Gulvvarme døjer med at holde huset varmt

Har renoveret 3 rum i mit hus og lavet gulvvarme i dem.
Men jeg kan ikke rigtig få rumtemperaturen over de 20 grader?
Fremløbs ventilen står på 4 har prøvet at sætte den højere men dette virker ikke.
Pumpen står og svinger fra 10-16w når jeg har kigget til den

Jeg har en Danfoss Shunt og trådløse rumfølere og de står på 20 grader nu. Hvis jeg skruer op for dem til evt 22-23 grader bevirker det bare at pumpen bruger flere w men får ikke mere varme ud af det?

2 af rummene er der trægulv og det sidste er med klinker.


Nogen der har nogle forslag til hvad jeg kan høre for at få noget mere varme på?
Har renoveret 3 rum i mit hus og lavet gulvvarme i... Vis hele indlægget
25 svar
 Følg tråden
Der er 10 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
Ja, jeg undre mig også lidt hvorfor der ikke er varme nok... (også derfor jeg spørger herinde)

Nej, det har jeg ikke undersøgt hvad mit gulv er godkendt til, men syntes bare jeg har læst på nettet et sted at trægulv ikke skal være for højt i temperatur.

Okay, og hvad siger du så hvad jeg skal gøre når jeg har lukket kredsen, er ikke lige helt med ?
Og der er ikke nogen krans på de telestater jeg har, da det er danfoss og de er med unbrako.
Hvis du lukker fx 2 af kredsene ned og skruer pumpen helt op, maser du jo varmen igennem den eneste åbne kreds, derved kan du skubbe luften ud, hvis der da er noget.. Men kræver at du kan skrue helt ned for telestaten manuelt, eller afmontere den, og holde stiften nede så der er helt lukket for kredsen.

Hvor meget tryk har du på systemet? Og er det 15mm eller 20mm gulvvarme slanger du har lagt?

Nej det lyder mærkeligt at du mangler varme.
Mener at mange trægulvte faktisk ikke tillader en fremløbs temperatur på meget over 35 grader, da de derved ikke længere kan garantere for udtørring osv. ville være noget ærgeligt hvis det hele gik i samlingerne, eller sprækkede
Okay, det lyder ikke til at det er noget jeg skal igang med lige nu.

Jeg ved ikke hvor meget tryk de er på systemet, da det er fjernvarme.

Det er 20 mm pex slanger som ligger med en afstand på 25 cm.

Det skal dog siges at det ikke er "ægte" trægulv, men noget der ligner
Har lige kigget på producentens hjemmeside af gulvet, og de skriver max tilladte overflade temperatur på gulvet er 28 grader.
Har du et direkte fjernvarme anlæg, eller indirekte (sidder der veksler på væggen)? Du skal kunne aflæse trykket enten der hvor fjernvarmen går ind eller ud, samt ved din veksler hvis det er et indirekte anlæg du har.

det er ikke så besværligt, du vil efter en time vil jeg tro kunne på mærke på returen om temperaturen stiger..

Om det er "ægte" træ eller ej, så er jeg overbevist om at der vil være nogle vejledninger til hvor varmt et fremløb man må have eller ej..
Annonce
Det er direkte fjernvarme. Og har ikke mulighed for at se trykket, medmindre man kan aflæse det på måleren ?

Og hvis jeg kan konstatere at returen stiger, hvad betyder det så ?

Jeg har fundet ud af at overflade temperaturen må være max 28 grader, men det har jo ikke rigtig nogen sammenhæng med fremløbstemperatureren ?
Det kan også være 3 vejs ventilen, som jeg formoder at der sidder en af ved shunten, som kan drille. der er nogle forskellige muligheder..

Jamen hvis returen fx køre tilbage med relativt højt temperatur tæt på fremløbet, så kan det godt indikere at shunt ventilen/3 vejs ventilen ikke fungere optimalt, og derved bare lukker vandet ude af shunten.

Der skal altid monteret et termometer på frem og retur, man kan aflæse utrolig mange informationer selvom det bare er et termometer

Men i første omgang vil jeg mene at der er tale om luft i slangerne, det er den hyppigste årsag.

Har du selv lagt slangerne dengang eller haft nogen til det? For hvis man er kommet til at give slangerne et "knæk" da man har lagt dem, kan det nærmest dræbe flowet totalt i sådan et system..
Vil da stærkt gå ud fra at shunteventilen virker ? Da der er varme på gulvene og returen er kold, men der er bare ikke nok varme

Der er mulighed for at aflæse frem og returtemperatur på måleren men ikke tryk, det syntes jeg ikke lige jeg er faldet over.

Jeg har selv lagt slangerne, og der er ikke nogen af dem der er knækket. Heldigvis da!
Nej okay. men derfor kan der godt sidde snavs ved shunt ventilen og drille.
er der snavsfilter ved shunten?

Mit bedste bud er som sagt at der er luft i slangerne, kan ikke se hvad der ellers skulle kunne være i vejen, fremløbs temperaturen er i orden, ligger hvert fald i den høje ende. så der burde være varme nok.

Prøv og skyl skidtet igennem, det kan godt være luft der driller. eller luk ned for alle kredsene og åbn en efter en for at mase noget varme samt evt luft igennem..

Det sku bare underligt når du har varme nok i resten af huset, og der er fin temperatur ved fremløbet på shunten. Dog er det noget gøjs at retur temperaturen ikke kan aflæset da den ellers ville ku fortælle en del ting..

Men det er svært at rådgive når ikke man ved hvordan tingene fysisk ser ud Man rådgiver jo i blinde om man så kan sige.
Der sidder snavsfilter ved hvor varmen går ind og ud.

Jeg må prøve det med at skylle igennem

Kan mærke at returen er kold på shunten, den er væsenligt koldere end fremløbet men har desværre ikke nogen måde at måle den på, og der som sagt kun termometer på fremløbet på den shunt jeg har.

Kunne godt forstille mig det er lidt svært at kunne sige hvad det helt 100% er. Men du har gjort det godt
Der er yderligere 5 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis