god pris syntes jeg...


Med venlig GDS hilsen Mads

P.S. Har ingen håndværksmæssig uddannelse

Ved HN koster 50 m kr. 268,-, du kommer til at give kr. 385,- for 50 m eller ca. 40 % dyrere

Hjemmebrygger af specialøl og vin " Bjergbryg

Skrevet af je__ns på 26 feb 2013 19:54
Er NKT light kabel PVIKXJ ikke den moderne tynde type kabel?
Den koster 318 kr. hos HN for 50 meter
http://www.harald-nyborg.dk/p8122/i...50m-m-j-ha

Den til 318,- er halogenfri - tror det er den eneste forskel.

Hjemmebrygger af specialøl og vin " Bjergbryg

Skrevet af EISOE på 26 feb 2013 20:05

Den til 318,- er halogenfri - tror det er den eneste forskel.

Nej de er betydelig tyndere, der måler kun ø6,8 mm udvendigt.

Det tilsvarende i 5 x 2,5 mm2, kunne jeg uden problemer trække i en flexrør
Det måler kun ø 9 mm udvendigt.

Der er yderligere 7 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis