Indstilling af radiator ventil (idenyt)


I det nye Idenyt blad skriver de at man kan spare penge på varmeregningen, hvis man indregulere ens ventiler på radiatoren.
Dette skulle gøres ved at skrue plastikregulatoren af og derefter skrue den ned på 1 (fra 1 til 7), hvorved gennemstrømningen af vandet i radiotoren skulle være et minimum?


Er dette korrekt - bare inden jeg begynder at skille alle sammen ad

På forhånd tak.


T. 
11 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Du kan spare rigtig mange penge hvis du lukker helt for radiatoren.. der bliver nok hurtigt koldt, men du spare penge

Hvorfor skulle man ønske sig mindre vandgennemstrømning? jo mindre vand der strømmer igennem jo varmere skal det være for at holde huset på temperaturen, og en høj fremløbstemp kan da næppe spare penge..

viste ikke at det faktum at der var tale om fjernvarme var aktuelt - men det vil sige at "påstanden" passer?
Skrevet af MMT på 06 feb 2013 17:08
viste ikke at det faktum at der var tale om fjernvarme var aktuelt - men det vil sige at "påstanden" passer?

Nu kender jeg ikke det store til fjernvarme, men hvis det handler om at suge så meget energi ud af fjernvarmevandet som muligt inden det forlader huset, så kan jeg godt se hvorfor det kan være en fordel at gennemstrømningen er langsommere. dog er jeg lidt i tvivl om det gør nogen forskel hvis det virker via en varmeveksler, så burde det vist være ligemeget hvor hurtig gennemstrømningen er, det er det den samme energi der bruges... 
Fjernvarmeværkertne belønner de der har en stor afkøling af vandet. Derfor gælder det om at få så lav en afgangstemperatur som muligt.

Chr.

Selvrensende filter = et filter du selv skal rense.

Bankrådgiver = Rådgiver banken om, hvor mange penge de kan plukke kunden for.

Alt hvad jeg gør er forkert. Deri går jeg aldrig galt.

Hvis man begrænser gennemstrømningen kan man undgå at der løber uafkølet vand ud fra radiatoren når der er pludselige temperaturændringer, f.eks når man åbner et vindue for at lufte ud.
Det er rigtigt at jo længere tid vandet er i radiatoren jo koldere kommer det retur til veksler/fyr, hvilket giver en bedre afkøling.
Det er en fordel på fjernvarme fordi fjernvarmeværkerne afregner både m3-forbrug og Kcal-forbrug på din regning. Altså hvor meget energi du hiver ud af den mængde vand de levere til dig. Jo mere energi du bruger/jo mindre vand de skal levere til dig, jo billigere bliver det.

Hvis du har fået rådet om at skrue forindstillingen ned på 1 på alle ventiler er det et dårligt råd, af flere årsager:

1. Du gør hullet i ventilen mindre, hvilket lettere kan give tilstopning.
2. Du roder i vandgennemstrømningen på din radiator, uden at kende dens varmebehov, hvilket kan give problemer med at holde varmen.
3. Radiatoren bliver "langsommere" til at reagere hvis du en kold vinterdag kommer hjem fra arbejde og vil have varme, fordi vandmængden er låst.
4. Du ændre balancen i dit anlæg, da disse forinstillinger bla. er til for at sikre at én radiator ikke kan stjæle alt vandet, fx. den radiator tættest på pumpen. (den kan med fordel drosles lidt på forindstillingen)

Bare mit indspark:-)

Bare et godt råd fra mig til dig...
Martin Osbæck Schønemann
www.schoenemanns.dk
God afkøling er også en fordel hvis du har kondenserende gasfyr, da det kræver en kold retur for at kunne kondensere vanddampen i røggassen...

Bare et godt råd fra mig til dig...
Martin Osbæck Schønemann
www.schoenemanns.dk
Kan du sige noget om hvor mange grader man CA. Skal ha afkølet retur vandet på et kondenserene gasfyr?
Der er yderligere 1 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis