Gulvvarme i 70'er hus

Hej LDS'ere

I forbindelse med renovering af vores hus fra 1976, har vi haft ejendomsmægler ude for at vurdere projektet.
Han ville klart anbefale os at etablere gulvvarme..
Men den nuværende konstruktion er som følger (ifølge de eksisterende tegninger):
22 mm parket
100 mm isolering/strøer
100 mm rensbeton
200 mm kompr. sand.

Mit spørgsmål lyder på, hvor vidt det er muligt/fornuftigt at isolere oven på den eksisterende beton, og benytte varmefordelingsplader.
Alternativet med at banke beton op, grave ud og lave ny opbygning, virker alt for uoverskueligt for mig.
Så såfremt at løsningen med isolering og varmefordelingsplader, ikke er fornuftigt, tror jeg at vi fortsætter med radiatorvarme.

Erfaringer, gode råd, tips og tricks eftersøges 

På forhånd tak.
Hej LDS'ere I forbindelse med renovering af... Vis hele indlægget
32 svar
 Følg tråden
Der er 10 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
Hvis det er nogen trøst har jeg gjort nøjagtig det samme på 100 m2 af mit hus. Al opbrydning foretaget af mig selv.

En god 20 kgs opbrydningshammer, et transportbånd, en motorbør og en god stor container er det halve arbejde.

Du skal bare være glad for at du ikke også skal skovle 15 m3 leca-nødder op i poser... det skulle jeg!
Det kunne måske være en mulighed at bruge et "betonfrit" system:

Så ville arbejdsbeskrivelsen lyde:

Fjerne 22 mm parket + 100 mm isolering/strøer
Bryde det eksisterende betonlag op Opbanke og bortkøre brokker (8,5 m³
Udgrave og bortkøre ca. 100 mm grusfyld væk (9 m³
Afrette og kompaktere eksisterende sandlag til korrekt højde!
Udlægge 300 mm polystyrenplader
Udlægge varmeslanger, evt. fugtspærre mv.
Montere flydende gulvbelægning!

http://www.sundolitt.dk/sundolitt/t...uden-beton

Det skal siges at jeg selv ville foretrække et 100 betondæk. men udstøbning af beton er nok den sværeste aktivitet for en GDS-er!
Det lyder tiltalende med den løsning. Har du erfaringer med det?
Altså hvordan er komfort og trinlyd sammenlignet med betonløsningen?
Jeg forestiller mig bare i mit lille hoved, at det bliver noget daller-værk at gå på...
Hej.
Jeg genopliver lige denne tråd, da vi nu er ved at skulle igang med gulvene.
Jeg havde smeden forbi i dag, grundet tilslutning af gulvvarmen i den opførte tilbygning.
Nu er tiden kommet til det eksisterende, og han foreslår at vi etablerer gulvarme vha varmefordelingsplader med 100 mm isolering under ( der er som tidligere nævnt ikke plads til mere, uden at banke betongulv op)
Jeg er bare stadig nervøs for fugtproblemer, det er han ikke bange for.
Er der nogen der kan forklare mig om der vil komme problemer med kondens/fugt ved denne løsning?
Overhovedet ingen kommentarer til ovenstående?
ville virkelig også hører nogle forslag...
Selvom tråden er lidt gammel
Jeg hopper lige med her. Står i samme situation om 3 mdr. Med 3 værelser, brygger og bad.

Lige en kommentar, ikke så meget i forhold til det fugttekniske, men mere i forhold til løsning.

Efter en vandskade hvor vi måtte udskifte alle trægulve i vores hus (ca. 100m2) valgte vi at udskifte det gamle radiatorsystem fra 70'erne med et gulvvarmesystem.

Jeg var ikke interesseret i nedstøbt gulvvarme og var derfor tilbageholden med at skulle bryde terrændækket op, og kiggede derfor på alternative løsninger. Når tærrendækket ikke bliver brudt op, hører det ind under ombygning og dermed skal der kun efterisoleres hvis det er rentabelt. Under det gamle trægulv lå der 100 mm isolering, dog var det flere steder sunket lidt sammen.

Løsningen blev således (udført af håndværkere):
Eksisterende terrændæk (100mm beton, ingen isolering under)
Fugtspærre
Strørgulv med 100mm isolering
22 mm gulvvarmespåndplader med spor, varmefordelingsplader of 16mm pex
2mm Gulvunderlag
8 mm laminatgulv

I forhold til isoleringstykkelsen så står de første 50mm for næsten halvdelen af den samlede isolering i forhold til 300mm og hvis man ligger 50mm oveni til en samlet tykkelse på 100mm, så står de for næsten 70% af den samlede isolering. (se evt. http://www.byggeriogenergi.dk/media/4995/efterisolering_af_terr_ndaek_ok.pdf)

Systemet er bygget op med 10 separate kredse, 7 til værelser, gang og køkken og 3 koblet sammen i en gruppe til stue. Hvert enkelt rum er termostatstyret og vi har på nuværende tidspunkt sat rumtemperaturen til 22 grader, dvs. der aldrig bliver under 21,5 grader i huset medmindre vi åbner vinduer og døre.

Vores varmeforbrug har ligget på 11,4 MWh fra oktober til april mod 12,2 MWh i samme periode før vi fik gulvvarme. Så rent økonomisk er der ikke den store besparelse, men vi har en mere behagelig indetemperatur, hvor vi før ofte frøs.

Der er yderligere 12 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis