Krybekælder: Isoleringsholdere, mv.

Jeg er ved at planlægge efterisolering af vores krybekælder - der er på nuværende tidspunkt kun 50 mm isolering under gulvet.

Der er en arbejdshøjde på ca. 70 cm, så der er ikke meget plads. Vil gerne fortsat kunne komme rundt, så det giver lidt begrænsninger i forhold til mængden af isolering. Bjælkerne er ca. 127 mm højde, så vil placere 120 mm Rockwool Super FlexiBatts mellem bjælkerne, og herefter 75 mm Rockwool A-Pladebatts.



Jeg har i den forbindelse følgende spørgsmål:
  • Jeg vil fastgøre flexibatts med galvaniseret tråd som skal hæftes fast. Jeg har kig på en lille Bosch hæftepistol, men er i tvivl om, hvorvidt man kan få galvaniseret hæfteklammer til den - andre forslag?
  • Hvordan fastgør man nemmest a-pladebatts? Jeg har kigget lidt på isoleringsholdere, men er i tvivl om, hvorvidt dette er den bedste løsning og om det er faktisk muligt at bruge nogle sådan, når arbejdshøjden ikke er voldsomt stor? Kan man få nogen, der skal skues på plads? (smid gerne et link).
  • A-pladebatts vil ikke komme helt ud til ydervæggene pga. returrøret fra fjernvarmen. Det gør dog samtidig også, at der er fint åbent for ventilationen. Men vil man kunne få problemer med vind mellem de to lag af isolering, som det er tegnet ovenfor? Løsningsforslag?
På forhånd tak.
Jeg er ved at planlægge efterisolering af vores... Vis hele indlægget
36 svar
 Følg tråden
Der er 10 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
Skrevet af Sandal på 29 jan 2013 12:06
Det kan du selvfølgelig have ret i, men det vil næsten lukke for ventilationshullerne. Hvorfor skal man egentlig isolere et returrør - det skulle vel gerne være "koldt" når vandet løber retur?

Du glemmer at returvandet er afkølet til lidt over din rum-temperatur - i krybekælderen er der jo ca samme temperatur som udenfor dvs vandet indeholder stadig meget energi der forsvinder til fri luft - dette energitab betaler du for så længe røret ikke er isoleret ordentligt.

/BOFH


Giv mig min kop kaffe og et serverrum!

PS. Det kan i øvrigt undre at Rockwool stadig anbefaler metoden med ophængning med galvaniseret tråd! Osse ved flexibatts.

For der er risiko at tråden skærer sig op i isoleringen, altså at isoleringen synker ganske langsomt ned, skæres over, og ender i bunden af krybekælderen!
(Det skal siges at jeg kun har set et "beskedent" tilfælde. Men har hørt om fænomenet andre steder).

Rockwool foreslår osse anvendelsen af div. - formodentlig meget dyr - tape. Det kan gøres billigere med hæfteklammer! :o)


Skrevet af BOFH på 29 jan 2013 12:48 
Du glemmer at returvandet er afkølet til lidt over din rum-temperatur - i krybekælderen er der jo ca samme temperatur som udenfor dvs vandet indeholder stadig meget energi der forsvinder til fri luft - dette energitab betaler du for så længe røret ikke er isoleret ordentligt.
Jeg tror ikke helt jeg forstår problemet. Når vandet er gået i returrørerne, så har de vel gjort deres gavn og er nu blot på vej tilbage til fjernvarmeværket, der forøvrigt helst vil have koldt vand retur - eller har jeg misforstået noget?

Skrevet af Sitting Bull på 29 jan 2013 12:50
Rockwool foreslår osse anvendelsen af div. - formodentlig meget dyr - tape. Det kan gøres billigere med hæfteklammer!
Enig, men til dampspær er der vel ingen vej uden om - her skal der bruges tape.
Skrevet af Sandal på 29 jan 2013 13:24
Jeg tror ikke helt jeg forstår problemet. Når vandet er gået i returrørerne, så har de vel gjort deres gavn og er nu blot på vej tilbage til fjernvarmeværket, der forøvrigt helst vil have koldt vand retur - eller har jeg misforstået noget?


Ja du har ;-)

Det korte af det lange er at du betaler per brugt energienhed (antal KWh) - om du afkøler dit vand til 30 grader fra 60 eller til 20 grader fra 50 ved samme flowmængde er ligegyldigt for du har samme mængde af energi forbrug.

Humlen er at så meget som muligt af den energi du betaler for skal afgives INDE i huset - og ikke på den kolde side af din krybekælder hvor du ikke har gavn af den.

/BOFH

Giv mig min kop kaffe og et serverrum!

Annonce
Spørgsmålet er så om returføleren sidder før eller efter din "alternative" afkøling. Men fjernvarmeværket har vel ført isolerede rør i stikledninger ind til dig, så det må i sidste ende nok være dig der sidder med en ekstra regning for al den varme du forærer til mus og fugle
Skrevet af BOFH på 29 jan 2013 13:50

Det korte af det lange er at du betaler per brugt energienhed (antal KWh) - om du afkøler dit vand til 30 grader fra 60 eller til 20 grader fra 50 ved samme flowmængde er ligegyldigt for du har samme mængde af energi forbrug.

Nogle steder i DK betaler vi altså stadig fjernvarmen pr. m3 og ikke for brugt energi.
F.eks. her i Aalborg hvor 1 m3 koster 12,- + moms

Skrevet af BOFH på 29 jan 2013 13:50 
Det korte af det lange er at du betaler per brugt energienhed (antal KWh) - om du afkøler dit vand til 30 grader fra 60 eller til 20 grader fra 50 ved samme flowmængde er ligegyldigt for du har samme mængde af energi forbrug.
Så lærte jeg også noget i dag. Så skal der også noget isolering på returrøret, men der bliver nød til at mangle de steder, hvor der er ventilationskanaler - men lidt er vel bedre end ingenting
Røret kan vel flyttes? Hvis det sku' være! .o)
Skrevet af Sitting Bull på 30 jan 2013 00:40
Røret kan vel flyttes? Hvis det sku' være! .o)
Det er en mulighed og vil da også overveje det, men spørgsmålet er, om det er besværet værd.
Der er yderligere 16 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis