træpiller i brændeovn

Hejsa LDSer

muligvis et totalt dumt spørgsmål, men jeg forsøger alligevel

Jeg har en Morsø brændeovn, det er en af de typer som man også kan fyre med koks i (følger 2 special slisker med)
Så kom jeg på den tanke om man kunne fyre med træpiller i sådan en brændeovn i stedet for brænde eller koks ??

nogen som har erfaring med dette, eller er tanken helt i skoven
/poul

Seti


**al hvad jeg skriver er egen erfaring eller hørt... der udstedes ingen garantier, men skrevet i bedste mening**

Hejsa LDSer muligvis et totalt dumt spørgsmål... Vis hele indlægget
36 svar
 Følg tråden
Der er 20 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce

Gammel tråd, men måske alligevel nyttig for nogen. Selvfølgelig kan man fyre med træpiller i sin brændeovn, endda med fin resultat. Ikea og Biltema har indsatse i flere størrelser kaldet Pillepotte (på svensk Pelletskorg) til små penge.   

Er det ikke bare at finde en cylinder og bore nogle huller ? (evt. i rustfri stål så den holder længere)

tak for svar men søger nu ikke en ny ovn men har fundet den der bruges, ikea sælger dem som bestik opbevaring og så er det bare at sætte et håndtag på og vubti

Annonce

nu har jeg fundet løsningen med at fyre træpiller i min brænde ovn, fandt en billig pastaindsats på nettet der er 16 cm høj og med en bredde på 27 cm, ikke høj nok så har sat en extra del på i bunden hvor jeg har boret huller til luft så den nu er 30 høj, og der skal ikke fyldes på hver 15 min som i en bestik holder i rustfri stål, virker perfekt

Biltema, men det er noget skrammel har jeg efterfølgende fundet ud af 

@bikeren1:

hvor længe kan du have gang i pillerne før du skal genfylde? Kan du bare hælde nye på uden at skulle have indsatsen ud?


Allan

de brænder cirka i 4 timer men vigtigt at den pasta indsats kommer lidt op på ben og bore  større huller i bunden, men igen jeg har lavet det højere som skrevet. jeg fylder bare på og smider nogle optændnings blokke ovenpå

Min erfaring er at pillerne skal brænde fuldstændig ud inden der fyldes op igen, ellers giver det voldsom røgudvikling. Piller skal antændes på ny fra oven af. 


  

Der er yderligere 6 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis