Hvilke Cafelatte eller andet med pads og kapsler

Jeg sidder tit og kigger på alle de "nye" vidundermaskiner der er til kaffebrygning.

Lige fra pro maskiner til mange tusinde kr. til de "billige" med kapsler og pads.

Hvis man skal finde en billig, men god maskine der bruger kapsler eller puder...

Og som ikke mindst smager godt og er til at betale, har du så nogle erfaringer jeg kan dragenytte af.??


Gå efter bolden - ikke manden.

Den glade ejer af en "Maxi 77" byggeår 1980 nr. 3012
 Svendborg

15 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Oftere og oftere bliver jeg budt på den slags kaffe rundt omkring.
Jeg har endnu til gode at få en god kop kaffe fra en sådan indretning! 

Først og fremmest er "kaffen" nærmest at sammenligne med pulverkaffe
af diverse sørgelige tilvirkninger.
Endvidere er "kaffen" altid halvkold og kan ikke serveres til flere nogenlunde samtidig.
Dvs. man sidder og drikker "kaffe" enkeltvist, og der er ikke noget, der hedder en
hurtig kop kaffe, hvis man er flere.

En god kop kaffe skal laves af GODE kaffebønner, og helst laves i en isoleret
stempelkande, så den ikke bliver kold, medens den trækker.
Mælk skal have 36 sekunder i microovnen, hvis man da ønsker dette, således at
kaffen ikke bliver sjaskkold af mælk/fløde.

Mit råd er at glemme disse gennemført tåbelige indretninger, hvis du holder af
god, varm kaffe.

Med venlig hilsen
ktm

 

Kold kaffe er også en sidegevinst af store tunge kopper, der skal varmes op.

Jeg har jo prøvet at købe de der små breve med caffelattte og alm kaffe i..
Det smager vel godt nok en kold novemberdag på havet.

Gå efter bolden - ikke manden.

Den glade ejer af en "Maxi 77" byggeår 1980 nr. 3012
 Svendborg

Skrevet af ktm på 17 feb 2013 10:39
 
Mit råd er at glemme disse gennemført tåbelige indretninger, hvis du holder af
god, varm kaffe.


Sluder og vrøvl .

Enig i din betragtning hvis den gælder de små billige maskiner til kapsler - for dyrt ( kapsler ) og for ringe til prisen.Til gengæld er udvalget enormt.

Men taler vi om de dyrere maskiner, der maler kaffen selv inden brygning er det en anden sag - nymalet friskbrygget kaffe ( har selv en )

Der er dog den ulempe at der kun kan laves 2 kopper ad gangen - det er korrekt - og så larmer den

Til Cafelatte skal der lige dampes en sjat mælk i bunden af koppen inden brygning - det er på maskinen - nogle fås med integreret mælkebeholder.

Hjemmebrygger af specialøl og vin " Bjergbryg

Den med de store kolde krus/kopper, der skal varmes op, tog jeg netop højde for ved at varme mælken i microovnen i koppen.

Men er der i øvrigt ikke noget med, at man bliver køn af dampene fra kold kaffe?


Med venlig hilsen
ktm

 

Skrevet af EISOE på 18 feb 2013 11:16


Sluder og vrøvl .

Enig i din betragtning hvis den gælder de små billige maskiner til kapsler - for dyrt ( kapsler ) og for ringe til prisen.Til gengæld er udvalget enormt.

Men taler vi om de dyrere maskiner, der maler kaffen selv inden brygning er det en anden sag - nymalet friskbrygget kaffe ( har selv en )

Der er dog den ulempe at der kun kan laves 2 kopper ad gangen - det er korrekt - og så larmer den

Til Cafelatte skal der lige dampes en sjat mælk i bunden af koppen inden brygning - det er på maskinen - nogle fås med integreret mælkebeholder.
Da jeg skrev mit indlæg, var det lige netop under indtryk af en fæl hændelse aftenen
forinden.
Jeg havde haft en rigtig hård og strabadserende dag med ca 1000 km kørsel og
 var havnet ca 100 km hjemmefra. 
Til at holde mig vågen på hjemturen, blev jeg tilbudt en kop opkvikkende kaffe fra
lige netop
en virkelig dyr og støjende maskine. Men ak, igen blev det en tynd og kold gang
sjask!
Det der undrer mig en kende er, at sydpå, f.eks. i Spanien ,kan man da godt få en
kop expresso, som er varm. Det er så aldrig lykkedes mig her til lands.

Men vi mennesker har åbenbart stærkt forskellige krav til en god kop kaffe. Jeg 
sætter f.eks. ikke stor pris på pulverkaffer, kold kaffe eller tynd kaffe og jeg varmer
altid kop og mælk!


Med venlig hilsen
ktm

 



 Men ak, igen blev det en tynd og kold gang
sjask!
Det der undrer mig en kende er, at sydpå, f.eks. i Spanien ,kan man da godt få en
kop expresso, som er varm. Det er så aldrig lykkedes mig her til lands.


tja...... På min kan man indstille kaffemængde, væskemængde og malingsgrad - espresso laver den fint Det er altså også varmt - men ikke kogende


Hjemmebrygger af specialøl og vin " Bjergbryg

Kaffe laves bedst af hele bønner der males når de skal bruges og så skal der bruges varmt vand mellem 92-96 grader. Ikke det der lunkne maskinvand på 65-75 grader, men heller ikke spilkogende.

Om du så er til forkromet automatik eller simpel stempelkaffe er mere et spørgsmål om vaner end om smag.
Det har også hele tiden været min forståelse, at man ikke kan få en alm. velsmagende kop kaffe ud af de maskiner og især ikke de billige til kapsler og puder.

Men håbede at der var en løsning til de der øje blikke hvor man bare lige skal have en enkelt kop..

Gå efter bolden - ikke manden.

Den glade ejer af en "Maxi 77" byggeår 1980 nr. 3012
 Svendborg

Tja, nu er jeg ikke en barista, og har kun mine egne erfaringer at dele med.
Jeg har tidligere lavet på maskine og stempel, og har nu købt en nespresso maskine. Jeg synes ærligt det smager fantastisk til en hurtig kom kaffe. Jeg kan stå op, og 30sek efter har jeg en kop kaffe som er cremet med god smag.
Bevares, har da også fået god kaffe hos min kammerat som har en af de helt store maskiner til 10kilo, men selv han overvejer det til den hurtige kop, da han jo har en krig med rengøring bagefter.
Så er vel hvad ens behov er. Dog er kapslerne selvfølgelig lidt dyre, det bør man måske have i tankerne. :-)
Nespresso, laver ofte smagsprøver rundt omkring, senest så jeg det i elgiganten, så der kan du jo lave en vurdering selv, da det vel er den som skal tælle. ;-)
Der er yderligere 5 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også