Værksted i KBH V søges

Er der nogen der kender til et træværksted i KBH V som jeg kan få adgang til? Jeg har brug for et sted med basismaskiner som bordrundsav, afretter/tykkelseshøvl, søjleboremaskine osv.
Jeg bor i en lille lejlighed på Vesterbro har ikke plads til at lave mit eget værksted, jeg søger derfor et sted hvor jeg kan stå og skrue småprojekter sammen. Det kan evt. være i et nedlagt snedkerværksted, i en frivillig forening eller et sløjdlokale?

Mvh klQve
Er der nogen der kender til et træværksted i KBH V... Vis hele indlægget
30 svar
 Følg tråden
Der er 10 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
Er tråden her stadig aktiv? Jeg mangler i den grad også et sted hvor jeg kan bygge på min sofaborde, spiseborde m.m. Send gerne links m.m. om mulige steder.. (privat garage eller lignende er også af interesse)
Roskilde er desværre for lang en tur. Afstanden skal være af cykelafstand fra Kbh NV. Men tak for tip
Nu bor jeg i øjeblikket i udlandet, men vender hjem til sommer og er stadig interesseret i at finde et træværksted. Måske er der støtte at få fra Københavns kommune hvis man er nok interesserede - kender nogen til noget sådant?

Hej med jer alle

Jeg er lige gået igang med et 3 måneders forløb for iværksættere, med det formål at finde ud af om det kan lade sig gøre at starte et åbent træ- og metalværksted op for os der bor i lejlighed i København. 
Jeg savner ligesom flere her, et åbent værksted, hvor man kan ordne de ting der ikke er plads til at stå med på altanen (hvis man da er så heldig at have en sådan).
De næste 3 måneder skal for mit vedkommende gå med at undersøge/bevise behovet for et sådant værksted og få lavet et lækkert præsentationsmateriale, så jeg kan søge kommunen/relevante fonde om støtte til et sådan projekt. 
Jeg vil i den forbindelse smaddergerne i kontakt med alle, der gerne så sådan et værksted stablet på benene, både for at høre om ideer til hvad sådan et værksted skulle indeholde og også eventuelt med henblik på samarbejde. 

I får lige mit korte "pitch" der fik mig ind på iværksætter forløbet, så I overordnet kan se hvilke retning jeg drømmer om værkstedet skulle have. Men jeg er åben for muligheder - og inputs af alle slags. 

 

"Jeg drømmer om at skabe et sted hvor mennesker med skabertrang kan få lov til at lege og udvikle sig. Et sted hvor man kan fikse de ting man ikke umiddelbart kan lime sammen med kontaktlim i sin 2-værelses bylejlighed. Et træ- og metalværksted for dem der vil bygge sit eget reolsystem, eller skære bordpladen til i mål, eller skal have slebet malingen af en gammel kommode - men ikke har nok plads på altanen. Et “Fitness World” for gør-det-selvmennesker, et “Fab-lab” for håndværkeren, et “Drive Now” for søjleboremaskiner.
Deudover drømmer jeg om et børneværksted, hvor bedsteforældre eller forældre kan tage deres børn med og bruge et par timer på at lave noget samme - et alternativ til at gå i biografen/tivoli/o.l. Børneværkstedet skal tilbyde køb af små Projektpakker, med vejledning og materiale - alt hvad man behøver for at lave et givent projekt, så det bliver let og lækkert at gå til, alderstilpasset og med forskellige tider/sværhedsgrader.
Stemningen og følelsen af at være velkommen, uanset niveau, er vigtig.
Jeg elsker at bo i byen - men noget der nogen gang giver mig lyst til at flytte i hus på landet er muligheden for at have en værksted til at ordne diverse små og stor ting. At få lov at være kreativ og lege med forskellige materialer er også noget jeg elsker. Min tid på Arkitektskolen blev i høj grad brugt på træ- og metalværkstederne,  hvor frihed til at eksperimentere, i kombination med kompetent vejledning, både gav glæde og stolthed.    

Der er steder som “gør-det-selv”værkstedet i Sydhavnen der tilbyder værkstedsplads til bilreparationer, der er kunsthåndværkere rundt omkring der tilbyder kurser i keramik, glaspustning o.l.
Der er “Fabrikken” der tilbyder værksteder, men kun for professionelle kunstnere/designer. Der er Fab-Lab i kommunalt regi, men deres fokus er mest på det digitale - laserskæring og 3Dprint.
Jeg voksede op nær Århus og der var der et fantastisk sted der hed Huset, hvor man kunne komme og få hjælp og lov til at prøve ting af. Det er lukket nu, Århus har fået Godsbanen, som jeg ikke kender det store til - men som lyder meget henad det jeg synes København mangler." 


Maja
Annonce
Prøv at gå ind på www.insp.dk og få inspiration.
Eller endnu bedre besøge os.
Vi bor:
INSP
Køgevej 4-6
4000 Roskilde
Det ligger 5 min gang fra stationen.

Held og lykke med projektet. :-)
Tak Henrik! :-)
Jeg har været inde og kigge på insp.dk og jeg synes det ser meget spændende ud. Nu er det skolernes vinterferie i næste uge og så er det, så vidt jeg kan forstå, lukket. Men jeg planlægger at komme forbi i uge 8. Ville du eventuelt have tid og lyst til at vise mig rundt og fortælle om stedet, eller beder jeg om for meget nu?

Maja
I Roskilde har vi vinterferie i uge 8, men jeg skal passe mit arbejde.
I uge 7 har jeg fri, og kan vise dig rundt mandag eller tirsdag. De andre dage er jeg på Lego World.
Hjemmesiden for INSP er flot, men jeg har desværre lidt svært ved at finde information om hvad det helt præcist er. Er der maskner? Eller er det bare en masse plads? Tidligere blev også henvist til Kvisten, men er det en ungdomsklub, eller kan alle komme der?
På INSP er der plads til alle, det er også et sted som er i evig forandring.
Det er Træværkstedet også.
Træværkstede er et værksted, som er åbent for alle, vi har ikke den store maskinpark, Men vi har da en Tykkelseshøvl, Afkorter og en Bordsav som "store" maskiner.
Som håndholdte maskiner har vi flere skruemaskiner, stiksav og flere slibemaskiner.
Det sidste nye vi har købt, er et udsugningsanlæg.
Vores værktøj, køber vi af penge, som vi tjener ved at sælge ting vi laver på værkstedet.
Pt. ønsker vi os en stor søjleboremaskine, en båndsav og en afretter.
Man har selv sit træ mm. med, men hvis man vil lave noget af engangspaller, har vi en kæmpe stak som kan frit benyttes.
Ellers kom og besøg os, og få mere at vide.
Der er yderligere 10 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.
Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også