Jeg vil have3 roret flyttet og tror det kan lade sig gør, men hvordan??

Jeg har denne skønne dame her, en Draco Summerwind 24 med en hovedkahyt, m. toilet rum i stævnen og en agterkahyt. Rorpinden kommer op inden imellem de to stik køjer, lige foran lugen derned til. Det fungerer ellers fint nok, men kunne godt tænke mig at få det flyttet over i et styretårn med et flot træ eller metal rat.
  Oprindeligt var det en motor sejler med benzin, hvor tanken var under den ene stik køjes fodende i agterkahytten i styrebord side, men tanken er taget ud og så er der en dunk med diesel istedet for. Imellem de to kahytter det er cocpittet, der er to rum med dørkplader over, i det begerste rumer der dunken med Diesel og rummet lige før hovedkahytten er mutorrummet hvor der ligger en Farry Mann Diesel symaskine på 10HK, den sejler sgu fint.

Min ide er så at få diesel tanken tilbage på den oprindelige plads under stikkøjen, tilsluttet den oprindelige påfyldningsstuds, siddende på styrbord midsskibs. Derved blir det begerste  rumunder cocpittet jo fri, til kædetrækket imellem roret og styretårn og istedet for rorpinden skal der jo så et tandhjul på. Den begerste dørkplade vil jeg dele over i to så den ene del blir skruet fast til at holde tårnet på plads med og så vil jeg lave en kasse til kæde trækket så det hele blir lukket, så kan man bruge resten af det begerste rummed pladeresten på til reb og fortøjringer og have et ekstra rum på den måde

Jeg ved ikke om det er en fin nok ide om det kan lade sig gøre, eller om det måske skulle være noget telflex styring i forbindelse med ror stammen.?? Jeg er åben for gode råd og ideer og hvis det var et projekt nogen kunne tænke sig at bidrage med.

Mvh. Bent

Jeg vil gerne have lidt staldtips som håndværker til forskelligt for er hverken millionær eller født med en guldske, så ting jeg kan lave laver jeg selv og andre ting prøver jeg mig frem med.
Jeg har denne skønne dame her, en Draco Summerwind... Vis hele indlægget
34 svar
 Følg tråden
Der er 10 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
He he ingen kæder og tandhjul?? neej måske ikke, det er måske som der mener den kan klare en ellefant, at sætte noget sådan på, men elefanter kan vist ikke lide mus, så måske kan de klare en elefant?? håndværker jeg forstår godt din skepsis, men jeg lavede engang en flipper jolle om til ratstyring. Men der var nu ikke så meget styr på den uden nogen særlig køl på den i bak gear, og i fremad, skulle man lige dreje lidt ekstra på rattet, men med en 6hk motor finner og dykker ring om skruen, så var den herre sjov at sejle rundt i og så kunne den gå langt ind til land som i Vejle å he he.
Som du jo selv skriver Håndværker?? Kan alt ind til det modsatte er bevist og så vidt jeg ved, er der ikke nogen der har lavet det før ved sådan en mindre tursejler som min??, men jeg tænker stadig over det om det skal prøves eller ej, men i kender nok det der med, at man har en ide der følger en og nager i ens under-bevisthed?? - det er lige præcis sådan jeg har det nu
Mvh. Bent

Jeg vil gerne have lidt staldtips som håndværker til forskelligt for er hverken millionær eller født med en guldske, så ting jeg kan lave laver jeg selv og andre ting prøver jeg mig frem med.
For guds skyld ingen kæder og tandhjul hvorfor? jeg har haft 5 både med wirestyring og har en pt. Det har aldrig givet problemer, så det betragter jeg lidt som misinformering.
Der findes ihvertfald 1 mindre sejlbåd med ratstyring nemlig Dehler Delanta 800.
Angående autopilot på ratstyring, så er det på min båd bare at dreje et håndtag 5 cm til siden.


Lav det selv - det gi'r de bedste klagemuligheder

ErikChristensen 
Lynæs jeg misinformere ikke, jeg kommer med min mening.
Du har en anden mening og det er fint, men hold mig udenfor.
Det kunne da være rart med en begrundelse, så kunne vi, som sejler med den slags, ta vores forholdsregler

Lav det selv - det gi'r de bedste klagemuligheder

ErikChristensen 
Jo Lynæs.
Men prøv lige at forestille dig at der skal være plads til den autopilot motor på en styre søjle i et kockpit af minimum størelse. En mand af jævn størelse kan ikke ligge udstrakt i det. Jeg kunne forstå det på en båd hvor der var et stort og bredt kockpit.
Men når "knægten" nu vil experimentere, uden tanke på tab af bådens værdi !
Så er det hverken kæder vire eller teleflex der skal bruges. Det skal gøres meget mere enkelt, så det fylder mindst muligt. Og der skal der bruges det der hedder kron og spids hjul. Så kan der anbringes et kron tandhjul af halv cirkel på ror akselen og spids hjulet på det stykke aksel der bære rattet. På den måde vil der bleve væsentligt mere føling med roret. Samtidig med at det vil fylde et minimum i det i forvejen lille kockpit.
Annonce
Hvis du vil have en begrundelse, bliver du nok nødt til at læse mine indlæg her i tråden. I stedet for bare at tage et vilkårligt citat ud af sammenhængen :-)
Jeg har ikke taget stilling til hvad det fylder, kun at det kan lade sig gøre, jeg kender ikke hans båd.

Lav det selv - det gi'r de bedste klagemuligheder

ErikChristensen 
Det har jeg gjort, stadig ingen forklaring, andet en noget med friktion og noget med ikke at løbe i vinden på grund af den friktion, det kunne jo være at båden ikke balancerer sejlmæssigt. Det er set før.

Lav det selv - det gi'r de bedste klagemuligheder

ErikChristensen 
Hvis du stadig er forvirret lynæs, kan jeg nok ikke hjælpe mere.
Jeg er ikke forvirret, jeg mener du udtaler dig om noget, du ikke ved noget om.

Lav det selv - det gi'r de bedste klagemuligheder

ErikChristensen 
Der er yderligere 14 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis