Utraditionel gulvopbygning med ESP

Hejsa alle sammen.
Jeg har gang i et projekt, hvor jeg har brug for at høre jeres mening, så fyr endelig løs

Udfordringen er, at huset har kælder under det meste af huset, men i det rum vi har gang i er der ikke. Derved skal det nye stuegulv ret højt op for at være plan med resten af huset.

Så når jeg endelig kommer ned til nyt bære dygtigt underlag har jeg ret højt op og det ville jeg bygge op på denne måde:


Alle rør ender i vakserummet i kælderen hvor de bliver tilsluttet.
Jeg ser følgende fordele
1. På denne måde vil jeg ikke få en eneste kuldebro, hverken mod gulv eller ydrevæg.
2. Ingen isolering der skal skæres i til rør.
3. Radon / dampspærre vil ikke få en eneste rør gennemføring nedadrettet.
4. Isolerings krav i hvertfaldt opfyldt med 600 mm. Skulle man ligge 100 mm ved rørerne?

Jeg vil bruge Sundolit mx250 som jeg har fået oplyst kan klare 7 tons i langstids påvirkning så det burde holde...

Grunden til at jeg bruger 2 x 22 mm gulvspån oven på ESP er, at så er det mere stift i forhold til et lag (bliver kydslagt og fuldlimet + skruet) og desuden har jeg mere at skrue i når jeg skal sætte vinkelbeslag fast til spærtræ.

Og nej vil ikke bruge beton, har ikke tid til tørre tid .

Men nu er det jo en hjemme strikket løsning så ikke sikkert det holder i virkeligheden.

Så hører gerne alle jeres mening omkring det.

Med venlig GDS hilsen Mads

P.S. Har ingen håndværksmæssig uddannelse

Hejsa alle sammen. Jeg har gang i et projekt... Vis hele indlægget
24 svar
 Følg tråden
Der er 20 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
Skrevet af MogensR på 24 jan 2013 14:15
Måske du skal overveje at lægge koldvandsrør under isoleringen, for der er jo ikke meget isolering opad + mod de isolerede rør med varme.

Efter nogle timer uden forbrug vil dit kolde vand til hanen være 22 grader varm og det er ikke lækkert.

Det vil du helt undgå ved at udlægge koldvandsrør under isoleringen.

Gruset skal vel også afrettes med sand, inden isoleringen...
Tak for svar Mogens..

Havde tænkt på, at ligge 200 mm. isolering omkring vandrørne for at undgå at det varme vand blev koldt og omvendt, så det burde være OK

Og med hensyn til sand oven på gruset. Er det så fordi vi i lille DK kalder det samme materiale for 10 ting  
Det er brolægger grus jeg ligger, eller som det også kaldes rødt sand, fyld grus osv...

Det kan i hvert fald stampes hårdt sammen så isoleringen ville kunne ligges oven på.


Med venlig GDS hilsen Mads

P.S. Har ingen håndværksmæssig uddannelse

Spærtræ er ikke ovntøret !
de vil give sig lidt og vil svinde lidt ind!

men ville sagtens kunne bruge til det du har gang i, du skriver jo selv det hvad man bruger til og lave bjælkelag af i dagens danmark.

kerto bliver for det meste brugt når man ligger en massivt trægulv direkte på strøer

 Fagudlært i Trælastbranchen 
 

Utroligt så kloge på byggeteknik man er blevet  henne i tømmerhandlen! 

Hvis I nu nøjes med at gøre det I er bedst til. Nemlig at "lange varer over disken"

Så skal byggefagfolkene nok finde ud af at bygge husene!

jeg syntes ikke jeg gør mig specielt klog, hjælper Manden med svar & rettelser.

Ps. hvor kommer sten kasteriet fra ? syntes ikke dette forum skal bruges til det.

 Fagudlært i Trælastbranchen 
 
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.
Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også