Isolering af udestue

Hej herinde.

Vi har en udestue fra 70'erne som vi vil isolere til foråret med termotag og isoleret gulv.
Nuværende gulv er betonfliser der er lagt ovenpå afrettet sand. Hvordan får isoleret gulvet 
nemmest? Kan vi lægge flamingoplader eller andet ovenpå fliserne og derefter dampspærre og klikgulv?
Flamingo er jo et plastmateriale, og måske ikke det bedste valg ved gløder / brand. Er der et brandhæmmende materiale vi kan benytte?

Vi vil helst undgå at fjerne fliserne, og støbe nyt betondæk eller punktfundament.

Hilsen Lars.
14 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
hvis du vil have en ordentlig gulvisolering, skal du ned i min 200 mm - det er der vel ikke plads til under døren? Desuden nytter det ikke emd isolering i gulv og termotag, hvis vinduer og døre ikke er tidssvarende

 

Vi har plads til ca 120 mm da huset ligger højt i forhold til udestuen. Vinduerne er desværre enkeltlagsglas men vi vil enten få sat termo/energiglas i eller lave forsatsruder i plexiglas med magnetlås. nye ruder bliver desværre bare dyrt. Dørerne er begge skydedøre som jeg vil tage lidt af i bunden på.

Men hvilket materiale er bedst til at isolere gulvet med? Kan vi lægge flamingo dampspærre og trægulv er er det noget klamp?

Andre gode idéer?
Det kan godt være lidt bøvlet med de udestuer!
Især dem fra 70-erne!

Hvorfor vil du egentlig varmeisolere?

For hvis din udestue er opvarmet og indgår i boligarealet og dermed osse i bebyggelsesprocenten.
Så er der formelt krav i bygningsreglementet om at du efterisolerer dine gulve op til dagens krav. Når du vælger at ændre dem.

Men mht. varmeisolering så er der ikke meget sparet ved at efterisolere gulvene. Derimod er der måske visse komfortfordele!

Men bortset fra det så tror jeg da nok at 100/(120)mm gulvflamingo på fliserne er OK. Hvis fliserne altså er jævne nok!

Men det var vel ikke nogen stor sag at fjerne fliserne, rette sandet af og udlægge flamingoen der ovenpå?
Hej.

Tak for svar!

Lidt bøvlet er det bestemt. ;-)

Vi har en større pejs i udestuen. Den kan hurtigt varme hele arealet op. Men lige nu forsvinder varmen hurtigt. Med bedre isolering håber jeg på vi kan bruge udestuen mere eller mindre året rundt. Fliserne er f.eks. alt for kolde selvom vi varmer op med pejsen.
Men er det lovligt at have flamingo under trægulv uden et betondæk ovenpå?

Problemet bliver så enkeltlagsvinduerne. Men dem ser vi på til efteråret.


Det er ikke ulovligt at have flamingo under trægulvet! :o)
En del terrændæk laves nu om dage på den måde!

Som disse:
http://www.sundolitt.dk/sundolitt/teknik/udforelsesteknik/gulv-uden-beton/konstruktionseksempler

Der er muligvis en større brandrisiko ved flamingoisolering UDEN betonlag. End med!
Men ved f.eks. pejse og brændeovne skal der jo være ubrændbare gulvplader og afstande osv. foran disse. Dels tager det osse lang til for en glød at brænde sig igennem bræddegulv.



Annonce
Jeg tror vi tager fliserne op. Retter sandet, ligger 150mm flamingo, dampspærre og så trægulv. Det burde gøre gulvet behageligt og muligt af varme op med pejsen.

Tak for input!
Jeg tror vi tager fliserne op. Retter sandet, ligger 150mm flamingo, dampspærre og så trægulv. Det burde gøre gulvet behageligt og muligt af varme op med pejsen.

Tak for input!
HOW & OBS. :o(

Jeg sidder og sover!
Glemte det kapillarbrydende lag!

I et terrændæk skal der være et kapillarbrydende lag, oftest Leca eller stenmateriale, normalt 15 cm tykt.
Det kapillarbrydende lags funktion er at hindre fugtoptrængen fra undergrunden.
Når der anvendes flamingo skal dette værre minimum 150 mm tykt, fordi det derved kan regnes som kapillarbrydende!

(Derfor var det noget sludder at jeg sagde OK til 120 mm flamingo oven på fliserne. Det var forkert)

Derfor hedder din konstruktion:
Flydende trægulv.
FUGTSPÆRRE, (fordi spærren er en slags dobbeltsikkerhed for at der ikke trænger fugt op fra undergrunden)
150 mm gulvflamingo.
Afrettet - og komprimeret - sand

Fugtspærren vil i dette tilfælde osse fungere som dampspærre. Altså hindre at der trænger damp fra rummet ned i isoleringen!

Ja, sådan var det! :o)
En anden mulighed er, at udgrave sandet, montere spær til trægulvet, sømme lister langs underside spær og lægge eternitplader imellem spæren - på listekanterne. Heri lægges sundolit. Montering af dampspærre og gulvbrædder. Nu har du ingen risiko .... Og den er stor - for besøg af rotter og mus i vinteren

 

Jeg ville bruge pengene og energien i første omgang til at isolere vægge og loftet og nye termoruder i vinduerne , gulvet bliver aldrig så koldt , der kommer varme op fra jorden , modsat  ydervægge eller loft/tag  som bliver udsat for en kulde påvirkning som svare til minus 20-30 gr. C når det er værst.............
Et filtunderlag og et tykt gulvtæppe væg til væg kan måske være en løsning , det gør at gulvet virker "lunt" .....................

   elektriker fra jævnstrømmens tid
Der er yderligere 4 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis